Beleid

Meerklank onderschrijft de missie, visie en kernwaarden van WereldKidz

 Missie en kernwaarden
Kinderen goed onderwijs bieden zodat zij kunnen deelnemen aan de wereld van nu en morgen
betekenisvol - innovatief - ruimte biedend
Visie
WereldKidz is samen leren
 


Meerklank heeft aan de visie van Wereldkidz “heelheid” toegevoegd.

Ons onderwijs krijgt vorm door samen leren en heelheid. Met heelheid bedoelen we: verbinding en samenhang (in tegenstelling tot fragmentatie, uit / naast elkaar).

  • Heelheid is voor ons een levend en organisch systeem, waarin alle delen onlosmakelijk met
    elkaar samenhangen en elkaar wederzijds beïnvloeden.
  • Een geheel is meer dan de som der delen.
  • Iedereen bestaat bij de gratie van het geheel en het geheel bestaat vanuit de betrokkenheid
    van elk individu.

We spiegelen ons handelen en ons gedrag aan de volgende kernwaarden:

  • Uniciteit: Ieder mens is volwaardig en uniek en verdient een respectvolle benadering, wij hebben aandacht voor de gehele mens.
  • Inspiratie: we werken vanuit gedrevenheid en bezieling in relatie tot elkaar en de omgeving.
    We creëren steeds kansen vanuit onze kijk op mogelijkheden. 

 

Meerklank is een openbare school: iedereen is welkom, ongeacht zijn sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Op Meerklank hebben wij respect voor elkaars mening of overtuiging. Er wordt aandacht besteed aan overeenkomsten en verschillen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting. Wij gaan op basis van gelijkwaardigheid in gesprek. Dit leert ons waarnemen hoe verschillende achtergronden tot anders denken en handelen kunnen leiden. Het leert ons vanuit dat inzicht eigen opvattingen te ontwikkelen. Daar hoort ook bij dat wij respect tonen én verwachten voor religieuze symbolen als het dragen van een kruisje of een hoofddoekje. Religie en geestelijke stromingen komen aan bod in lessen wereldoriëntatie. Bij de dagelijkse omgang met elkaar en bij de feesten gedurende het jaar staat geen specifiek geloof centraal, maar pogen we respect, algemene menselijke waarden en gezamenlijkheid te beleven. 

Onze visie en kernwaarden vormen de basis voor het oefenen van burgerschapscompetenties: hoe we met elkaar en met onze omgeving omgaan, met onze gouden schoolafspraken als concrete leidraad.

 

 

Visie op speciaal onderwijs

Meerklank wil de leerlingen in staat stellen om zo veel mogelijk te leren en om iets te kunnen betekenen voor een ander, vanuit wie zij zijn. De school wil eraan bijdragen dat de leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot zo evenwichtig mogelijke persoonlijkheden. Cognitieve vaardigheden zijn gelijkwaardig aan emotionele, praktische, kunstzinnige en sociale vaardigheden. Vanuit deze basis leren de leerlingen zo zelfstandig mogelijk te functioneren, opdat zij zo volwaardig mogelijk kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het vergroten van de zelfredzaamheid is cruciaal.

De school heeft ook de taak leerlingen weerbaar te maken. Dit betekent dat leerlingen zelf keuzes leren maken, uitgedaagd worden, weten wat te doen bij het ontstaan van problemen, zelf om hulp leren vragen en leren om hun tijd op een goede manier in te vullen.

 

 

Onze onderwijsvisie komt voort uit een holistisch mensbeeld, dat ontwikkelmogelijkheden voor iedereen omvat en dat berust op de openbare grondslag van gelijkwaardigheid van alle mensen. Wij vinden het belangrijk dat de leerlingen zich kunnen ontplooien en zelfvertrouwen opdoen voor een veranderende toekomst. De ontwikkeling van kinderen, de maatschappij en het hele leven verandert voortdurend. Zo is ook ons onderwijs voortdurend aan verandering en vernieuwing onderhevig. Kwaliteit betekent voor Meerklank eerlijk zijn, je kwetsbaar durven opstellen, zelfkritisch zijn en oplossingsgericht. Vanuit deze grondhouding kijken wij op Meerklank steeds opnieuw hoe het onderwijs nog beter afgestemd kan worden op onze doelgroep. 

Op het VSO wordt het aanbod steeds specifieker gericht op de uitstroombestemming van de leerlingen terwijl op het SO de nadruk ligt op een breed onderwijs-zorgaanbod. Het onderwijsaanbod wordt vanuit doorgaande leerlijnen ingericht vanuit hoge, maar realistische verwachtingen. Bij het voorbereiden van onze leerlingen op de toekomst hoort ook het gebruik van digitale middelen, zoals computers. We vinden het belangrijk dat leerlingen eerst de echte wereld ervaren en letterlijk ‘begrijpen’, en dit daarna aanvullen met digitale middelen. 


De bewuste inzet van ICT helpt om: 

de kwaliteit van het onderwijs te verhogen (bijvoorbeeld door oefenen met reken- en taalprogramma’s, gebruik van computer of tablet voor motorisch minder vaardige leerlingen)
houding en vaardigheden te leren die de leerlingen nodig hebben om zo goed mogelijk deel te kunnen nemen aan de samenleving
zelfstandigheid te vergroten (bijvoorbeeld bij het ondersteunen van de communicatie dmv een iPad)
leerlingen soms extra te kunnen motiveren


Lees meer: