Schooljaar 2024-2025
Februari
Afgelopen weken zijn we gestart met analoog klokkijken, de hele en halve uren. Voor sommige leerlingen een goede herhaling maar voor de meeste leerlingen blijft het een uitdaging. Belangrijk dat je de cijfers tot en met 12 ook herkent. Met een grote vloerklok met cijfers en wijzers hebben we ermee geoefend. “Waar ligt de 3, 5 en 12 ?” Vervolgens heeft elke leerling zijn eigen klok gemaakt en geplastificeerd. Zo oefenen we wekelijks met onze klokken en de tijden. “Waar wijst de grote wijzer naartoe?” En koppelen we de lessen van het dagprogramma aan de hele en halve uren. “Is het al half 11, fruitpauze?“ “Drie uur, de school gaat uit?“ Dan zie je dat sommige leerlingen het checken op de echte klok naast de deur. Zo wordt klokkijken echt interessant.


December
De thema’s van deze periode tot aan de kerstvakantie zijn delen, geven en ontvangen. Dit benaderen vanuit de breedste zin. Denk aan leren aandacht delen, of als klasgenoot je aandacht geven als een ander aan net woord is of betrokken zijn bij een spel wat je gaat spelen en jouw beurt is over.
We hebben gesproken over onze klassenafspraken:
● In de klas ben je jezelf en dat is goed
● Netjes eten
● Als we iets pakken dan ruimen we dit weer op op de juiste plek
● Iedereen is belangrijk, opnieuw beginnen mag altijd, want is altijd een nieuwe kans.
Hierbij hebben we prachtige bloemen gemaakt in kleine groepjes en hebben we informatie over onszelf gedeeld hierin. We hebben een bloem met onze namen, onze lievelingskleuren, een bloem waarin staat waar we goed in zijn of wat we mooi vinden aan onszelf en welk vak het leukste is op school.
Ook in deze periode viel Sinterklaas. We hebben pepernoten gebakken en deze gedeeld met een andere groep. We leerden ook waar de producten vandaan komen die nodig zijn voor pepernoten en: is dit eigenlijk wel gezond eten? Surprises werden gemaakt voor elkaar, de feest gedichten voorgelezen en de memory bepaalde wanneer je aan de beurt kwam.

Nu op naar Kerst, we maken mooie kersthangers voor de kerstmarkt.
Wij wensen iedereen alvast een prachtige tijd om met elkaar samen te zijn en te vieren wat voor jullie belangrijk is en daarna op naar 2025, met heel veel voorspoed en geluk en de hoop dat de wereld een klein beetje mooier mag worden.
Oktober
2B gaat na de weektaak drie keer per week de Daily mile lopen. Een mooie bosrijke route naaste de school. Tijdens de wandeling stoppen we regelmatig onderweg voor een opdracht of om iets te bekijken. Zo hebben we gezien dat het al echt herfst aan het worden is. Balderen verkleuren en vallen op de grond. Op de grond liggen ook eikels, kastanjes, beukennootjes en paddestoelen. Zo nemen we regelmatig een mandje mee om onze herfst vondsten te verzamelen. We kunnen het goed gebruiken in de klas. Concreet materiaal bij uitstek geschikt om te tellen (rekenbegrippen zoals erbij, meer, minder etc) en vormen te onderscheiden (bladeren kunnen puntig, ovaal of rond zijn). Ook sluit het goed aan bij onze thema periode.

Maar wat een verrassing oen we na een Daily mile in ons mandje keken. Er zat nog iets anders in, verstopt tussen de eikels. Wie ziet het?
Jawel, een slak zat tussen de eikels verstopt. Toevallig was dat een onderwerp een paar weken geleden in Nieuwsbegrip.
