Schooljaar 2024-2025
Juli
Inmiddels is het zomer geworden!
Tijdens de themaperiodelessen staat de vlinder centraal. We zingen liedjes over de vlinder, het liedje ‘vertel eens vlinder’ vinden de kinderen erg mooi. Passend daarbij is het prentenboek ‘Rupsje Nooitgenoeg’, over een rupsje dat altijd honger heeft en zich uiteindelijk ontpopt tot een prachtige vlinder.
Natuurlijk maken we ook een knutsel bij dit thema en hebben we een vlinder geschilderd.
Dit schooljaar hebben we al veel letters geleerd, de laatste letter is de letter ‘v’ van vlinder.
Na de zomervakantie worden we groep 4 en zullen er weer andere mooie thema’s aan de orde komen.


April
Elke donderdag wordt er gebakken in de Rode groep, de kinderen kijken hier echt naar uit! Het eten van zelfgebakken bolletjes, pizzaatjes, appelflappen of koekjes is natuurlijk heerlijk, maar tijdens de bakactiviteiten werken we ook aan veel leerdoelen. Doelen die in de leerlijn praktische redzaamheid te vinden zijn, zoals handen wassen, groente/fruit snijden, deeg kneden. Ook oefenen we met rekendoelen, zoals tellen en begrippen als `alles, niets, veel, meer’. Pasen nadert en voor de paaslunch bakken wij weer bolletjes. Daar kunnen we dit keer een hard gekookt eitje op doen!
Februari
In de rode groep gaan de themaperiode lessen over de seizoenen. Het is nu winter.
Het boek “Olles skitocht" hebben we gebruikt als opmaat voor de lessen. We gebruikten het vertelkastje, hierin hebben we vergrote afbeeldingen van het boek geplaatst, zodat we gemakkelijk de verhaallijn konden vasthouden bij het vertellen. Met de poppetjes van de jaartafel wordt het verhaal tijdens het vertellen uitgebeeld. In het boek komen een jongen die graag buiten speelt, Koning Winter en oom Rijp naar voren. Veel winterwoorden komen aan bod, bv. koud, sneeuw, rijp, ijsbloemen.
Natuurlijk gaan we ook naar buiten om elementen van de winter te herkennen. We zorgen voor de vogels door zaadbollen te maken en op te hangen in onze voortuin. Zo kunnen we ook van binnen kijken hoe het buiten in de kou gaat.
Het thema komt tijdens veel lessen terug. Bij het aanleren van de letters wordt de ‘o’ van Olle aangeboden, bij rekenen oefenen we hoeveelheden met sneeuwballen, bij schilderen gebruiken we winterkleuren en alle liedjes hebben natuurlijk een winterthema. Kortom, tijdens de winter leren we over de winter.

December
In de rode groep hebben we een start gemaakt met het leren lezen en schrijven.
Op school maken we voor het leren lezen gebruik van de methodiek ‘Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen’ van José Schraven.
Inmiddels hebben we de letters ‘k, m, s, p, d’ geleerd.
We oefenen de uitspraak van de letters en maken het klankgebaar.
Ter ondersteuning tekent de juf van elke letter een letterbeeld op het bord, dat met het thema in de klas te maken heeft: de k van koning, de m van (Sint) Maarten, de s van staf, de p van Piet en de d van dak.
Bij elke letter zoeken we voorwerpen waarvan de naam begint met deze letter.
De letter en de voorwerpen zetten we op de lettertafel. Bij de letter ‘s’ stond daar bijvoorbeeld een handpop van de Sint en bij de letter ‘p’ een Piet en een paard.
We doen ook luisteroefeningen: ‘staf, hoor je de s?’ Of de juf leest een woord zingend: ‘paaaaaaaak, welk woord hoor je?’
Binnenkort gaan we de klinkers leren, zodat we met de losse letters ook woorden kunnen gaan maken.

Oktober
In de rode groep zijn we met rekenen begonnen met de getallen te koppelen aan de hoeveelheden.
Waarvan is er 1? Bijvoorbeeld: ik heb 1 neus, 1 navel, 1 ik en om ons heen is er 1 zon. We hebben de zon getekend en maken het gebaar van de zon.
De volgende keer was de twee aan de beurt. Waarvan zijn er 2? Ik heb twee wangen, twee ogen, twee oren, twee armen, twee handen, twee benen en natuurlijk twee voeten. Met de voeten kan je ook tellen 1-2 (en tegelijkertijd stappen). We hebben onze voeten getekend. We tellen en stappen tegelijk.
Zo kwamen we al tot de 5.
We zoeken en oefenen met de aangeboden getallen. We pakken de verschillende aantallen in voorwerpen, we zingen liedjes en herkennen overal de getallen en deze hoeveelheden in.
