Aan het begin van het schooljaar 2024-2025 heeft SO Meerklank 8 groepen in onderstaande verdeling.
Kleuters
|
4-6 jarigen
|
1 groep
|
12 leerlingen
|
Oefengroep
|
4-7 jarigen
|
1 groep
|
maximaal 4 leerlingen
|
Onderbouw
|
7-8 jarigen
|
2 groepen
|
18 leerlingen
|
Middenbouw
|
9-10 jarigen
|
2 groepen
|
18 leerlingen
|
Bovenbouw
|
11-12 jarigen
|
2 groepen
|
18 leerlingen
|
Het merendeel van onze leerlingen stroomt aan het einde van het SO uit naar het VSO ZML en daarna naar dagbesteding: licht arbeidsgerichte dagbesteding (LAD) of arbeidsgerichte dagbesteding (AD). Een kleiner percentage stroomt uit via het VSO naar (beschermde) arbeid (BA). Een enkeling stroomt uit naar het praktijkonderwijs of via het VSO naar ervaringsgerichte dagbesteding (ED).
In de kleuterklas en tot en met groep 5 is de lesstof als basisaanbod (basisarrangement) gericht op arbeidsgerichte dagbesteding (AD) en op (beschermde) arbeid (BA). De leerlingen met uitstroom LAD en ED krijgen een (zeer) intensief arrangement vanuit het basisaanbod AD aangeboden. Vanaf groep 6 is de lesstof een gedeelte van de dag als basisaanbod gericht op LAD voor de betreffende leerlingen. Leerlingen met uitstroom ED krijgen in deze groep een intensief arrangement vanuit het basisaanbod LAD. Voor de andere leerlingen is het basisaanbod gericht op AD en BA.
In ons schoolondersteuningsprofiel SO onderscheiden wij 4 hoofdgroepen leerlingen binnen onze doelgroep:
Wij onderscheiden vier groepen leerlingen binnen onze doelgroep:
1. Leerlingen met een (zeer) ernstige verstandelijke beperking (IQ onder 35 en ernstig beperkt zelfredzaam) met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. Daarnaast hebben velen een sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau van minder dan 24 maanden. Sommige leerlingen hebben een lichaamsgebonden ervaringsordening (leren en ontwikkelen geschiedt vanuit het tastbare, vanuit het contact met en via het eigen lichaam). De gangbare ondersteuning op de vier gebieden volgens het Landelijk Doelgroepenmodel ( LDGM) is zeer intensief.
Deze leerlingen stromen voornamelijk uit via VSO naar ervaringsgerichte dagbesteding: leerroute 1.
2.Leerlingen met een matige verstandelijke beperking (IQ 35 tot 55 en zeer beperkt zelfredzaam) met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. De gangbare ondersteuning op de vier gebieden volgens LDGM is intensief.
Deze leerlingen stromen voornamelijk uit via VSO naar licht arbeidsgerichte dagbesteding: leerroute 2.
3.Leerlingen met een matig verstandelijke beperking (IQ tot 55 en beperkt zelfredzaam) met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. De ondersteuning op de vier gebieden volgens LDGM is maximaal voortdurend.
of
Leerlingen met een licht verstandelijke beperking (IQ tussen 55 en 75 en beperkt zelfredzaam) met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. Zij hebben een zeer grote discrepantie tussen hun cognitief en sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau waardoor zij op maximaal twee ondersteuningsgebieden volgens LDGM intensieve ondersteuning nodig hebben, naast voortdurende of regelmatige ondersteuning op de andere gebieden.
Deze leerlingen stromen voornamelijk uit via VSO naar arbeidsgerichte dagbesteding: leerroute 3.
4.Leerlingen met een licht verstandelijke beperking (IQ tot rond de 75 en beperkt zelfredzaam) met een meer dan gemiddelde behoefte aan pedagogisch-didactische ondersteuning. De ondersteuning op de vier gebieden volgens LDGM is van regelmatige aard. Sommigen hebben vaak een grote discrepantie tussen hun cognitief en sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau waardoor zij op maximaal twee ondersteuningsgebieden voortdurende ondersteuning nodig hebben.
Deze leerlingen stromen voornamelijk uit via VSO naar (beschermde) arbeid: leerroute 4.
Onze leerlingen zijn in de afgelopen jaren aan het einde van het SO uitgestroomd naar de onderstaande vervolgplekken.
eind uitstroom naar:
|
2022
|
2023
|
2024
|
VSO ED
|
-
|
-
|
25%
|
VSO LAD
|
11%
|
20%
|
-
|
VSO AD
|
67%
|
40%
|
25%
|
VSO BA
|
22%
|
40%
|
50%
|
Praktijkonderwijs
|
-
|
-
|
-
|
In het afgelopen schooljaar was de uitstroom afwijkend van het basisaanbod van onze school: een minderheid van de leerlingen stroomde uit met perspectief (licht) arbeidsgerichte dagbesteding naar het VSO. Dit is een uitzondering. Er waren afgelopen jaar verhoudingsgewijs meer leerlingen met het perspectief VSO ervaringsgerichte dagbesteding en beschermde arbeid.
De bestendiging van de leerlingen op hun vervolgplek is al jarenlang 90% of hoger.
Meerklank streeft ernaar dat minimaal 80% van de leerlingen uitstroomt op het gestelde ontwikkelingsperspectief (of daarboven). Dat betekent dat de uitstroombestemming past bij de gevolgde leerroute (of zelfs op hoger niveau ligt). In enkele gevallen blijkt een leerling toch niet de uitstroombestemming van het gestelde perspectief te kunnen behalen.
eind uitstroom naar:
|
2022
|
2023
|
2024
|
uitstroombestemming op het gestelde OPP
|
89%
|
90%
|
87%
|
uitstroombestemming onder het gestelde OPP
|
11%
|
10%
|
-
|
uitstroombestemming boven het gestelde OPP
|
-
|
-
|
13%
|