Schooljaar 2024-2025
Oktober
Groep 8 werkt dit schooljaar, onder andere, over gevoelens. Dit zijn niet de 'eenvoudige' gevoelens als; boos, blij, bang e.d. We hebben het over enthousiasme, zelfvertrouwen, opgelucht, agressief, zenuwachtig, schaamte e.d.
We praten over of je de gevoelens herkent, wat je kan doen als het niet een fijn gevoel is. We spelen het uit in toneelstukjes of we doen er spelletjes mee.
Schooljaar 2023-2024
Juli
Groep paars afsluiting van het SO
Groep paars is bijna aan het einde van hun carrière op het SO en kunnen ze de vakantie in.
Zij zijn nog op schoolverlaterskamp gegaan in Renesse.
De zee was koud maar toch hebben een aantal gezwommen. Neeltje Jans was geweldig met het aquarium, de zeehonden, zeeleeuwen en de glijbaan.
Lekker vuurtje gestookt en liedjes gezongen. Heerlijk gesprongen op de trampoline.
Nu is er het afronden, werkjes afmaken, een tentoonstelling inrichten en opruimen.
Nog een paar keer gezellig samenzijn, dan is het dag zeggen tegen het SO.
April
In de Romeinse periode hadden we het over recht spreken. In de klas speelden we kleine toneelstukjes over rechter zijn en een situatie waarin rechtgesproken moest worden. Eerst mocht een ieder vertellen wat zijn of haar verhaal was en de rechter kon nog vragen stellen. Daarna gaf de rechter zijn of haar oordeel.
We hebben ook een debat gehouden. Ben je voor of tegen de stelling en waarom?
We hebben het over de Latijnse taal gehad en dat die nog veelvuldig voorkomt in allerlei gebieden van de wetenschap. Wij leren ook steeds beter commando’s te geven als het legioen weer op pad is.
Als afsluiting hebben we een Arc de Triumph gemaakt vanuit klei. Een eigen Triomf boog na een periode Romeinen.
Februari
Dit nieuwe jaar zijn we begonnen met de natuurkundeles. In en buiten de klas worden er proefjes gedaan. Proefjes waarin de zintuigen iets waarnemen en waar je dan iets aan beleeft. Zoals als het helemaal donker is. Wat gebeurt er als de kaars aangaat? Wat zie je, wat voel je? Hoe kun je daar een tekening van maken en hoe kun je daar woorden aangeven en dit ook nog opschrijven. Wij hebben dat bij het zien, bij geluid, bij warm en koud en bij statische energie gedaan.