Schooljaar 2025-2026
Oktober
We zijn afgelopen weken bezig geweest met het thema herfst. Tijdens onze daily miles wandelen we naast
de school door een stukje bos en genieten van het mooie herfstweer.
Wandelen, stukjes rennen en altijd met een wandel opdracht. Zo hebben we al kastanjes, eikels en mooie gekleurde herfstbladeren gezocht en verzameld. Daarmee zijn we in de klas creatief aan de slag gegaan met hout, prikkers, bladeren en kastanjes.
Schooljaar 2024-2025
Juli
Wat gaat dit snel en zijn we eraan toe om onze laatste update te geven van het schooljaar 24-25 van 2b.
We hebben in deze periode gewerkt aan het laatste praktijkvak tekenen en schilderen. We hebben hierbij ons creatieve brein aangezet, geleerd wat een reeks is en met speciale lijm een plaatje uit een tijdschrift op ons doek getoverd.
De leerlingen hebben hard gewerkt aan hun eigen doelen waar we hebben geoefend aan hoe je bij jezelf blijft. Bij rots en water kwam er steeds weer een stapje bij en leerden we het verschil tussen wanneer het nodig is om water te zijn en je aan te passen aan de groep en wanneer kom je nu voor jezelf op. Dit daarna oefenen in de praktijk is moeilijk maar we hebben al hele goede momenten gezien waarop onze leerlingen dit in praktijk lieten zien.
Ontdekken hoe plantjes groeien, hoe je ijs maakt , hoe dat toch zit met je lijf, met alle veranderingen die daarbij horen waren lessen van deze periode.
Nu het laatste stukje! We werken aan onze portfolio en kijken terug naar ons schooljaar en zoeken zelf uit onze map de werkbladen en foto’s van werkstukken waar we trots op zijn.
Dit komt nu ook terug in het OPP onder het hoorrecht. De leerling wordt gehoord over zijn of haar eigen inbreng van afgelopen schooljaar. Een mooie ontwikkeling waarbij we hopen dat de leerlingen meer eigenaar worden van hun eigen leerproces. Maakt niet uit hoe groot of klein de bijdrage is..
Een hele fijne zomer en veel liefs van team en leerlingen van 2b

April
Na de krokusvakantie is 2b aan de slag gegaan met het thema donker en licht.
We hebben gekeken naar de kleuren die bij donker en licht horen. Ook bij het praktijkvak keramiek kwamen kleuren aanbod bij het glazuren. Warme kleuren en koude kleuren bij het glazuur ’koraalrood’ of gletcher. De producten die we hebben gemaakt, waxinelichtjes en borden met een afdruk uit de natuur zijn nu bijna klaar. We zijn nieuwsgierig hoe alles is geworden als het voor de laatste keer in de oven gaat.
In deze periode hebben we ook door het licht van druiven rozijnen gemaakt. Hoe gaat dat proces, hoe lang duurt dit en hoe smaakt het uiteindelijk? Lekker maar minder zoet.
Bij de gymlessen hebben we 2x een workshop breakdance gehad. Het was super knap hoe deze groep onze leerlingen van 2b en ook andere Meerklankleerlingen les hebben kunnen geven op hun eigen niveau. Er was uitdaging op elk niveau en bewondering voor elkaar en voor de meesters.
Na de meivakantie gaan we verder met ‘verandering’ in de breedste zin van het woord. Het gaat over je eigen lijf, het gaat over verandering in de tuin en verandering van seizoen.
Op naar de lente en daarna het laatste blok van dit schooljaar met 2b!

Februari
Afgelopen weken zijn we gestart met analoog klokkijken, de hele en halve uren. Voor sommige leerlingen een goede herhaling maar voor de meeste leerlingen blijft het een uitdaging. Belangrijk dat je de cijfers tot en met 12 ook herkent. Met een grote vloerklok met cijfers en wijzers hebben we ermee geoefend. “Waar ligt de 3, 5 en 12 ?” Vervolgens heeft elke leerling zijn eigen klok gemaakt en geplastificeerd. Zo oefenen we wekelijks met onze klokken en de tijden. “Waar wijst de grote wijzer naartoe?” En koppelen we de lessen van het dagprogramma aan de hele en halve uren. “Is het al half 11, fruitpauze?“ “Drie uur, de school gaat uit?“ Dan zie je dat sommige leerlingen het checken op de echte klok naast de deur. Zo wordt klokkijken echt interessant.


December
De thema’s van deze periode tot aan de kerstvakantie zijn delen, geven en ontvangen. Dit benaderen vanuit de breedste zin. Denk aan leren aandacht delen, of als klasgenoot je aandacht geven als een ander aan net woord is of betrokken zijn bij een spel wat je gaat spelen en jouw beurt is over.
We hebben gesproken over onze klassenafspraken:
● In de klas ben je jezelf en dat is goed
● Netjes eten
● Als we iets pakken dan ruimen we dit weer op op de juiste plek
● Iedereen is belangrijk, opnieuw beginnen mag altijd, want is altijd een nieuwe kans.
Hierbij hebben we prachtige bloemen gemaakt in kleine groepjes en hebben we informatie over onszelf gedeeld hierin. We hebben een bloem met onze namen, onze lievelingskleuren, een bloem waarin staat waar we goed in zijn of wat we mooi vinden aan onszelf en welk vak het leukste is op school.
Ook in deze periode viel Sinterklaas. We hebben pepernoten gebakken en deze gedeeld met een andere groep. We leerden ook waar de producten vandaan komen die nodig zijn voor pepernoten en: is dit eigenlijk wel gezond eten? Surprises werden gemaakt voor elkaar, de feest gedichten voorgelezen en de memory bepaalde wanneer je aan de beurt kwam.

Nu op naar Kerst, we maken mooie kersthangers voor de kerstmarkt.
Wij wensen iedereen alvast een prachtige tijd om met elkaar samen te zijn en te vieren wat voor jullie belangrijk is en daarna op naar 2025, met heel veel voorspoed en geluk en de hoop dat de wereld een klein beetje mooier mag worden.