Schooljaar 2024-2025
Oktober
In de rode groep zijn we met rekenen begonnen met de getallen te koppelen aan de hoeveelheden.
Waarvan is er 1? Bijvoorbeeld: ik heb 1 neus, 1 navel, 1 ik en om ons heen is er 1 zon. We hebben de zon getekend en maken het gebaar van de zon.
De volgende keer was de twee aan de beurt. Waarvan zijn er 2? Ik heb twee wangen, twee ogen, twee oren, twee armen, twee handen, twee benen en natuurlijk twee voeten. Met de voeten kan je ook tellen 1-2 (en tegelijkertijd stappen). We hebben onze voeten getekend. We tellen en stappen tegelijk.
Zo kwamen we al tot de 5.
We zoeken en oefenen met de aangeboden getallen. We pakken de verschillende aantallen in voorwerpen, we zingen liedjes en herkennen overal de getallen en deze hoeveelheden in.
Schooljaar 2023-2024
Juli
Iedere maandagmiddag gaan we naar de zaal om kringspelletjes te doen.
Ik kies verschillende vormen van kringspelletjes: zoals in de kring ’zakdoekje leggen’ of om beurten iemand kiezen met ‘als hier een pot met bonen staat’ of in 2 rijen tegenover elkaar met ‘de rivier de Rhône'.
Nu hadden we het liedje ‘witte zwanen, zwarte zwanen’.
De kinderen worden van de kringspelletjes vrolijk en ze vinden het leuk om te doen. Vanuit het leren zijn er meerdere doelen die aan bod komen. Vooral doelen van de leerlijn sociaal/emotioneel. Dus ook in groep oranje gaan we hiermee door.
April
De rode groep/groep 3 heeft door het hele jaar heen thema- periodes over de seizoenen.De lente is een seizoen waarbij flink aan de slag kan gaan en waarbij veel gebeurt. De kinderen hebben eerst bedacht wat er allemaal bij de lente hoort. Vervolgens zijn we buiten gaan zoeken waar we de lente konden vinden. In de klas hebben de kinderen zaadjes in potjes gedaan en gezien dat er uit de zaadjes plantjes groeien. In ons schrift hebben de kinderen plaatjes geplakt van de lente. Na de meivakantie gaan we de stekjes buiten in de moestuin planten.