Oefengroep

Schooljaar 2023-2024

Februari

Oefening baart kunst. 
Elke dag zijn er vaste onderdelen die we dag in, dag uit herhalen volgens de bekende structuur. Soms lijkt het erop dat het herhalen van nieuw aan te leren vaardigheden geen resultaat oplevert.
Of juist dat het verveling in de hand werkt… elke dag hetzelfde.
Totdat ineens kleine stappen gemaakt worden en kinderen de structuur herkennen. Soms loopt een kind naar het bord met pictogrammen en haalt een picto weg. Ze zeg hiermee dat ze het niet wil doen!
Of een leerling verandert uit zichzelf de onjuiste datum op de maandplanner.
Dan wordt duidelijk dat de voorspelbaarheid ze houvast geeft en veiligheid. Ze weten wat er komen gaat en bewegen steeds makkelijker mee in de structuur van de dag.
Door de dagelijkse oefening leren de leerlingen  langer aan tafel werken en werkjes doen die wij voor ze uitkiezen. Ze leren deel uit te maken van een groep en niet alleen hun eigen zin door te zetten. 

 

 

Oktober

Onze klas start elke ochtend na de opening met de keuze uit zes liedjes. 

Deze eerste themaperiode stond in het teken van de zomer en de dieren op de kinderboerderij. Een liedje heet ‘geitje bij’ en gaat erover dat moeder geit een jong geitje heeft gekregen.
Het liedje heeft precies dezelfde tekst als het boek, aangevuld met een refrein dat telkens terug komt;
Geitje bij, geitje bij, we hebben er een geitje bij.
In de klas staat ook het grote voorleesboek en het kleine boekje van “Geitje bij”. Het boekje wordt dagelijks bekeken door de kinderen, het verhaal wordt regelmatig verteld en vaak hoor ik een kind het refreintje neuriën.
Wat opvalt is dat kinderen makkelijk nieuwe woorden leren als ze in een aanstekelijk lied gezongen worden.

 

 

 

 

 

 

Schooljaar 2022-2023
Juli

Twee koeien door de oefengroep


Twee weken geleden zijn we met de groep naar de kinderboerderij dichtbij school  geweest voor ons dagje uit. Al weken zijn we bezig met de kinderboerderij. Op de thematafel staat een kinderboerderij met dieren, We zingen liedjes van koeien, kalfjes, varkens, eendjes.
Het dagje uit was een groot succes. Na een wandeling door een klein bos kwamen we aan. Sommige kinderen moesten even wennen en vonden het spannend, anderen gingen huppelend op onderzoek uit. We zagen de echte koeien en paarden. We mochten heel dichtbij de varkens en konden ze zelfs aanraken. Het weer was heerlijk. De boerderij is heel overzichtelijk en de kinderen konden zich vrij bewegen.
Twee dagen later hebben we bij de knutselles twee koeien in een bootje gemaakt met 2 peddels.
Het liedje; ‘Ik zag twee koeien bootje roeien” kunnen we nu zingen en tegelijk echt doen met de peddels en de boot. Hij staat nu te pronken naar de kinderboerderij op de thematafel.
Nog een week, dan gaan we allemaal op vakantie, de koeien ook.

 


Februari

 

We zijn een bijzondere klas met kinderen die extra begeleiding nodig hebben om verschillende redenen. Denk aan een onvermogen om te praten, het reguleren van emoties en zich op hun eigen wijze duidelijk te kunnen maken. Onze opdracht is om manieren te zoeken waardoor zij zich kunnen uiten en zich begrepen voelen. Binnen de groep maken wij gebruik van de Proloqu2go kaarten. Deze zijn helpend in het ondersteunen van de communicatie. Het is mooi om te zien dat verschillende leerlingen dit al oppakken, 

 

Als ze ervaren dat er ruimte en begrip is, zie je dat het rust geeft. Ze worden toegankelijker en kunnen laten zien aan zichzelf en aan ons wat ze allemaal kunnen. 

Dan zijn ineens de drempels om een werkje te doen een stuk lager. 

De picto’s, communicatiekaarten, het spreken met gebaren, het goed luisteren en ondertitelen wat ze bedoelen, alles helpt om de brug te slaan en het contact en begrip te laten groeien. En daarmee wordt de basis gelegd voor ontwikkeling en leren.

 


December 2022

 

 

Elke ochtend is het in de oefengroep tijd voor een reken- of taalles.

 

De rekenles begint standaard met een versje waarbij we de handen voor ons omhoog houden en mee laten tellen.

1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 laat maar al je vingers zien. 

Elk nieuw te leren getal vraagt een speelse introductie waardoor je het getal kunt ervaren met je handen en je lijf. Bij het getal 2 tellen we bijvoorbeeld van alles aan ons lichaam: Hoeveel handen heb jij? Hoeveel benen? Oren, ogen en ga zo maar door. Tijdens een werk moment later op de dag, tekenen de kinderen (met hulp) hun 2 handen op papier door ze om te trekken. Tijdens het lopen kun je stappen tellen op de grote foamcijfers op de grond of stappen door twee hoepels. En niet vergeten om hardop op het juiste moment mee te tellen. 

Ze oefenen met het schrijven van  het getal 2 op een krijtbord. Later krijgen ze de regenboogletter 2 die ze met alle kleuren van hun potlood schrijven van het groene punt naar het rode punt. 

Door het getal op meerdere manieren aan te bieden, kunnen de kinderen het getal 2 straks niet alleen schrijven maar weten en voelen ze het met hun hele lijf. 

We zijn bijna bij getal 10. Daarna gaan we leren wat ‘erbij’ en eraf’ betekent.