Schooljaar 2024-2025
Oktober
Het is herfst, de blaadjes vallen en de dagen worden korter.
Elke donderdag wandelen we een rondje door het bos. We zien hoe de bomen de blaadjes laten vallen. We zien een vogel vliegen en de nootjes op de grond.
De kinderen van de oefengroep leren wat er bij de seizoenen hoort. We hebben een thematafel die elke week wordt aangevuld met nieuwe vondsten uit het bos. Ook luisteren we naar herfstliedjes over de regen en van de appels die op de grond vallen.
Schooljaar 2023-2024
Juli
Op weg naar de zomer
Ineens is het heel warm weer, 29 graden. Het is een grote overgang voor de kinderen en de juffen. Dat betekent slechter slapen, moeite met de warmte en heel veel zin om met water te spelen op het schoolplein.
Gelukkig hebben we een waterpomp en een kleine waterbak staan waar ze met veel plezier mee spelen.
Het pompen van het water is favoriet bij sommigen. Anderen sjouwen met emmertjes naar de zandbak om een zwembad te maken. Tja. dat is een hopeloze zaak en een lesje natuurkunde in de praktijk. Verderop staat een tuinsproeier die veel dunne straaltjes heen en weer over het plein beweegt, Wie durft nat te worden? Zelfs als het warm is vraagt het een portie durf om de koude druppels over je kleren heen te laten sproeien.
En de belangrijkste taak van de juffen en meester; smeren - smeren - smeren.
Alvast een fijne vakantie gewenst!
April
Instroom nieuwe leerling!
De oefengroep is er speciaal voor kinderen voor wie een gewone groep te groot en te druk is. Soms ligt het tempo in de klas te hoog, kunnen ze zich niet goed concentreren of niet lang stilzitten. Kinderen kunnen veel hinder ondervinden van de andere kinderen of juist vastzitten in zichzelf. Sinds een maand is duidelijk dat we een nieuw jongetje in de groep erbij krijgen. We hopen dat hij gebaat is bij een kleine groep waar de eisen die gesteld worden lager liggen. Het opbouwen van zijn oude groep naar de oefengroep gaat in kleine stappen. Eerst 2x in de week een uurtje, dan 2x in de week 4 uur en zo verder.
De kinderen kunnen zo wennen aan elkaars gedrag en bijzonderheden en we leren elkaar langzaam kennen.
Ik hoop dat hij zich thuis gaat voelen bij ons en vanuit zijn nieuwe plek kan gaan groeien op allerlei vlakken. Als hij er is, zitten de 3 jongetjes naast elkaar. Het ziet er heel passend uit. De tijd zal het leren.
Februari
Oefening baart kunst.
Elke dag zijn er vaste onderdelen die we dag in, dag uit herhalen volgens de bekende structuur. Soms lijkt het erop dat het herhalen van nieuw aan te leren vaardigheden geen resultaat oplevert.
Of juist dat het verveling in de hand werkt… elke dag hetzelfde.
Totdat ineens kleine stappen gemaakt worden en kinderen de structuur herkennen. Soms loopt een kind naar het bord met pictogrammen en haalt een picto weg. Ze zeg hiermee dat ze het niet wil doen!
Of een leerling verandert uit zichzelf de onjuiste datum op de maandplanner.
Dan wordt duidelijk dat de voorspelbaarheid ze houvast geeft en veiligheid. Ze weten wat er komen gaat en bewegen steeds makkelijker mee in de structuur van de dag.
Door de dagelijkse oefening leren de leerlingen langer aan tafel werken en werkjes doen die wij voor ze uitkiezen. Ze leren deel uit te maken van een groep en niet alleen hun eigen zin door te zetten.