Schooljaar 2024-2025
Oktober
Tijdens de start van het schooljaar waren we veel bezig met elkaar leren kennen. We hebben het gehad over hobby´s. Wat vind je leuk om te doen? En zijn er leerlingen die hetzelfde leuk vinden om te doen? Soms kan het spannend zijn om elkaar te leren kennen en iets nieuws te proberen. Daar heb je moed voor nodig. Ook hier hebben wij het in de klas over gehad. Aan de hand van deze les hebben we nieuwe activiteiten uitgeprobeerd. Daar was erg veel moed voor nodig! Dit deden we gelukkig niet alleen, maar samen. Zo konden we meteen het samenspelen oefenen. Dit ging ontzettend goed! Hierdoor zochten de leerlingen elkaar de rest van de week ook meer op. Daarnaast kunnen we hierdoor nu verschillende activiteiten samen doen tijdens de lessen!
Schooljaar 2023-2024
Juli
Wat hebben we fijn gewerkt afgelopen maanden met het thema groeien en bloeien. Zo hebben we een eigen moestuintje naast de school ingericht met zonnebloemen en aardbeiplantjes. We hebben zelf de zonnebloempitten laten ontkiemen in kleine potjes aarde en gezien hoe er langzaam worteltjes, een stengel en blaadjes groeiden. We zorgden er goed voor met genoeg water en zonlicht. Elke dag werd er besloten welke leerling de plantjes water mocht geven. Dat is ook nog een hele kunst.
Daarna hebben we ze verpot naar een grotere pot om uiteindelijk deze in ons klasse tuintje te plaatsen. De aarde langs je vingers laten gaan en voelen in de grond, dat was wel wennen maar ook fijn. Zo zijn we “ware tuinders” geworden met wekelijks onkruid wieden en water geven.
Maar o'jee... er zijn toch geen slakken op de loer?
April
De leerlingen van 1b werken de laatste weken over diverse gevoelens. We hebben de gevoelens bang, boos, blij en verdrietig besproken en er lessen over gehad. Nu zijn de gevoelens jaloers en trots aan de beurt. Voorbeelden van wat we doen bij deze lessen zijn; toneelstukjes, muziek zoeken dat bij het gevoel past, praten over wat je voelt in je lijf bij het gevoel. We zoeken ook altijd een boek uit met een verhaal over het gevoel.
Februari
Dat het winter is merken we ook buiten. We dragen dikke jassen met wanten, dassen en mutsen. Het heeft afgelopen maand zelfs gesneeuwd en gevroren. Dat konden we ook goed zien bij de vijver van de school waar wij als klas met ons raam op uitkijken. Een klein proefje deden we met de sneeuw en het ijs van buiten. We deden het in een glas en zagen dat het in de warme klas begon te smelten bij nul graden. Ook hebben we een weerkaart gemaakt die we elke dag bijhouden met de thermometer die buiten ligt. Hoe koud of warm is het ? Vijf, negen of twee graden? En we noteren op de weerkaart ook het weertype zoals (half) bewolkt, regen, sneeuw, wind en zon. We kiezen in de laatste kolom welke kleding bij het weertype past. Aan het eind van de week zien we het hele overzicht de verschillen tussen de dagen.
Ook zijn wij in de maanden januari en februari bezig geweest met het thema : Dieren in de winter.
We hebben geleerd dat sommige dieren een winterslaap houden, sommige vogels naar warme landen gaan, maar andere vogels uit koudere landen juist naar Nederland komen. Ook hebben we geleerd waarom sommige dieren in de winter een dikkere vacht krijgen.
Naast de dieren, zijn we ons ook gaan verdiepen in verschillende sprookjes. Wat zijn sprookjes nu eigenlijk? Hebben ze ooit echt plaatsgevonden? Zit er een boodschap achter de sprookjes en wat kunnen wij er dan van leren.