Meerklank kent een rijke ontstaansgeschiedenis vanuit verschillende achtergronden. Het begin van onze school leidt ons naar de ideeën van twee geïnspireerde mensen die al meer dan vijftig jaar geleden zagen, dat kinderen met speciale vragen ook iets te brengen hebben in de maatschappij. Met dezelfde inspiratie en bevlogenheid zijn de medewerkers nu ook nog op zoek naar de krachtbron van iedere leerling.
Eén spoor voert terug naar 1 juli 1965, toen in Zeist de Openbare W.A. van Lieflandschool werd geopend voor leerlingen met een verstandelijke beperking. De heer van Liefland was in zijn tijd een internationaal bekend en bevlogen pedagoog die voor verbetering zorgde van het onderwijs aan leerlingen met beperkingen. Een ander spoor brengt ons naar de Christophorusschool, in 1953 opgericht in Bosch en Duin naar het ideaal van Karl König. Voor hem was het samenleven met verstandelijk beperkte kinderen en het van daaruit vormgeven van onderwijs, wonen, werken en vrije tijd, de leidraad.
In 2002 is de Christophorusschool ondergebracht bij de W.A. van Lieflandschool, waarvan de Gemeente Zeist het bevoegd gezag vormde. In 2005 is het Openbaar Onderwijs verzelfstandigd en het bevoegd gezag overgedragen aan Wereldkidz.
Met ingang van 26 januari 2011 draagt de school de naam Meerklank.

De naam geeft aan dat er ruimte is voor meerdere geluiden, meerdere karakters en eigenheden, die allemaal van zich mogen laten horen. Het logo met de drie figuurtjes symboliseert dynamiek en beweging en laat zien dat er in samenwerking “samenspel” kan ontstaan. Een ieder heeft zijn eigen bijdrage en samen kan dit een klinkende harmonie worden. Het betekent ook: leren en ervaren in je eigen ritme. Leerlingen worden door ons gezien. Elke leerling met al zijn mogelijkheden en beperkingen kan zich gewaardeerd voelen en tot leren komen, in zijn eigen tempo. We scheppen een leefklimaat waarin veiligheid, geborgenheid en acceptatie centraal staan.