Kleuters (roze)

Schooljaar 2024-2025

Juli

Voor de oudste kleuters is het moment van afscheid gekomen. Ze verlaten hun veilige kleuterhaven en varen uit. De oudste kleuters knutselen dan ook mooie bootjes. We zingen voor hen het volgende afscheidslied:

Dag lieve ….. wat was het fijn                                          
dat je een poosje bij ons hier kon zijn
De rode groep heeft nu een plekje voor jou,
de deur staat al open dus ga nu maar gauw.
Daar zul je vinden een groep vol met vrienden, 
je bankje staat al klaar.
En als ik dan om het hoekje kom kijken,
dan zwaaien we naar elkaar.

 

April

Weet je dat er sprookjes zijn 
die nooit zijn opgeschreven? 
Sprookjes die voor groot en klein 
altijd zijn blijven leven.

We lezen twee keer per week voor aan de kleuters. We proberen het zo toegankelijk mogelijk te maken. We zorgen dat er geluisterd kan worden naar het verhaal, gekeken naar de prenten in een vertelkastje, dat de wol van het lammetje echt gevoeld kan worden en dat de kleuters de geurige veldbloemen kunnen ruiken. We brengen de verhalen ook geregeld tot leven met tafel- en poppenspel. Zo zorgen we dat iedereen op een of andere manier kan instappen, passend bij de mogelijkheden van het kind.

Februari

sneeuwklokje, sneeuwklokje
jij kleine makker
bent van alle bloemetjes
het allereerste wakke

We zingen deze weken over de wortelkindertjes die liggen te slapen onder de grond, en nu één voor één wakker gemaakt worden door de zon. We spelen dit ook uit in een kringspel, waarbij de kleuters zich grinnikend onder een lap verstoppen en tevoorschijn springen als het belletje klinkt. Die terughouding vraagt wel wat van ze, en dat oefenen we zo spelenderwijs. 

De kinderen krijgen bij de kleuters veel tijd om te spelen. De afgelopen periode was het bouwen erg in trek. De prachtigste kastelen verrijzen, waarbij meetkundig inzicht en frustratietolerantie flink geoefend wordt. Een kleuter die speelt, verovert iets op het leven. Spelen is doelvrij, maar niet nutteloos! Het is hoe het jonge kind leert, en daar krijgen ze alle ruimte voor in de kleuterklas.

December

Sinterklaas in de kleuterklas: klein en fijn

Sinterklaas zegt: Luister goed, ik vertel jou hoe het moet
Voor en achter, laag en hoog, maak nu eens een mooie boog 
Ga maar zitten en weer staan, rondje draaien, het is gedaan

In onze kleutergroep besteden wij in deze tijd natuurlijk aandacht aan het Sinterklaasfeest. We proberen ook hierin aan te voelen en af te stemmen:  Hoe leeft het bij de kinderen en thuis? Wat sluit aan? Wat en hoeveel is leuk? Zodat de jonge kinderen niet helemaal dol worden in deze dagen en er ook tegelijk het plezier mag zijn. Wij streven ernaar dat de kinderen mooie beelden en belevingen mee mogen maken. Naast het beleven in zang en spel,hebben we pepernoten gebakken, af en toe werd er verkleed als piet of Sint, hebben we een maan die door een boom heen schijnt en een mijter geschilderd en een verhaal geluisterd over een kabouter die in de nacht een cadeau zet voor het raam van een jongen die hem heeft geholpen.

Oktober

Molen sta je stil te staan?
Zullen je wieken draaien gaan?
Daar komt Jan de wind aan waaien!
Hij zal de wieken laten draaien.
Wieken, wieken blijf maar gaan
Molenstenen maal het graan
O wat is de bakker blij 
‘Gemalen graan, dat is voor mij!’

We hebben de afgelopen weken weer kunnen genieten van de oogst. We hebben appels geplukt en er appelmoes van gemaakt, druiven gesnoept en gezongen over de molen, het meel en de bakker. In de klas mochten de kinderen zelf graan malen, deeg kneden en proeven van hun versgebakken broodje. Door de kinderen deze processen te laten ervaren, leren ze over zichzelf, maar ook over de directe wereld om hen heen.