Op Meerklank gebruiken we als uitgangspunt de CED-leerlijnen (Centrum Educatieve Dienstverlening), waarin de kerndoelen zijn uitgewerkt in kleine tussendoelen. Voor leerlingen met een lager ontwikkelingsniveau kunnen er extra doelen uit de Plancius-leerlijnen worden gebruikt. Zo werken we stap voor stap naar een volgend niveau en uiteindelijk het einddoel.
Er zijn groepsplannen voor alle belangrijke leerlijnen die in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) staan. Dit zijn: rekenen, schriftelijke taal (lezen en schrijven), mondelinge taal, leren functioneren in sociale situaties, voorbereiding op dagbesteding en arbeid, mens, natuur en techniek, en mens en maatschappij. Deze leerlijnen zijn aangepast en daardoor Meerklank-eigen geworden.
Er zijn ook groepsplannen voor bewegen en sport en voor een deel van de leerlijn relationele en seksuele vorming. Daarnaast wordt er gewerkt aan de overige leergebieden en in de A-stroom aan Engels.
De doelen voor burgerschap zijn voornamelijk te vinden in de leerlijnen mens en maatschappij, relationele en seksuele vorming en leren functioneren in sociale situaties. Ook in themaweken of -dagen en bij weekopening/weekbreek wordt gewerkt aan burgerschap. We besteden dan aandacht aan actuele thema’s zoals verkiezingen, feesten van verschillende culturen of de kinderboekenweek. De lessen Nieuwsbegrip en het samen kijken en bespreken van het jeugdjournaal zorgen ervoor dat belangrijke maatschappelijke thema’s besproken worden. Dit geldt voor alle klassen van de A-stroom en deels (in aangepaste vorm) voor de klassen van de B-stroom.
Lees meer over: