VSO 1B

Dit doen we in 1b:

Met rekenen zijn we bezig met rekenlintjes en handig rekenen. Als je ook witte kralen ziet, dan zijn er 5 rode kralen en hier moeten de leerlingen de witte kralen bij optellen. Verder tellen vanaf 5 wordt hierdoor ook gestimuleerd.

De leerlingen maken zelf een ketting van 20 kralen. Steeds 5 van elke kleur.

https://lh6.googleusercontent.com/7v3ctUyXcK3s-Ubxq79LlkzyLg5QQqhkrkB9Dg1dUFoHV_HEP31DlOTD3ZOKIiAhlaRP_r3LYgESNZ9rcwJxjOmYacFtareVSb0cuXZMl1Ucas_M4CEUCz-VCaKeKUgTx8jJyU9B

Tijdens seksuele vorming hebben we het gehad over baby’s. Waar komen baby’s vandaan. Hoe groeien baby’s in mama’s buik etc.

https://lh3.googleusercontent.com/EKvbxAZoPnR2rI0WYsrLeB2NxcOujhYGQitHtLWQVBUjr2DJHfG2gnDgOKOlcjCNAB4MhVVrOig2daMCB1ZN1Tdq_9eEEcZdXQW85-esQCQDPek52AEUk4upEFGWvdpwUMVb9eKN

We hebben het jeugdjournaal gekeken, dit ging over het gezonken schip voor de kust van Colombia. Hier zitten nog echte schatten in maar er zijn landen die maken ruzie over van wie de schat is. We lezen hierover en praten hierover. Hierna maken we een mooie kleurplaat van zo’n heel oud zeilschip.

https://lh6.googleusercontent.com/TxB_E3yeVDeQ6rhxnGXwrdHsVCwiEVV2IOGr9D12PlQEcABld6AWwhVcSCCx0BPJlCAZ1eRqxfoSy71-PBHgniw3MY5bsGX5z6Dx1AAR3QmK79afs3B7R3Sg99UGoEPikBmuCoKu

 

Het thema waar we aan werken is andere landen.

Van Engeland zijn we naar Zuid Afrika gegaan. We bekijken de wereldkaart en met google earth nemen we een kijkje in het land. Hierna werken we over het land.

 

https://lh6.googleusercontent.com/3_vb2UHWemZpwUobQxRzTlIimR3rHYzhtXKqHeWMuhwRxNFrn7EiddILPYK-FYRh7UQfgZuSKtjhcDYevvrn_B3HVHYdBXNbR7R6-qUm-ShVHcehtibYe2tpOq5sBhLB6DKyNdhGhttps://lh3.googleusercontent.com/NzJ_EtO1OFoSQlTRTE1K0JZ2Cp9RnGLabsJgcgdExzs4zMj0mvX0S_zYqEWcMgdN1KyIhPaxxyJWlEYx4s8LxwzUvcB8qWzs2BWdREtQXjdJgmH6PoWZneUdxEDdubCcmd63OgC_

We maken op dit moment een schilderij van een zonsondergang in Afrika.

We keken naar een filmpje van doe-natuur. Het ging over een ernstige ziekte; kanker. We hebben hierover gepraat; het verschil tussen een griepje en kanker en wat het met je zou doen als je dat hebt.  

https://lh3.googleusercontent.com/ZLXkjqY3yGSXOeePi7OvbFLXauPd7B_pBdLABs7e1crL4bCb1-2Ev_sDmOWQsWvbbI5JPgE5N9NkpAIA1Mu3tZudRrjPE7zpULQvU71ErQCJW5pjWE6HzuH1cI--gd6snVE_i13vhttps://lh3.googleusercontent.com/LCeLEuwoS2gqYGlanzqJyGVHIUaA7OXfiKBofwT_wIR0WyyGWAYAbfAJkv_ZJyDLJ5qLuZrdaofjhcuvL1FtF26U0CzlrIFUBwSkfTd0bWkKu-hD9WXY_J10IueiW3URGYuwgGyJ


De groeten van 1b


SEO

door Ellen Grootevheen
Wij hebben het afgelopen periode gehad over IK tijdens de seo-lessen. Vragen waarover we spraken zijn bijvoorbeeld: Wat vind ik leuk om te doen, wat zijn mijn hobby’s, wat doe ik graag als ik vrij ben? De leerlingen vinden het erg leuk om te vertellen over zichzelf. Zo hebben we elkaar nog beter leren kennen.
Met een echte meidenklas wordt er veel K3 en Kinderen voor Kinderen geluisterd en het liefst dansen de meiden hier ook bij. Er wordt ook veel youtube gekeken thuis en kleuren/ tekenen is een van de favoriete bezigheden van onze klas. Verschillende leerlingen zitten op paardrijden en op hockey.

De leerlingen mochten ook een IK presentatie geven. Juf Ellen gaf als eerste een presentatie over zichzelf. De volgende dag had Mette ook meteen spullen mee genomen om ook een IK presentatie te geven. Ze mochten maximaal 5 voorwerpen meenemen die belangrijk voor ze waren, wat ze leuk vonden om te doen. Het was erg leuk dat bijna alle leerlingen uit zichzelf spullen mee namen om een IK presentatie te doen. De voorwerpen die de leerlingen mee namen waren: fotoboeken, paardrijcaps, spelletjes, puzzels, cd’s, hockeykleding, hockey sticks etc. Ook waren er leerlingen die samen met pappa en/ of mamma een powerpoint gemaakt hadden of een filmpje. Het was erg leuk om te zien dat elke leerling op zijn eigen manier de IK presentatie gaf en dat ze er goed over nagedacht hadden wat ze wilden laten zien.

 


We zullen doorgaan

door Marcus Ririhena
Wij in VSO 1B, hebben goed gebruik gemaakt van de professionele keuken in onze nieuwe school. Deze bevat veel RVS, grote werkbanken en eindeloos veel keukengerei. De ovens zijn nog niet aangesloten, maar dat staat ons kookles zeker niet in de weg!

Bij de kookles moeten er natuurlijk ingrediënten komen. Deze hebben we gehaald bij de Jumbo: Verdeeld in groepen met ieder een boodschappenlijstje bestormden we de supermarkt. Er kwamen dingen aan bod als: Waar kan ik het product vinden? Neem ik het goedkoopste? Vraag ik de supermarktmedewerker om hulp als ik het niet kan vinden? En met welk eurobriefje ga ik betalen,....met een briefje van vijf of tien?
Ja,....zo makkelijk is het niet hoor!

Terug in het kooklokaal gingen we aan de slag met de ingrediënten. De 1e keer hebben we wraps gemaakt: zalmwraps met kruidenboter en sla. De andere groep heeft wraps met rosbief, pesto en sla gemaakt. Het is één keer voorgedaan en daarna is de klas losgegaan. Een diversiteit aan vormen van wraps is eruit gekomen,.....plat geslagen wraps, gescheurde wraps, gevouwen wraps,.......maar bovenal wraps die met liefde zijn gemaakt. En die waren heerlijk!!!

De 2e keer met koken hebben we een spruitjesgratin gemaakt. De ene groep heeft aardappelpuree gemaakt: water afgemeten, water aan de kook gebracht, kom en garde halen, het mengsel goed roeren en klaar! De andere groep heeft spruitjes schoongemaakt en het in 8 minuten aan de kook gebracht. De bereidingen van de 2 groepen zijn bij elkaar gebracht in een ingevette ovenschotel en het geheel is afgetopt met geraspte kaas. Nog even in een oven op 200 graden. Half uur wachten en……… smullen maar. Kijk maar in het fotoalbum.

 Ook zonder op het gasnet te zijn aangesloten, zullen we doorgaan!