Schooljaar 2024-2025
Oktober
2B gaat na de weektaak drie keer per week de Daily mile lopen. Een mooie bosrijke route naaste de school. Tijdens de wandeling stoppen we regelmatig onderweg voor een opdracht of om iets te bekijken. Zo hebben we gezien dat het al echt herfst aan het worden is. Balderen verkleuren en vallen op de grond. Op de grond liggen ook eikels, kastanjes, beukennootjes en paddestoelen. Zo nemen we regelmatig een mandje mee om onze herfst vondsten te verzamelen. We kunnen het goed gebruiken in de klas. Concreet materiaal bij uitstek geschikt om te tellen (rekenbegrippen zoals erbij, meer, minder etc) en vormen te onderscheiden (bladeren kunnen puntig, ovaal of rond zijn). Ook sluit het goed aan bij onze thema periode.
Maar wat een verrassing oen we na een Daily mile in ons mandje keken. Er zat nog iets anders in, verstopt tussen de eikels. Wie ziet het?
Jawel, een slak zat tussen de eikels verstopt. Toevallig was dat een onderwerp een paar weken geleden in Nieuwsbegrip.
Schooljaar 2023-2024
December
In VSO 2B zijn we bezig met meetkunde vanuit een aantal basisvormen: driehoek, vierkant, rechthoek, vijfhoek, zeshoek en ruit.
Er valt veel te ontdekken en te bespreken, want waarom heet een driehoek, driehoek, en geen driekant, en zeggen we (meestal) vierkant en niet vierhoek…. Hoe ziet het er uit als je gaat “mozaïeken” met verschillende vormen in dezelfde kleur, en hoe passen die vormen tegen elkaar aan? En wat gebeurt er dan met de ontstane "tussenruimten"? Zijn die willekeurig, of vallen daar ook weer regelmatige vormen in te ontdekken? Kortom: dit bovenstaande nogal ingewikkelde verhaal wordt ineens heel inzichtelijk als je het gewoon maar gaat doen. Op de foto een experiment met verschillende vormen, er ontstond zowaar een soort mandala. We vallen van de ene verbazing in de andere, en rekenen is ineens niet meer “saaaai” maar gewoon leuk.