Groep 3 (rood)

Schooljaar 2021-2022 Juli 2022 In de rode groep rekenen we met concreet materiaal binnen een verhaal. Zo helpen we deze keer de boer. De boer heeft twee kippen die eieren leggen. We rapen en tellen de eieren van de eerst kip. We zetten ze gestructureerd in de eierdoos en zetten het getal erbij. We rapen en tellen de eieren van de tweede kip. We maken de som op het bord.  De eieren komen in de eierdoos erbij. We tellen door van het getal wat we al hadden in de doos. We komen dan op het antwoord, het totaal aantal eieren. Dan kijken we hoeveel eieren er nog bij kunnen om de eierdoos vol te maken. Als de eierdoos 10 eieren heeft is het vol, de deksel gaat dicht. De volle doos met 10 eieren kan op de markt verkocht worden. April 2022

In de rode groep zijn we aan het werk in de tijd met de themaperiodelessen over de lente. 

We zingen lenteliedjes, spelen kringspelletjes en in ons creatief werk komt de lente ook naar voren. We gaan naar buiten en ervaren hoe het zonnetje lekker kan schijnen. We zien het zonlicht en voelen ook de warmte. We zien de natuur veranderen. Bloemen komen uit de grond. We ontdekken verschillende vormen en kleuren. Natuurlijk ruiken we aan de verschillende bloemen. Ook de bomen veranderen, soms zien we al lichtgroene blaadjes en soms de kleurige bloesem. In de schooltuin zaaien we precies op de plek voor ons raam, zo kunnen we dus elke dag kijken of we al iets zien veranderen.

Februari 2022

In de rode groep zijn we de afgelopen tijd met de themaperiodelessen bezig over de winter. Al was het buiten niet echt winterweer.

In het verhaal van “Olles skitocht” was het wel winter. In het verhaal is Olle op zijn ski’s in het bos aan het spelen. Hij komt oom Rijp tegen. Samen gaan ze naar het rijk van koning Winter.

Het verhaal maken we zichtbaar met behulp van het vertelkastje en de jaartafel poppen. Hierdoor werd het een echt tafelspel. De kinderen keken met plezier en speelden later zelf het verhaal na.     

Bij de schriftelijke taalles gebruikten we in op de ‘o’ van Olles naam. We oefenen de klank-tekenkoppeling. Bij de auditieve taal spelletjes oefenen we naast de ‘o’ klank meteen ook de ‘oo’ klank. En met onze vinger oefenen we het schrijven van de ‘o’  in het zachte zand in de schrijfbak

December 2021 In de rode groep hebben we afgelopen periode veel gerekend. We zijn bezig geweest met de getallen tot en met 10. Op de vraag “Waarvan is er maar 1?”, kwam een leerling op het antwoord:  “ik”. Bij de vraag “Waarvan zijn er twee?”, kwamen meer leerlingen al met een antwoord. Vele herkenden meteen hun twee handen, twee voeten, twee ogen en twee oren. Kortom we tellen de dingen in de wereld om ons heen. Natuurlijk kennen de leerlingen veel liedjes waar de getallenrij in voor komt, maar

nu laten we de getallenrij op het bord groeien. We leren ook de cijfers herkennen. We oefenen de plek in de rij; wat staat ervoor, wat staat erachter. De toverspelletjes -met de vraag “welk cijfer is weg?- zijn favoriet in de groep.

Naast het herkennen van de cijfers leren we ze ook schrijven. Naast de klassikale aanbieding van het rekenen krijgt iedere leerling de uitdagende vragen en oefeningen die bij haar/ zijn niveau aansluiten zodat iedereen op zijn eigen tempo kan leren Oktober 2021

In de rode groep oefenen we onze praktische zelfredzaamheid; we leren veel zelf te doen. Zo oefenen we om onze jas zelf uit te trekken en aan de kapstok te hangen. Natuurlijk oefenen we ook om onze jas zelf te pakken, aan te trekken en dicht te doen voordat we weer naar buiten gaan. We pakken onze tas zelf uit en zorgen zelf goed voor onze spulletjes. Ook leren we om tussen de middag zelf onze eigen boterham te smeren in de klas. We kiezen uit het smeerbeleg. Als de boterham gesmeerd is, leren we om de boterham in stukjes te snijden. We leren te eten met mes en vork. Iedereen leert het op zijn eigen wijze en tempo. Dit is zeker een lekkere én een motiverende manier van leren. En als we iets zelf kunnen dan zijn er weer andere uitdagingen om zelf te leren kunnen.

Naast het zelf leren doen, oefenen we in onze rode groep door veel dingen samen doen. We oefenen het voorbereidend schrijven, - lezen, -rekenen in de groep op spelende wijze. We kijken, oefenen en leren van elkaar, want uiteindelijk leren we veel van én door elkaar.