KlachtenHet is voor de school belangrijk dat de kinderen en de ouders/verzorgers tevreden zijn over de kwaliteit van het onderwijs. Toch komt het ook op onze school voor dat u als ouder/verzorger niet tevreden bent over de begeleiding van uw kind of van uzelf. Lukt het niet om in het overleg met de groepsleerkracht en/of de schoolleider en/of de directeur uw probleem op te lossen of te bespreken, dan kunt u een klacht indienen.
- (Seksuele) Intimidatie;
- (Digitaal) Pesten;
- Mishandeling;
- Onheuse bejegening;
- Inbreuk op privacy;
- Didactische aanpak;
- Pedagogische aanpak;
- Organisatorische aanpak;
- Besluiten
De bedoeling van de klachtenregeling is om samen te zoeken naar een oplossing en om gevoelens van ongenoegen en frustratie zo veel mogelijk weg te nemen. Ingediende klachten stelt de school bovendien in staat om maatregelen te treffen, die het onderwijs verder kunnen verbeteren.
Klachtenregeling
WereldKidz heeft een klachtenregeling voor ouders en personeel. Hierin staat hoe de school met klachten omgaat. Scholen proberen klachten zo veel mogelijk zelf op te lossen. U vindt de klachtenregeling op de website van de school en op wereldkidz.nl/Beleid-en-regelgeving.
Ook kunt u de schoolleiding om een exemplaar vragen.
Bespreek uw klacht altijd eerst met degene die er direct bij is betrokken. Vraag de directie van de school eventueel om te bemiddelen. Ook kunt u het schoolbestuur inschakelen. Biedt dit geen oplossing, dan kunt u een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie of bij het schoolbestuur.
Contactpersoon
Op elke school is er een interne contactpersoon die u kan helpen met het afhandelen van uw klacht of u doorverwijst naar de externe vertrouwenspersoon. Deze persoon geeft informatie over hoe u een klacht kunt indienen en zorgt voor een eerste opvang.
Bij onze school is dat Janine Boekelman. U kunt haar bellen op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur via 06-52007098. Zij geeft uitleg over de procedure en kan u advies geven of doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersoon
Het college van bestuur heeft twee onafhankelijke externe vertrouwenspersonen aangewezen. Zij
zijn deskundig en kunnen helpen en adviseren rondom het indienen van een eventuele klacht. De
vertrouwenspersonen zijn Irene Verplancke (06-21558836, irene@viaverplancke.nl) en Arjan van
Bommel (06-51936832, arjan@viaverplancke.nl). Zowel de interne als de externe
vertrouwenspersoon houdt alles wat u vertelt geheim, zodat uw privacy altijd beschermd is.
Klachtencommissie
Ouders, leerlingen en personeelsleden van een school kunnen een klacht indienen bij de klachtencommissie. WereldKidz is daarvoor aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. De commissie moet een klacht vertrouwelijk behandelen en moet binnen 4 weken reageren. Op basis van het advies van de klachtencommissie kan het schoolbestuur maatregelen nemen. Het advies van de klachtencommissie is niet bindend.
Het adres van de klachtencommissie:
Onderwijsgeschillen
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht;
Mailadres: info@onderwijsgeschillen.nl
Website: https://onderwijsgeschillen.nl
Vertrouwensinspecteur Inspectie van het Onderwijs
Bij een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs kunt u terecht met een klacht over:
*seksueel misbruik en seksuele intimidatie;
*discriminatie en radicalisering;
*ernstig fysiek geweld;
*grove pesterijen.
De vertrouwensinspecteur behandelt de klacht niet zelf. Hij geeft advies en begeleidt u als u een klacht wilt indienen of aangifte wilt doen. Hij onderneemt geen actie zonder uw instemming. De klacht dient u in bij de klachtencommissie.
Bij (een vermoeden van) seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur.