Schooljaar 2024-2025
Oktober
Tijdens de vrijdagochtenden zijn we met hulp van spel en uitleg gaan ontdekken dat iedereen talenten heeft. En als we het niet zo goed of niet weten, dan blijven onze talenten verborgen. Voor onszelf, voor anderen.
Met een blok ijs in een bak water demonstreerden we dat het grootste gedeelte van het blok ijs onder het wateroppervlak en maar een klein gedeelte erboven. Dit zogenaamde ijsbergmodel illustreert dat maar een klein deel van ons gedrag boven het wateroppervlak zit: het zichtbare gedrag. En 80% zit verborgen onder het oppervlak.
Veertje, onze zelfgeknutselde tuimelaar, demonstreerde ons hoe het zit met veerkracht.
Wat gebeurt er met je als je ‘een stootje’ moet incasseren? Hoe meer gewicht in je zwaartepunt zit, des te makkelijker veer je terug.
Met diverse ‘talent gedichten’ ontdekten we elkaars talenten. En we hebben gekozen tussen verschillende activiteiten; creatief, sociaal of juist individueel. Als je werkt vanuit je talenten dan wordt je blij. Vaak werk je dus vanuit je talent als je iets doet wat je leuk vind, waar je uitdaging in ziet of waar je helemaal in opgaat.
In bijvoorbeeld videogames, televisie en social media spelen er vaak andere invloeden mee waardoor je er helemaal op in opgaat. Dat heeft niets te maken met je talent.
Door te werken vanuit je talenten en daarin te worden gezien door een ander ontstaat er meer gewicht in je zwaartepunt. En zo vergroot je je veerkracht.
Na de herfstvakantie starten we met individuele talentgesprekken. Iedereen komt aan de beurt. We zijn erg benieuwd naar de oogst. 😉
Schooljaar 2023-2024
Juli
In de geschiedenislessen hebben we veel gehoord over Utrecht en zijn bewoners (Trijn van Leemput of Gerrit Rietveld bijvoorbeeld). Dat was aanleiding genoeg om met onze jaarlijkse excursie naar Utrecht te reizen. Niet ver weg en uiteraard kende iedereen de stad en, jazeker, ook de Domtoren, maar niemand is er ooit boven geweest. In de schaduw van de Domtoren gingen we fruit eten en daarna de Domkerk bezoeken, waar veel van de beeldenstorm te zien en te leren is.
De rondvaartboten kende ook iedereen, maar bijna niemand was er ooit mee gevaren. Onze rondvaart leidde ons langs de Oude Gracht en de singel onder Hoog Catharijne door. Wat een belevenis! In de boot was het snikheet ondanks de mooie waaiers die wij van de rederij kregen.
Op een koele (en coole) plek namen we onze lunch in: de kruisgang van de Utrechtse Dom. Daar konden we rustig zitten en krachten verzamelen voor de 265 treden naar de top van de Domtoren.
Sommige leerlingen klommen tot de top, sommige tot de helft en sommige tot de klokken, allemaal kanjers! Onze gids vertelde over de klokken, de grote storm van 1674 en we genoten van het uitzicht. Zelfs Schiphol met startende en landende vliegtuigen was te zien. Afsluiten konden we met een ijsje met blik op de domtoren, een lekkere afsluiting.
April
Sectorvak Horeca Middenbouw en Bovenbouw
Dit vak wordt de hele dag gegeven. De leerlingen leren bij dit vak gezonde en verantwoorde gerechten klaar te maken. De leerlingen mogen zelf een gerecht samenstellen en een boodschappenlijst samenstellen. De gerechten worden voor de leerkrachten gemaakt en uitgeserveerd tijdens de lunchpauze.
Doel van dit vak is dat leerlingen leren in een vertrouwde en veilige omgeving een hele dag te werken. Ze leren ook hierin gezonde keuzes maken, goede werkhouding en samenwerken. Dit alles is belangrijk om in de toekomst extern stage te kunnen lopen, zonder begeleiding van school. De leerlingen vinden het heel leuk. Onderdeel van dit vak is ook dat ze leren werken met een professionele vaatwasser. Alles netjes opruimen en de ruimte schoon achterlaten. Dit vraagt veel vaardigheden van de leerlingen. Het is altijd leuk als de leerlingen complimenten krijgen over hun gerechten en alles wat erbij hoort.
Dit vak wordt een half jaar gegeven aan een groepje leerlingen. 2 groepen krijgen in 1 schooljaar tijd dit vak. Elk jaar wordt er 1 keer gekookt voor ouders en verzorgers. De leerlingen die Horeca hebben gehad, die gaan dan koken en uitserveren deze dag. Het is heel leuk voor de leerlingen om dit te doen.
December
13 december werden deze twee leerlingen officieel geïnstalleerd in de jeugdraad door wethouder en locoburgemeester Wouter Catsburg in een plechtige eerste zitting. “Dat verklaar en beloof ik”. De eerste vergadering is al gepland voor volgend jaar.