Kleuters (roze)

Buitenlesdag oktober 2020

Dit schooljaar zijn wij met de kleuters een buitenlesdag gestart op alle woensdagen.  Wij zijn te gast bij GezinsKring ’t Huys op het Landgoed Tannenberg in Bosch en Duin. We starten de dag in de Tannenberg biodynamische moesTuin. Vanuit de historie is dit landgoed een waardevolle plek waar mensen tot rust en in hun kracht komen. Zie de website Tannenberg

De buitenlesdag is een dag waarop de kleuters dezelfde vaardigheden leren als op een reguliere schooldag. Met één groot verschil; heerlijk in de vrije natuur. De insteek is leerlingen meer ruimte te bieden om te spelen, bewegen, ontdekken en onderzoeken. Buiten dat is het natuurlijk ook erg leuk en zijn wij in relatie met de andere mensen die in de Tannenberg moesTuin werken.

Op de Meerklank hechten we veel waarde aan de rijkdom van de natuur en de dynamiek van de seizoenen. Tijdens de buitenlesdag ervaren onze kleuters de natuur, kunnen ze zich verwonderen en verbinden met de natuur én bovendien biedt de natuur prachtige aanknopingspunten om te werken aan onze onderwijsdoelen. 

Het is een fijne manier om de wereld voor de kleuter groter te maken dan het klaslokaal. We zijn met onze kinderen buiten ook in weer en wind. Met als uitgangspunt dat slecht weer niet bestaat maar slechte kleding wel. De enige reden om niet te gaan is gevaar zoals onweer en harde storm (vallende bomen en takken). Wij hebben wel de mogelijkheid om het onderkomen en de toilet in de Tannenberg moesTuin te gebruiken.

Een buitenlesdag is een gewone schooldag. Dat betekent dat we in hoofdlijnen dezelfde dagindeling volgen als op school. Alleen hebben we tijdens de buitenlesdag de natuur als klaslokaal. We gebruiken hiervoor datgene wat we tegenkomen in de natuur: een boomstam is bijvoorbeeld een evenwichtsbalk, de takken sorteren we van klein naar groot en alle kastanjes worden geteld. We beleven onze omgeving met al onze zintuigen, door te ruiken, proeven, zien, voelen en horen.

Op de speelplek kunnen de kinderen vrij spelen. We gebruiken hiervoor een afgebakend stuk natuur: de kinderen moeten de leerkracht ten alle tijde kunnen zien. Tijdens dit vrije spel gebruiken de kinderen alles wat ze in de natuur vinden en leren we ze respectvol, met zorg en plezier met de omringende natuur om te gaan.or datgene wat we tegenkomen in de natuur: een boomstam is bijvoorbeeld een evenwichtsbalk, de takken sorteren we van klein naar groot en alle kastanjes worden geteld. We beleven onze omgeving met al onze zintuigen, door te ruiken, proeven, zien, voelen en horen.

Het is van belang dat de kinderen warme en waterdichte kleding en schoenen/laarzen aan hebben. In hun rugzak op woensdag ook een verschoning (luier en kleding)

Corry Augustinus leerkracht kleuterklas