Groep 3 (rood)

De seizoenen

De themaperiodes van dit schooljaar zijn de seizoenen. We zijn begonnen met de herfst en zijn nu bij de lente aangekomen.
We hebben de seizoenen in de klas gehaald. Tijdens de herfst hadden we dozen met blaadjes, eikels, kastanjes enz in de klas. Daar maakten we een mooi pad van en met liedjes en versjes liepen we door de bladeren.

 

Nu is het lente en we hebben in de klas zaadjes in de grond gestopt en gekeken hoe de zaadjes begonnen te groeien. Toen ze groot genoeg waren hebben we ze in de ‘moestuin’ van school geplant.

   

Met mooie praatplaten konden de leerlingen goed zien wat er bij welk seizoen hoorde.
In ons schrift hebben we een mooie collage gemaakt van de herfst, de winter en de lente (zomer komt nog). Uit verschillende foto’s konden de kinderen bedenken en kiezen wat er bij de herfst, winter of lente hoort.
We gaan de laatste periode 1 keer in de week naar de kinderboerderij om daar de lente en zomer bij de dieren te beleven.

  

De kinderboerderij is dichtbij. We wandelen er naar toe, kijken eerst bij alle dieren en daarna is het tijd voor de boterhammen aan de picknicktafel. Wanneer de boterhammen op zijn, mogen de kinderen even spelen voor we weer terug wandelen.

  



De rode groep

Groep 3 is nu een half jaar samen als klas en ze hebben al veel geleerd; bijna alle medeklinkers, de korte klanken, tellen en hoeveelheden, de tijd door middel van de activiteiten op een dag, de seizoenen met een stukje zomer, herfst. Nu zijn we druk met de winter. Dit is een opsomming van een aantal leerlijnen. en veel van het ‘geleerde’ moet natuurlijk verder geautomatiseerd worden.
Wat echter door alle dagen erbij komt door de hele dag heen is de leerlijn sociaal/emotioneel!
We zitten met zijn allen samen in de klas en moeten rekening houden met elkaar. Het is mooi om te zien hoe de rode groep al een hechte groep is, ze begroeten elkaar ‘s morgens bij binnenkomst en wanneer een van de kinderen er niet is, wordt dit meteen opgemerkt.
Maar wat de rode groep heel goed kan, en wat heel bijzonder is, is samenspelen!
Vaak op zo een nog jonge leeftijd kunnen ze enigszins naast elkaar spelen en ideeën van elkaar overnemen maar het speelgoed wordt dan veelal toegeëigend en het komt niet tot samenspel. Dat is in deze groep anders!
Hele treinbanen worden er gemaakt, er wordt samen met blokken gebouwd, of ze zijn samen bezig met 1 puzzel.
Voor de doelen van de leerlijn sociaal/emotioneel hebben we gebruik gemaakt van de ‘gouden schoolregels’.
Deze regels worden visueel gemaakt met pictogrammen en in de klas spelen we na hoe we met ‘regels/afspraken’ omgaan.


door leerkracht Willy Cools

In de rode groep zitten vier kinderen die van de kleuterklas komen en twee kinderen die nieuw zijn op school. We zijn inmiddels een paar weken op weg en de kinderen raken al gewend aan het ritme van het dag/weekprogramma. Het is nieuw om te zitten op je stoel aan je eigen tafel. Dit is voor de kinderen iets wat ze echt moeten leren. Gelukkig worden in de rode groep de lessen nog veelal afgewisseld met speelmomenten en doe-activiteiten. Naast het leren zitten, stil zijn en luisteren, zijn we begonnen met het leren van de letters en de cijfers. Dit doen we met beelden omdat de letters en cijfers zelf voor veel kinderen te abstract zijn. Met korte verhaaltjes worden nieuwe letters geïntroduceerd. Bijvoorbeeld: “er was eens een klein vogeltje dat wilde leren vliegen. Zijn papa en mama deden het voor. Het kleine vogeltje deed zo zijn best en ging heel snel met zijn vleugels op en neer. En toen gebeurde het…..
Een veertje ging los en dwarrelde op de grond. Het vogeltje ging op zoek maar kon het veertje niet meer vinden.”

Juf heeft het veertje wel gevonden en kriebelde alle kinderen ermee in de nek.

Bij de letter K gaat het verhaal over koning Karel die klapt in zijn handen.
Ook hiervoor vertellen we een beeldverhaal over een kleine prins die eens koning zou worden, namelijk koning Karel. De kleine prins klapte steeds in zijn handen en de bedienden kwamen direct aangerend om hem te helpen. Tot op een dag de kleine prins te horen kreeg dat hij het zelf moest leren.

Daarna gaan we de letter leren schrijven, eerst om beurten op het bord, vervolgens schrijven we de regenboogletter.