Schooljaar 2025-2026
Oktober
Goede morgen mevrouw, goede morgen meneer
kunt u mij vertellen: wat is het voor weer?
Schijnt de zon nu buiten of regent het vandaag of waait er een harde wind?
dat is wat ik vraag
In de kring bekijken we voordat we gaan buiten spelen het weer. Wat zie je buiten en kan je dat vertellen en wat kleed je dan aan als je naar buiten gaat? De kleuters gaan met zowat elk weer buiten spelen, weliswaar passend gekleed: nu in de herfst lekker regenbroek, regenjas en laarzen aan en daar gaan we! De kinderen bewegen en spelen graag buiten, met welk weer maakt ze niet uit: fietsen, schommelen, glijden, rennen, dansen, een grote kar trekken, scheppen en graven, met de bal en de grootste favoriet met regenweer is het mogen spelen in een grote plas. Af en toe ontstaat er prachtig fantasiespel: een ijsjeswinkel, een piratenboot, op reis naar Indonesië. Naast alle motorische en sensorische vaardigheden die gestimuleerd worden tijdens het buitenspelen zijn er ontzettend veel mooie leermomenten over hoe je omgaat met elkaar en de wereld om je heen.

Schooljaar 2024-2025
Juli
Voor de oudste kleuters is het moment van afscheid gekomen. Ze verlaten hun veilige kleuterhaven en varen uit. De oudste kleuters knutselen dan ook mooie bootjes. We zingen voor hen het volgende afscheidslied:
Dag lieve ….. wat was het fijn 
dat je een poosje bij ons hier kon zijn
De rode groep heeft nu een plekje voor jou,
de deur staat al open dus ga nu maar gauw.
Daar zul je vinden een groep vol met vrienden,
je bankje staat al klaar.
En als ik dan om het hoekje kom kijken,
dan zwaaien we naar elkaar.
April
Weet je dat er sprookjes zijn
die nooit zijn opgeschreven?
Sprookjes die voor groot en klein
altijd zijn blijven leven.
We lezen twee keer per week voor aan de kleuters. We proberen het zo toegankelijk mogelijk te maken. We zorgen dat er geluisterd kan worden naar het verhaal, gekeken naar de prenten in een vertelkastje, dat de wol van het lammetje echt gevoeld kan worden en dat de kleuters de geurige veldbloemen kunnen ruiken. We brengen de verhalen ook geregeld tot leven met tafel- en poppenspel. Zo zorgen we dat iedereen op een of andere manier kan instappen, passend bij de mogelijkheden van het kind.

Februari
sneeuwklokje, sneeuwklokje
jij kleine makker
bent van alle bloemetjes
het allereerste wakke
We zingen deze weken over de wortelkindertjes die liggen te slapen onder de grond, en nu één voor één wakker gemaakt worden door de zon. We spelen dit ook uit in een kringspel, waarbij de kleuters zich grinnikend onder een lap verstoppen en tevoorschijn springen als het belletje klinkt. Die terughouding vraagt wel wat van ze, en dat oefenen we zo spelenderwijs.
De kinderen krijgen bij de kleuters veel tijd om te spelen. De afgelopen periode was het bouwen erg in trek. De prachtigste kastelen verrijzen, waarbij meetkundig inzicht en frustratietolerantie flink geoefend wordt. Een kleuter die speelt, verovert iets op het leven. Spelen is doelvrij, maar niet nutteloos! Het is hoe het jonge kind leert, en daar krijgen ze alle ruimte voor in de kleuterklas.

December
Sinterklaas in de kleuterklas: klein en fijn
Sinterklaas zegt: Luister goed, ik vertel jou hoe het moet
Voor en achter, laag en hoog, maak nu eens een mooie boog
Ga maar zitten en weer staan, rondje draaien, het is gedaan
In onze kleutergroep besteden wij in deze tijd natuurlijk aandacht aan het Sinterklaasfeest. We proberen ook hierin aan te voelen en af te stemmen: Hoe leeft het bij de kinderen en thuis? Wat sluit aan? Wat en hoeveel is leuk? Zodat de jonge kinderen niet helemaal dol worden in deze dagen en er ook tegelijk het plezier mag zijn. Wij streven ernaar dat de kinderen mooie beelden en belevingen mee mogen maken. Naast het beleven in zang en spel,hebben we pepernoten gebakken, af en toe werd er verkleed als piet of Sint, hebben we een maan die door een boom heen schijnt en een mijter geschilderd en een verhaal geluisterd over een kabouter die in de nacht een cadeau zet voor het raam van een jongen die hem heeft geholpen.
