Groep 5 (geel)

Schooljaar 2023-2024

April

De boer ging ‘s morgens vroeg naar het eerste kippenhok. Hij raapte de eieren in een mandje. Later ging hij naar een tweede kippenhok. De kippen tokten en ook daar waren eieren gelegd. 

In de klas waren we om beurten de boer die de eieren telde uit het eerste mandje en daarna het tweede mandje. We deden de eieren bij elkaar, zo kwamen we op de erbij sommen. Er werd goed geoefend met tellen en de “erbijsommen”. 

De boer wilde de eieren in een eierdoos bewaren. In de eierdoos zit een mooie structuur van twee rijen van 5 eieren. Een rij vol hoeven we niet meer te tellen, dat weten we: dat zijn er 5. We oefenen versneld tellen en doortellen vanaf 5. Door de structuur konden we ook zien hoeveel eieren er nog bij konden, zodat de doos vol zou zijn. En een volle doos, dat hoeven we niet meer te tellen, dat weten we: dat zijn er 10.  

De boer eet ook weleens eieren. De eitjes gaan er dan vanaf. De erafsommen worden dus ook geoefend.  Volle eierdozen bij elkaar tellen is de volgende stap, zo reken je met de tientallen. De boer wil graag de eierdozen verkopen op de markt. Het geldrekenen wordt dan weer even erbij gepakt en uitgespeeld in de klas. Zo raakt een praktisch onderwerp veel rekenonderdelen.

 

Februari

In de gele groep zijn we tijdens de rekenles bezig met meten en wegen. 
Met meten werkten we met slangen families. We keken bij welke familie de slangen hoorden: Wie hoort er bij de dikke slangen? Wie hoort er bij de dunne familie? 


Daarna keken we naar de lengten. Welke slang is lang? Welke slang is kort? Hoe zie je dat, hoe kun je het vergelijken? We hebben hierover afspraken gemaakt dat je het kopje van de slang aan een kant neerlegt.  
Daarna kwamen er de moeilijkere vragen: Kun je drie (en later meer) slangen van de familie op volgorde leggen van lang naar kort?  En in welk mandje (verschillende maten) past de korte slang en in welke de lange slang? 
Alle leerlingen waren druk aan het oefenen met de slangen in kleine groepjes. 

Met wegen werken we met verschillende materialen. Eerst proberen we te voelen door iets op te tillen of iets zwaar of licht is. We vergelijken hier verschillende voorwerpen. Als iets zwaar is, kun je het dan lang omhoog houden of gaat het al snel naar beneden? 
We oefenen ook met de wipwap, wie/wat is er zwaar? wie/wat is er licht? En hoe zie je dat? Daarna zijn we voorwerpen gaan vergelijken met behulp van een balans. Wat is zwaar? Wat is licht? En wat is even zwaar?

 

Oktober

In de gele groep zijn we bezig met het thema “van graan tot brood”. De boer heeft in het voorjaar het graan gezaaid. In de zomer haalde hij het goudgele koren van het land. Na de zomervakantie hadden wij een paar schoven graan in de klas. 
In de klas kwamen we er achter dat graan een lange, dunne plant is. Door te meten kwamen we erachter dat de plant bijna even lang is als de meeste kinderen in de gele groep. 
We bekeken de graanplanten goed en zagen verschillen. Het bleken verschillende soorten graan (tarwe, rogge, haver, gerst)  te zijn en we keken of wij de soorten konden herkennen die wij in de klas hadden. We bleken drie verschillende soorten te hebben. 
In de aren zitten de graankorrels. Maar hoe krijg je ze er uit?  Door de kinderen werd er van alles geprobeerd om de graankorrels uit de aren te krijgen. Uiteindelijk hebben we het graan gedorst met een dorsvlegel. Zo deden de boeren dat vroeger en in landen waar ze geen geld voor machines hebben doen ze dat nu nog. 
Daarna hebben we het kaf van het koren gescheiden door te wannen. De graankorrels zijn zover dat ze gemalen kunnen worden. De vraag is dan natuurlijk: hoe doe je dat? 
Zo werken we door aan ons thema.

 

 

Schooljaar 2022-2023
Juli

De laatste periode van het schooljaar heeft de gele groep gewerkt aan het thema de ‘bakkerij’.

We maakten een heuse bakkerij in de klas en zetten deze vol met onze eigengemaakte broodjes van zoutdeeg. Ook leerden wij heel veel liedjes over de bakker