Schooljaar 2024-2025
Februari
Groep 8 werkt en leert over macht en inspraak/ solidariteit en democratie.
Ze brengen alles in de praktijk tijdens een grote groepsopdracht.
Ze laten zien dat ze kunnen overleggen, gezamenlijke beslissingen kunnen nemen, elkaar in hun waarde kunnen laten, gebruik kunnen maken van elkaars talenten en valkuilen.
Ze houden het doel voor ogen, ze verdelen de rollen, ze houden de tijd in de gaten, ze helpen elkaar en zijn kritisch naar elkaar.
Een leerling zei tegen een andere leerling: ‘niet zomaar doen alsjeblieft, eerst even overleggen’.

December
Groep 8 heeft een project over de wereld gedaan deze periode. We begonnen met Europa, toen door naar Afrika, Noord-Amerika en Azië. We zijn nog niet heel de wereld rond, maar wel aardig op weg.

Oktober
Groep 8 werkt dit schooljaar, onder andere, over gevoelens. Dit zijn niet de 'eenvoudige' gevoelens als; boos, blij, bang e.d. We hebben het over enthousiasme, zelfvertrouwen, opgelucht, agressief, zenuwachtig, schaamte e.d.
We praten over of je de gevoelens herkent, wat je kan doen als het niet een fijn gevoel is. We spelen het uit in toneelstukjes of we doen er spelletjes mee.

Schooljaar 2023-2024
Juli
Groep paars afsluiting van het SO
Groep paars is bijna aan het einde van hun carrière op het SO en kunnen ze de vakantie in.
Zij zijn nog op schoolverlaterskamp gegaan in Renesse.
De zee was koud maar toch hebben een aantal gezwommen. Neeltje Jans was geweldig met het aquarium, de zeehonden, zeeleeuwen en de glijbaan.
Lekker vuurtje gestookt en liedjes gezongen. Heerlijk gesprongen op de trampoline.
Nu is er het afronden, werkjes afmaken, een tentoonstelling inrichten en opruimen.
Nog een paar keer gezellig samenzijn, dan is het dag zeggen tegen het SO.


April
In de Romeinse periode hadden we het over recht spreken. In de klas speelden we kleine toneelstukjes over rechter zijn en een situatie waarin rechtgesproken moest worden. Eerst mocht een ieder vertellen wat zijn of haar verhaal was en de rechter kon nog vragen stellen. Daarna gaf de rechter zijn of haar oordeel.
We hebben ook een debat gehouden. Ben je voor of tegen de stelling en waarom?
We hebben het over de Latijnse taal gehad en dat die nog veelvuldig voorkomt in allerlei gebieden van de wetenschap. Wij leren ook steeds beter commando’s te geven als het legioen weer op pad is.
Als afsluiting hebben we een Arc de Triumph gemaakt vanuit klei. Een eigen Triomf boog na een periode Romeinen.
