Schooljaar 2024-2025
Juli
Een excursie over de betekenis van onze vrijheid
Al voor de meivakantie zijn we in 3A bij geschiedenis terug gegaan naar Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. We hebben het gehad over wat het betekent als je land is bezet en je niet mag zeggen wat je denkt. Want dat kan gevaarlijk zijn. Je kan erom gevangengenomen of, erger nog, vermoord worden. Dat overkwam toentertijd vooral heel veel mensen die niets verkeerd hadden gedaan. Maar omdat ze een ander geloof aanhingen, of om andere redenen niet goed waren in de ogen van de bezetter, zoals huidskleur, afkomst of beperking.
In de lessen hebben de leerlingen input gegeven van hun kennis en opvattingen over de Tweede Wereldoorlog. Ook hebben enkele recente bekende oorlogen geklonken. Een aantal leerlingen heeft de kruipruimte van de school verkend, om te voelen hoe het destijds moet zijn geweest om te schuilen in een kleine schuilruimte. Krap, donker en stil! En uiteindelijk zijn we in juni met excursie naar Kamp Amersfoort geweest. Afronding van een bijzonder project met onze klas.
We kregen een rondleiding over wat er in die tijd op deze plek is gebeurd. De klas was erg aandachtig. Er werden veel vragen gesteld en we konden ons telkens een beetje beter voorstellen hoe erg het daar moet zijn geweest. En hoe fijn we het nu eigenlijk hebben dankzij onze vrijheid.
Wachttoren Kamp Amersfoort
Klassikale verwerking op het digibord
Schuil-beleving in de kruipruimte van school
April
In VSO 3A is sinds dit voorjaar een roulerend team van 3 leerlingen uit die donderdagmiddag een auto wassen van een leerkracht. De betreffende leerkracht geeft er een kleine vergoeding voor als onderdeel van de les. Want naast het lezen van een stappenplan, het oefenen van autowastechniek en het samenwerken is deze les ook gekoppeld aan rekenen.
Als je een auto wast heb je middelen en materialen nodig. Wat kost bijvoorbeeld autoshampoo? Hoeveel geld houdt je dan nog over als je 5 euro hebt verdiend? Hoeveel auto’s moet je wassen voor één gereedschapset om de auto’s te wassen? De inkomsten en uitgaven worden bijgehouden in een kasboek.

Februari
De kerstmarkt was achter de rug, we zaten de volgende ochtend met elkaar te praten hoe het geweest was. Gezellig, fijne sfeer, lekkere oliebollen, veel verkocht.
En volgend jaar? vroeg ik, wat gaan we volgend jaar verkopen
Er werden ideeën genoemd, mooie ideeën, haalbare ideeën maar ook ideeën die te duur of te ingewikkeld waren.
Een leerling merkte op dat er te weinig dingen voor mannen zijn. We constateerden dat er inderdaad weinig “stoere” dingen waren. Dus gingen we op onderzoek uit.
Dat heeft geresulteerd in, onder andere, het Fik-blik.
Op de foto ziet u een voorbeeld van het resultaat.
Dit blik kun je meenemen als je gaat kamperen in het bos, survivallen zo u wilt. Het kan aangestoken worden en brandt dan lekker. Wanneer je het dooft, wordt het weer hard en kan het de volgende dag weer mee in de tas op weg naar de volgende plek.
Met de leerlingen zijn we aan het werk gegaan, slijpen, snijden, smelten, boren, verdelen, ruiken, wegen, prijs bepalen, tekst verzinnen, tekst typen enz.
Wij vinden dat het een mooi, stoer product is geworden. En natuurlijk mogen vrouwen het ook kopen ;)
Heeft u nu geen zin om te wachten tot de volgende kerstmarkt? Ze zijn nu al te koop.



December
Rekenen, natuurlijk doen we dat op school. Sommetjes 1+1 of 15+17 of 3x6.
Maar wat heb je er eigenlijk aan? Wat is het nut om te weten dat 1+1 = 2?
Nou, we vertellen aan de leerlingen bijvoorbeeld: “Stel, er komt iemand bij je eten. Dan moet je de tafel dekken. Hoeveel messen heb je dan nodig? Eén plus één is twee messen, enzovoorts.”
Maar ook bij spelletjes komt het van pas. Op de foto ziet u leerlingen Yathzee spelen, maar dan alleen de bovenste helft. Ook andere spelletjes doen we in de klas, met hele speciale dobbelstenen!



Oktober
Tijdens de vrijdagochtenden zijn we met hulp van spel en uitleg gaan ontdekken dat iedereen talenten heeft. En als we het niet zo goed of niet weten, dan blijven onze talenten verborgen. Voor onszelf, voor anderen.
Met een blok ijs in een bak water demonstreerden we dat het grootste gedeelte van het blok ijs onder het wateroppervlak en maar een klein gedeelte erboven. Dit zogenaamde ijsbergmodel illustreert dat maar een klein deel van ons gedrag boven het wateroppervlak zit: het zichtbare gedrag. En 80% zit verborgen onder het oppervlak.
Veertje, onze zelfgeknutselde tuimelaar, demonstreerde ons hoe het zit met veerkracht.
Wat gebeurt er met je als je ‘een stootje’ moet incasseren? Hoe meer gewicht in je zwaartepunt zit, des te makkelijker veer je terug.
Met diverse ‘talent gedichten’ ontdekten we elkaars talenten. En we hebben gekozen tussen verschillende activiteiten; creatief, sociaal of juist individueel. Als je werkt vanuit je talenten dan wordt je blij. Vaak werk je dus vanuit je talent als je iets doet wat je leuk vind, waar je uitdaging in ziet of waar je helemaal in opgaat.
In bijvoorbeeld videogames, televisie en social media spelen er vaak andere invloeden mee waardoor je er helemaal op in opgaat. Dat heeft niets te maken met je talent.
Door te werken vanuit je talenten en daarin te worden gezien door een ander ontstaat er meer gewicht in je zwaartepunt. En zo vergroot je je veerkracht.
Na de herfstvakantie starten we met individuele talentgesprekken. Iedereen komt aan de beurt. We zijn erg benieuwd naar de oogst. 😉
