Onderwijskwaliteit

We geven hier kort aan op welke manier wij de kwaliteit van het onderwijs in de gaten houden en verbeteren.

Bewaken van de onderwijskwaliteit
Kwaliteit is ogenschijnlijk een helder begrip. In de praktijk is het ook een ingewikkeld begrip, want kwaliteit heeft betrekking op alle beleidsterreinen van de school. We hebben te maken met de kwaliteit van:

  • Het onderwijs
  • Het personeelsbeleid
  • Het financieel beleid
  • Het facilitair beleid
  • Het beleid op de externe en interne communicatie

Voor al die beleidsterreinen geldt:

  • Doen we goede dingen?
  • Doen we de dingen goed?
  • Hoe weten we dat?
  • Vinden anderen dat ook?
  • Wat doen we met die kennis en informatie?

Wereldkidz heeft een kwaliteitssysteem ontwikkeld waarin periodiek en planmatig evaluatiegegevens worden bijgehouden. Daarin worden ook aandachtspunten gesignaleerd.  Wij gebruiken voor het in kaart brengen van de kwaliteit onder andere de analyse van de opbrengsten, gegevens over de kwaliteiten van leerkrachten, onderzoeken naar de tevredenheid en sociale veiligheid van leerlingen, tevredenheidsonderzoeken onder ouders en personeel en personele kengetallen. Tevens is het veiligheidsbeleid, waarin onder andere protocollen zijn opgenomen, onderdeel van het kwaliteitssysteem. Veiligheid is voorwaardelijk voor leren en ontwikkelen. Ook medewerkers moeten zich veilig voelen. Meerklank hanteert protocollen voor:

  • Schorsen en verwijderen
  • Incidenten en incidentenregistratie
  • Medicijnverstrekking en medische handelingen
  • Fysieke begrenzing
  • Sociale veiligheid
  • Zwemles
  • Weglopen en vermissing
  • Smartphones
  • Meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling
  • Internet
  • AVG

Meer informatie over de werkwijze is te vinden in andere beleidsdocumenten, die zijn op te vragen bij de schoolleiding.

Wanneer zijn we tevreden over de kwaliteit?

Wij zijn tevreden als de leerlingen actief betrokken zijn bij ons onderwijs en als zijzelf en hun ouders tevreden zijn over de resultaten die bereikt worden. Daarnaast zijn er de criteria voor onderwijskwaliteit vanuit de overheid: het waarderingskader voor het (voortgezet) speciaal onderwijs. Minimaal 75% van de leerlingen dient bij uitstroom de door de school gestelde doelen voor de kernvakken (taal en rekenen) passend bij hun ontwikkelingsperspectief, en dus uitstroombestemming,  te hebben behaald. Ook de door de school gestelde doelen voor de sociale en maatschappelijke competenties - op Meerklank de ondersteuningsintensiteit en het gemiddelde van de overige hoofdleerlijnen - dient te zijn behaald. Meerklank hanteert ook hiervoor het percentage van minimaal 75%. 

Meerklank stelt ook een streefpercentage voor de uitstroom naar een bestemming (vervolgplek) passend bij het gestelde OPP en voor de bestendiging van de uitgestroomde leerlingen na ruim een jaar op hun vervolgplek. 

Eventuele verbeterdoelen naar aanleiding van de opbrengstanalyse zorgen eveneens voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Wij stellen onszelf ook doelen naar aanleiding van de ambities in ons schoolplan.

Verbeteren van de onderwijskwaliteit

Als de resultaten op de door ons gestelde ambities achterblijven, worden de oorzaken geanalyseerd en wordt een plan van aanpak/doel opgesteld. Meerklank doorloopt de acties aan de hand van de PDCA cyclus (Plan, Do, Check, Act).




Kwaliteitsonderzoek door de onderwijsinspectie

De onderwijsinspectie heeft de kwaliteit van het onderwijs als voldoende gekwalificeerd in januari 2018. De indicatoren onderwijsaanbod en kwaliteitscultuur werden als goed beoordeeld. Het laatste bezoek aan VSO Meerklank was in oktober 2023 als onderdeel van het bestuursonderzoek bij Wereldkidz. Het oordeel was een voldoende..

Ontwikkeldoelen schoolplan 2025-2026 en evaluatie doelen 2023-2024

Dit schooljaar werken wij aan de ontwikkeldoelen van ons Schoolplan 2024-2028. Deze doelen staan ook in de Bijlagen bij Schoolplan 2024-2028.

In het nieuwe plan blijven we werken aan de thema’s burgerschap, digitale vaardigheden, talentontwikkeling en TAO (teamgerichte arbeidsorganisatie). Ook blijven we werken aan een aantal leerlijnen.

*Onze visie en waarden zijn als een kompas voor hoe we op school met elkaar omgaan. We maken dit duidelijk door goed voor elkaar te zorgen en door les te geven op een fijne manier. Er is een projectgroep die zich met dit thema bezighoudt. Afgelopen schooljaar is er aandacht geweest voor het werken met handen, hart en hoofd: door dingen te doen en te ervaren, leren we beter. Er heeft een cursus ‘Bewegend leren’ plaatsgevonden. Ook is er nagedacht over een evenwichtig dag- en weekrooster. Komend schooljaar gaan we verder met deze thema’s. Er staat twee keer een ‘kindbespreking volgens waarderende methodiek’ gepland. Er wordt scholing aangeboden over de achtergrond van deze besprekingen. 

*Afgelopen schooljaar heeft het team op studiedagen tijd besteed aan: bewust gebruik van digitale middelen en programma’s vanuit onze visie en waarden. Ook in lessen, vooral in de A-stroom, is hier aandacht aan besteed. De visie op digitale geletterdheid is nog eens besproken. Er is nog niet veel aandacht besteed aan het systematisch werken met de leerlijn, in afwachting van de nieuwe kerndoelen. Wel is er in alle klassen gewerkt aan digitale geletterdheid. Komend schooljaar vindt er teamscholing plaats over het gebruik van AI (Kunstmatige intelligentie). De projectgroep digitale geletterdheid is actief in de voorbereiding van studiedagen.

*We werken aan burgerschap, ook samen met digitale geletterdheid. Daarin staan ‘attitude en gedrag’ centraal: hoe gaan we met elkaar om. Er is een projectgroep burgerschap opgezet. Afgelopen schooljaar is de visie op burgerschap aangepast en opnieuw vastgesteld. In de lessen is er gewerkt aan de burgerschapsdoelen die in bestaande leerlijnen verweven zijn, vooral mens en maatschappij. Op een studiedag is er een begin gemaakt met het vormgeven van theamonderwijs. Dit schooljaar gaan we het themaonderwijs verder uitwerken. We gaan ook kijken wat we nog moeten toevoegen aan ons lesaanbod om aan de nieuwe (functionele) kerndoelen te werken.

*We werken verder aan talentontwikkeling volgens de ideeën van Luk Dewulf. Afgelopen schooljaar zijn er weer medewerkers geschoold tot ‘talentfluisteraar’. Er zijn talentgesprekken met leerlingen gevoerd. Dit is nog niet in alle klassen gelukt. Hiermee gaan we komend schooljaar verder. We gaan ook verder met het vertalen van de moeilijke woorden van Luk Dewulf in makkelijkere taal voor onze leerlingen. Voor deze opdracht is er ook een projectgroep.

*We werken met TAO-teams. In deze teams praten we over hoe we samenwerken en welke talenten iedereen heeft. Vorig jaar bespraken de teams wat ze hebben bereikt. Nieuwe medewerkers zijn geschoold. Hiermee gaan we komend jaar door. De teams nemen meer verantwoordelijkheid voor de organisatie en resultaten van het onderwijs en de onderwijsvoorwaardelijke taken.

*Nieuwe teamleden volgen cursussen voor spelling en rekenen. Hiervoor gebruiken we de methodieken ‘Zo leren kinderen lezen en spellen’ en ‘Staal’ en ‘Met Sprongen Vooruit’.  Sommige medewerkers volgen opleidingen voor praktijkvakken.