We geven hier kort aan op welke manier wij de kwaliteit van het onderwijs in de gaten houden en verbeteren.
Bewaken van de onderwijskwaliteit
Kwaliteit is ogenschijnlijk een helder begrip. In de praktijk is het ook een ingewikkeld begrip, want kwaliteit heeft betrekking op alle beleidsterreinen van de school. We hebben te maken met de kwaliteit van:
- Het onderwijs
- Het personeelsbeleid
- Het financieel beleid
- Het facilitair beleid
- Het beleid op de externe en interne communicatie
Voor al die beleidsterreinen geldt:
- Doen we goede dingen?
- Doen we de dingen goed?
- Hoe weten we dat?
- Vinden anderen dat ook?
- Wat doen we met die kennis en informatie?
Wereldkidz heeft een kwaliteitsdashboard ontwikkeld waarin periodiek en planmatig evaluatiegegevens worden bijgehouden. Daarin worden ook aandachtspunten gesignaleerd. In het dashboard zijn onder andere tevredenheidsonderzoeken onder ouders/leerlingen/personeel opgenomen en onderzoeken naar de sociale veiligheid van leerlingen, evenals de analyse van de opbrengsten, de gegevens over de kwaliteiten van de leerkracht, de monitor schoolverlaters en personele kengetallen. Tevens is er een onderdeel ‘veiligheidsbeleid’ toegevoegd aan het dashboard, waarin onder andere protocollen zijn opgenomen. Veiligheid is voorwaardelijk voor leren en ontwikkelen. Ook medewerkers moeten zich veilig voelen. Meerklank hanteert protocollen voor:
- Schorsen en verwijderen
- Incidenten en incidentenregistratie
- Medicijnverstrekking en medische handelingen
- Fysieke begrenzing
- Sociale veiligheid
- Zwemles
- Weglopen en vermissing
- Meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling
- Internet
- AVG
Meer informatie over de werkwijze is te vinden in andere beleidsdocumenten, die zijn op te vragen bij de schoolleiding.
Wanneer zijn we tevreden over de kwaliteit?
Het meest tevreden zijn wij als de leerlingen actief betrokken zijn bij ons onderwijs en als zijzelf en hun ouders tevreden zijn over de resultaten die bereikt worden. Daarnaast zijn er de criteria voor onderwijskwaliteit vanuit de overheid: het waarderingskader voor het (voortgezet) speciaal onderwijs. Minimaal 75% van de leerlingen dient de door de school gestelde doelen bij uitstroom te hebben behaald. Dit zijn de streefniveaus, passend bij de verschillende ontwikkelingsperspectieven. Meerklank stelt dat de doelen op minimaal vier van de zes leerlijnen (kernvakken en overige vakken zoals voor de sociale en maatschappelijke competenties) behaald moeten zijn. Ook de beoogde intensiteit van ondersteuning dient te voldoen aan de norm zoals geformuleerd voor de verschillende ontwikkelingsperspectieven.
Daarnaast stelt Meerklank een streefpercentage voor de uitstroom op het gestelde OPP en voor de bestendiging van de uitgestroomde leerlingen na ruim een jaar op hun vervolgplek.
Eventuele verbeterdoelen naar aanleiding van de opbrengstanalyse zorgen eveneens voor het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Ook stellen we onszelf doelen in ons schoolplan.
Verbeteren van de onderwijskwaliteit
Als de resultaten op de door ons gestelde ambities achterblijven, worden de oorzaken geanalyseerd en wordt een plan van aanpak/doel opgesteld. Meerklank doorloopt de acties aan de hand van de PDCA cyclus (Plan, Do, Check, Act).
Kwaliteitsonderzoek door de onderwijsinspectie
De onderwijsinspectie heeft de kwaliteit van het onderwijs als voldoende gekwalificeerd in januari 2018. De indicatoren onderwijsaanbod en kwaliteitscultuur werden als goed beoordeeld. Het laatste bezoek aan VSO Meerklank was in oktober 2023 als onderdeel van het bestuursonderzoek bij Wereldkidz.
Ontwikkeldoelen schoolplan 2024-2025 en evaluatie doelen 2023-2024
Dit schooljaar werken wij aan de ontwikkeldoelen van ons Schoolplan 2024-2028, zoals uitgewerkt in de Bijlagen bij Schoolplan 2024-2028.
In het nieuwe plan worden de thema’s burgerschap, digitale geletterdheid, talentontwikkeling en TAO (teamgerichte arbeidsorganisatie) voortgezet, evenals het werken aan enkele leerlijnen. Attitude en gedrag vanuit onze visie/moreel kompas staan hierbij centraal.
*Afgelopen schooljaar is er onder begeleiding van Cloudwise een visie op digitale geletterdheid opgesteld door een ict-groepje. De visie is vastgesteld en gepresenteerd en wordt dit schooljaar verder met het team besproken. Er wordt geoefend met verschillende devices en programma’s om deze in de dagelijkse praktijk in te kunnen zetten. Vanuit onze visie/ moreel kompas voeren wij het gesprek over zinvol gebruik van digitale middelen in ons onderwijs en maken een aanzet voor concrete afspraken hiervoor. Er is een projectgroep gevormd voor deze ambitie.
*Aan burgerschap wordt integraal gewerkt, ook in verband met digitale geletterdheid. Het overzicht van doelen voor burgerschap vanuit bestaande leerlijnen (zoals Mens & Maatschappij en Relationele en seksuele vorming) wordt dit jaar gebruikt om deze lessen in het rooster te markeren en aan te vullen met thema’s. De visie op burgerschap wordt geüpdatet en opnieuw besproken. Afgelopen schooljaar is het doelenoverzicht vanuit bestaande leerlijnen gemaakt, in afwachting van de nieuwe kerndoelen. Op een studiedag is er stil gestaan bij onze visie en waarden, mede in relatie tot burgerschap. Ook voor deze ambitie is er een projectgroep samengesteld.
*Onze visie en waarden vormen ons moreel kompas in onze schoolcultuur. Dit maken we nog zichtbaarder door hoe we met elkaar omgaan en hoe we lesgeven: door zichtbaar aandacht voor elkaar te hebben en door een evenwichtige schooldag waarin we werken met handen, hart en hoofd (door doen en beleven werken aan begrijpen). Hiervoor zetten we bijvoorbeeld bewegend leren en kunstzinnige activiteiten in. Afgelopen jaar zijn medewerkers hierin geschoold. Onze cultuur van ‘samen’ hebben wij beleefd op gezamenlijke feesten, ook met ouders. Wij besteden hier dit jaar weer aandacht aan, o.a. aan het vieren van het suikerfeest. Voor deze ambitie is een projectgroep gevormd.
*Talentontwikkeling volgens de visie van Luk Dewulf krijgt vervolg door scholing van meer teamleden tot talentfluisteraar. Schoolleiding en IB’ers nemen deel aan scholing/intervisie. Er wordt een begin gemaakt met het omzetten van de begrippen van Luk Dewulf in begrijpelijke taal voor onze doelgroep. In het afgelopen jaar zijn meerdere teamleden geschoold. Er zijn talentgesprekken gevoerd met meerdere teamleden en leerlingen. Ook voor deze ambitie is er een projectgroep gevormd.
*Wij gaan verder met de implementatie van de teamgerichte arbeidsorganisatie (TAO, Ben van der Hilst). Er zullen teamfunctioneringsgesprekken worden gevoerd in de verschillende TAO-teams. Hierin zal een connectie worden gemaakt met talentontwikkeling doordat in een team de talenten van teamleden worden gekend en benut. Afgelopen jaar zijn de opbrengstbesprekingen voor het eerst door de TAO-teams gedaan. De teams namen steeds meer verantwoordelijkheid voor de onderwijsorganisatie en het ondersteuningsproces.
*De methodieken ‘Zo leren kinderen lezen en spellen’ en ‘Staal’ worden geborgd. Nieuwe teamleden volgen scholing. Voor rekenen wordt verder gegaan met invoering van ‘Met sprongen vooruit’ door meer teamleden te scholen. Afgelopen schooljaar is er ten behoeve van de leerlijn VDA onderzoek gedaan naar een betere afstemming tussen sector- en praktijkvakken en de beschikbare lestijd. De lesurentabellen zijn hierop aangepast. Enkele medewerkers gaan weer opleidingen volgen voor praktijkvakken.