Elke klas heeft een leerkracht (bij deeltijdbanen twee) en onderwijsassistent(en)/ leraarondersteuner(s). Samen vormen zij het klasteam. Bij praktijkvakken en tijdens lessen zoals lezen en rekenen, werken leerlingen klasdoorbrekend, soms ook in kleinere groepjes. Dan krijgen ze ook les van andere teamleden. Voor de B-stroom zorgen we dat leerlingen dichtbij iemand uit het klasteam kunnen zijn.
Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken samen met de leerkracht. Ze geven soms les aan een kleine groep. Een leraarondersteuner mag ook de leerkracht vervangen en een hele klas begeleiden, onder verantwoordelijkheid van een leerkracht.
Als een leerkracht afwezig is, is het niet altijd mogelijk om deze te vervangen door een andere leerkracht. Meestal kan de vervanging binnen het schoolteam worden opgelost.
De A-stroom
In deze stroom zitten leerlingen voor wie de Commissie van Begeleiding (CvB) het ontwikkelingsperspectief beschermde arbeid (BA) of arbeidsgerichte dagbesteding (AD) heeft vastgesteld. Van deze leerlingen wordt een bepaalde mate van zelfredzaamheid verwacht. In de loop van de schoolloopbaan wordt hier steeds meer beroep op gedaan. Aan het begin van dit schooljaar heeft de A-stroom de volgende klassen.
De A-stroom bestaat dit schooljaar uit de volgende klassen
Klas |
Uitstroombestemming |
leerlingen |
VSO 1A |
Arbeid (beschermd) en dagbesteding (arbeidsgericht) |
9 leerlingen |
VSO 2A |
Arbeid (beschermd) en dagbesteding (arbeidsgericht) |
10 leerlingen |
VSO 3A |
Arbeid (beschermd) en dagbesteding (arbeidsgericht) |
12 leerlingen |
VSO 4A |
Arbeid (beschermd) en dagbesteding (arbeidsgericht) |
12 leerlinge |
VSO 5A |
Arbeid (beschermd) en dagbesteding (arbeidsgericht) |
10 leerlingen |
De B-stroom
De B-stroom is gericht op leerlingen voor wie de Commissie van Begeleiding (CvB) het ontwikkelingsperspectief licht arbeidsgerichte dagbesteding (LAD) of ervaringsgerichte dagbesteding (ED) heeft vastgesteld.. Er wordt gewerkt in kleine klassen met veel ondersteuning in een rustige leeromgeving en in een beschermend en opvoedend onderwijsklimaat. De sociaal emotionele ontwikkeling krijgt veel aandacht. Het tempo is aangepast aan wat de leerlingen aankunnen. Door een duidelijk dagritme en veel structuur wordt leren mogelijk. Tegelijkertijd is er voldoende uitdaging, zoals praktijklessen, boodschappen doen of met de klas buiten het schoolterrein stage lopen. De B-stroom bestaat dit schooljaar uit de volgende klassen.
De B-stroom bestaat dit schooljaar uit de volgende klassen.
Klas |
Uitstroombestemming |
Leerlingen |
VSO 1B |
Dagbesteding (licht arbeidsgericht en ervaringsgericht) |
7 leerlingen |
VSO 2B |
Dagbesteding (licht arbeidsgericht en ervaringsgericht) |
7 leerlingen |
VSO 3B |
Dagbesteding (licht arbeidsgericht en ervaringsgericht) |
8 leerlingen |
VSO 4B |
Dagbesteding (licht arbeidsgericht en ervaringsgericht) |
9 leerlingen |
Doorstroomklas
In de doorstroomklas volgen de leerlingen een programma dat op hun individuele behoefte is afgestemd. Hierin zijn ook gezamenlijke lessen met elkaar en/of in een andere klas opgenomen. De leerlingen zijn 12-16 jaar.
Klas |
Uitstroombestemming |
leerlingen |
Doorstroom |
Dagbesteding (licht arbeidsgericht) en dagbesteding (arbeidsgericht) |
3 leerlingen |
Portfolio
In de loop van het schooljaar verzamelen alle leerlingen schoolwerk in hun portfolio, dat hun bezigheden en hun ontwikkeling van dat jaar weerspiegelt. Dit kunnen school-eigen certificaten zijn, maar ook foto’s en (eigen geschreven) verslagen. Aan het einde van het schooljaar nemen de leerlingen hun portfolio mee naar huis. Het portfolio van de laatste twee schooljaren voor uitstroom hoort bij het schooldiploma.
VormingsonderwijsOnze school is een openbare school. In de wet staat dat op onze school lessen godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs kunnen worden gegeven als ouders daarom vragen en dit praktisch te realiseren is. In ons gewone lesprogramma komen levensbeschouwelijke en algemeen vormende thema’s regelmatig aan bod en worden behandeld vanuit openheid en gelijkwaardigheid, los van persoonlijke overtuiging.