Ouderparticipatie

Samenwerking ouders – school

School en ouders hebben een gemeenschappelijk belang, namelijk dat er optimale omstandigheden zijn voor de ontwikkeling en het leren van de leerlingen, op school en thuis. Een goede samenwerking tussen ouders/verzorgers en school is dan ook een belangrijke voorwaarde. We kunnen daarbij gebruik maken van elkaars expertise. Zoals eerder beschreven streeft de school naar 'partnerschap' tussen ouders en school.

Het partnerschap is gericht op drie doelen:
1) het realiseren van enige afstemming in opvoedend denken en handelen c.q. in benadering van
kinderen, thuis en op school;
2) het optimaliseren van het reilen en zeilen van de school als organisatie en gemeenschap, mede
door inbreng van ouders;
3) het informeel en formeel meedenken en meebeslissen van ouders met de school en het
afleggen van verantwoording door de school over haar werk aan de ouders.

Partnerschap geven wij vorm d.m.v. een dialoog waarbij de ouders primair verantwoordelijk zijn voor
de opvoeding en de school voor de deskundigheid en vakkennis op pedagogisch en didactisch gebied.
Wij geven vorm aan oudercontact en participatie door te zorgen voor, en het continu verbeteren van,
contactmomenten en informatie- en communicatiemogelijkheden. Daarnaast worden de
medewerkers geschoold in het ontwikkelen van kennis en vaardigheden die nodig zijn voor een goede
relatie ouders-school.


Oudervertegenwoordiging in MR en OR

Medezeggenschapsraad (MR)

De Medezeggenschapsraad is een wettelijk verplicht orgaan waarin ouders en personeelsleden zitting hebben. In de MR praten en, op onderdelen, beslissen ouders en personeel mee over zaken die van belang zijn voor de school.
Lees meer

Ouderraad (OR) en contactouders

De Ouderraad (OR) denkt mee over allerlei praktische zaken die de school aangaan en verricht hand en spandiensten bij ouderavonden en diverse (feestelijke) activiteiten. De ouderraad is een schoolbreed orgaan en bestaat uit ouders en medewerkers van alle locaties. Iedere klas/groep heeft een contactouder. Het streven is om van iedere locatie één contactouder deel te laten nemen in de Ouderraad.
Lees meer


Contactmomenten en voorzieningen

Bespreking ontwikkelingsperspectiefplan

Ouders/verzorgers worden twee keer per jaar uitgenodigd voor de bespreking van het
ontwikkelingsperspectiefplan.

Ouderavonden

Minimaal twee keer per jaar wordt er een ouderavond georganiseerd. Het doel van deze avonden is
kennismaking of om onderwijsinhoudelijke informatie te geven. Het kunnen locatiegebonden avonden
zijn, maar ook schoolbrede avonden.

Huisbezoek en lesbezoek

Een keer per bouw gaat de leraar op huisbezoek, dat wil zeggen: een keer in de kleutertijd, een keer
in de onderbouw, een keer in de middenbouw en een keer in de bovenbouwjaren. Ouders/verzorgers
en ook broers en zussen vanaf ca. 10 jaar zijn van harte uitgenodigd om een (deel van een) schooldag
mee te maken. Hiervoor wordt de ‘week van het schoolbezoek’ georganiseerd.

Weekbrief

Aan het eind van iedere week mailt de leerkracht een weekbrief aan de ouders van de leerlingen van
zijn groep. Hierin wordt kort iets beschreven van de afgelopen week, meestal geïllustreerd met foto’s.
Ook wordt er gewezen op eventuele speciale gebeurtenissen van de komende week.

Contactouders

Iedere groep heeft een contactouder, die fungeert als aanspreekpunt voor de leerkracht en als
tussenpersoon tussen de ouderraad en de ouders van de betreffende groep. Dit kan zijn bij een vraag
vanuit de ouderraad, een verzoek om hulp bij een feest of activiteit, of bijvoorbeeld als er een wens is
van een ouder die hij/zij kenbaar wil maken bij de ouderraad.

Tussentijds contact/overleg/ondersteuning

Meerklank vindt het belangrijk om contact met ouders mogelijk te maken. Dit kan (kort) bij het halen
en brengen van de leerlingen. Veel leerlingen zijn echter aangewezen op taxivervoer of komen
zelfstandig naar school. Leraren geven daarom aan het begin van het schooljaar aan op welk moment
in de week zij telefonisch bereikbaar zijn voor vragen en afstemming. Mailcontact is ook mogelijk. Bij
eventuele problemen (ook in de thuissituatie) kunnen ouders altijd tussentijds contact opnemen met
de leraar. De leraar kan u doorverwijzen naar de intern begeleider of de locatieleider als dat nodig is.
Indien nodig wordt er voor de dagelijkse afstemming van een leerling
een communicatieschrift gehanteerd.

Nieuwsbrief

Ouders en verzorgers ontvangen de digitale nieuwsbrief van de school. Vier keer per jaar worden zij via de nieuwsbrief op de hoogte gesteld van onderwerpen die voor hen van belang zijn, vanuit de directie, de
locaties en de groepen. Ook attenderen we hen via de nieuwsbrief op nieuwe berichten en informatie op onze website. Vanuit de nieuwsbrief kan er rechtstreeks doorgeklikt worden naar de website. Bijdragen voor
de nieuwsbrief zijn van harte welkom.

Website

Naast de informatie over onze school, wil Meerklank graag kennis en informatie die belangrijk of
handig kan zijn voor ouders van onze leerlingen beschikbaar stellen. Waarom? Ouders van een kind
met een beperking kunnen in het dagelijks leven tegen tal van problemen aanlopen. Vaak kan er een oplossing
gevonden worden of minstens verlichting van de situatie bereikt worden, als je maar over de juiste informatie,
vaardigheden of ondersteuning beschikt. De informatie is vaak niet voorhanden; waar men terecht kan voor
ondersteuning e.d. is vaak ook niet bekend. Meerklank wil graag de kennis hierover beschikbaar stellen, een
wegwijsfunctie vervullen voor ouders/verzorgers.
Bijdragen voor de website zijn van harte welkom. Schrijf naar infomeerklank@wereldkidz.nl

De schoolmaatschappelijk werker

De schoolmaatschappelijk werker is Jacqueline Zandt. Zij is verbonden aan MEE en lid van de
Commissie van Begeleiding. Jacqueline kan u bijvoorbeeld helpen bij vragen rond vrije tijdsbesteding,
weekend- of vakantieopvang, toekomstige dagbesteding en ondersteuning in de thuissituatie. Zij kan
op aanvraag van de leraar, IB’er of ouder in gesprek gaan met leerlingen en ouders en andere
betrokkenen of hulpverleners. Zij verzorgt daarnaast eventueel trainingen voor de leerlingen en ouderontmoetingsmomenten.