Leerlijnen

Op Meerklank gebruiken wij als uitgangspunt de zogenaamde CED-leerlijnen (Centrum Educatieve Dienstverlening), waarin de kerndoelen zijn uitgewerkt in vele tussendoelen. Voor kinderen met een laag ontwikkelingsniveau kunnen er aanvullend doelen uit de zogeheten Plancius-leerlijnen worden ingezet. Zo kan er steeds met kleine stapjes naar een volgend niveau en naar het einddoel toegewerkt worden. Er zijn groepsplannen voor alle hoofdleerlijnen: de leergebieden die in het OPP zijn opgenomen. Voor de leerlingen die de CED-leerlijnen volgen zijn dit: rekenen, schriftelijke taal (lezen en schrijven), mondelinge taal, leren functioneren in sociale situaties, voorbereiding op dagbesteding en arbeid, mens, natuur en techniek en mens en maatschappij (vrije tijd en burgerschap). Deze leerlijnen zijn door ons aangepast en daardoor “Meerklank-eigen” gemaakt. Er zijn ook groepsplannen voor bewegen en sport en voor een deel van de leerlijn relationele en seksuele vorming. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gewerkt aan de overige leergebieden en in de A-stroom aan Engels. De doelen voor burgerschap zijn voornamelijk te vinden in de leerlijnen leren functioneren in sociale situaties, voorbereiding op dagbesteding en arbeid, mens en maatschappij en relationele en seksuele vorming. Ook in themaweken of -dagen en in weekopening/weekbreek wordt gewerkt aan burgerschapsdoelen: er wordt dan aandacht besteed aan actuele thema’s zoals verkiezingen, feesten van verschillende culturen of de kinderboekenweek. De lessen Nieuwsbegrip en het (dagelijks) samen kijken en bespreken van het jeugdjournaal zorgen ervoor dat belangrijke maatschappelijke thema’s onder de aandacht komen. Dit laatste is van toepassing voor alle klassen van de A-stroom en deels (eventueel in aangepaste vorm) voor de klassen van de B-stroom. .

 

CED-leerlijnen

Leergebiedoverstijgende leerlijnen

Leergebied specifieke leerlijnen

Plancius leerlijnen

Leerlijnen, speciaal ontwikkeld voor de laag functionerende leerlingen. Deze worden waar nodig aanvullend aan de CED-leerlijnen ingezet. De doelen komen niet zichtbaar terug in de groepsplannen.

● Sensomotoriek (de motorische reactie op de indrukken die worden opgedaan door de zintuigen)
● Communicatie
● Zelfredzaamheid
 Sociaal-emotionele ontwikkeling
● Spelontwikkeling