Kleuters (roze)

Schooljaar 2021-2022 April 2022

De kleuters gaan weer naar de Tannenberg tuin in Bosch en Duin. Een prachtige ommuurde plek in het panbos. Behalve dat ze er kunnen spelen en kijken naar de kippen en de haan, beleven ze ook de seizoenen en kunnen ze zien wat er groeit en bloeit. We eten aan de picknicktafel buiten of wanneer het regent in de kas.

Behalve de tuin gaan we ook een flinke wandeling maken door het bos voor we terugrijden naar school.

We noemen het de buitenlesdag.

Februari 2022

In de kleuterklas kijken we prentenboeken, lezen we voor en vertellen we ook verhalen. Een fijne manier hiervoor is een vertelkast, waarin de prenten van het boek groot. Je vertelt het verhaal uit je hoofd. Hierdoor kan je goed contact houden met de kleuters. Doordat je geen boek vast hoeft te houden, ontstaat er ook meer ruimte om met gebaren erbij te praten en attributen of instrumenten die het geheel nog levendiger maken te betrekken.

In onze twee roze groepen hebben we in de weken na de kerstvakantie het verhaal van „Mag ik er ook bij?“ vertelt:

Een oude man loopt met zijn hondje in het winterse bos en verliest zijn want. Een muis vindt hem en kiest de want als een knus huisje en allemaal dieren zoals kikker, konijn, vos, wilde zwijn en beer komen en vragen of zij ook erbij mogen kruipen. De wand wordt een gezellig plekje totdat de man opmerkt dat hij zijn wand kwijt is en de dieren geschrokken van de blaffende hond het bos weer invluchten. December 2021 Omdat de kleutergroep qua aantal kinderen te groot werd, is de roze groep gesplitst in twee groepen: roze 1 en roze 2. In het lokaal waar roze 2 verblijft is, net als in het kleuterlokaal van roze 1, zo veel mogelijk een verzorgde sfeer neergezet; een sfeer die warmte en iets van huiselijkheid uitstraalt. Zo’n sfeer nodigt het jonge kind uit zich te verbinden met de wereld om hem heen, om deze te willen nabootsen en hiervan te leren. We doen in deze kleutersfeer veel praktische activiteiten. Het kind leert door praktisch werk dat ertoe doet, dat zijn inspanning zichtbaar iets teweeg brengt, dat iets doen soms geduld en wilskracht vraagt en ook trots en voldoening kan geven. Activiteiten als bakken, knutselen, samen een boekje lezen, samen afwassen, spelen en opruimen zijn dan in onze ogen ook heel waardevolle ontwikkel momenten. (Natuurlijk wordt hier de cognitieve leerweg bij ingesloten). De kinderen zien, beleven en leren wat er nodig is om een bolletje of koekje te bakken: van ingrediënt tot kneden en het uiteindelijke bakken in de oven. Het uitsteken met een bakvormpje geeft verwondering, plezier en trots: “hé, van die grote bol deeg, die ik net kon uitrollen, kan ik nu mooie sterren uitsteken!”. En als iets in de oven bruin bakt, begint het in de klas zo lekker te ruiken. En als bijvoorbeeld de hete pepernoot is afgekoeld, nodigt dit extra uit om te proeven en praten, zelfs bij kinderen die dit niet al te snel doen. In het spel kunnen we dan soms mooie bakkers aan het werk zien. Oktober 2021

Wij zijn blij dat we dit schooljaar weer meer mogen op het gebied van bakken, koken en samen aan een gedekte tafel eten.

In deze activiteiten kunnen we aan veel leerdoelen werken. Tijdens de maaltijd worden sociale, emotionele en communicatieve vaardigheden geoefend zoals elkaar vragen stellen, een keuze maken (van broodbeleg bijvoorbeeld), geduld oefenen, gezamenlijk beginnen en afsluiten, aan tafel zitten.

Motorische en praktische vaardigheden komen aan bod. De tafel dekken; planken, bekers en bestek uitdelen, vasthouden en gebruiken van bestek. Bij het koken en bakken: snijden, roeren, kneden...

Op het gebied van rekenen leren de kinderen door het beleven en leren kennen van de volgorde van handelingen, het bespreken van de hoeveelheid (wat is veel, wat is weinig, meer, minder, vol, leeg..) en het tellen.