VSO 3A

 Schooljaar 2021-2022     
Juli

Naast alle klassikale lessen hebben we ook de zogenoemde groepsdoorbroken praktijkvakken. Dit houdt in dat leerlingen uit verschillende klassen samen een praktijkvak volgen. Dit jaar zijn we in de A-stroom begonnen met keramiek. 

De leerlingen maken eerst kennis met het gereedschap en vooral de chamotte klei. Voor de ene leerling is dit fijn om te doen terwijl de ander een enorme weerstand moet overwinnen. Het plakt, je krijgt vieze handen en soms worden je kleren ook vies. Gelukkig was je de klei er weer makkelijk uit. 

De allereerste oefening was een bol maken. Van daaruit kan je een duim kommetje maken. De leerling gaat voelen hoe nat / droog klei moet zijn om fijn en zonder scheurtjes mee te werken. Van daaruit hebben we een kubus gemaakt. De volgende stap was een klei plak. Je ziet op de foto dat we met hulp van latjes en een roller een gelijkmatige plak rollen. Dit is een goede  basis voor veel mogelijkheden in keramiek. Tot slot hebben we slakken rolletjes gemaakt van klei. De basis voor een zogenaamde slakkenschaal (zie de foto boven).  Als je de klei gaat stoken (bakken) mag er geen lucht in de klei zitten en de kleilaag mag niet te dik zijn. Vormen worden daarom ook uitgehold voordat ze de oven in gaan. Als de klei helemaal droog is na een aantal dagen kan de klei worden gestookt in een speciale oven. De eerste stook heet een biscuitstook. Dit gebeurt op een temperatuur van zo’n 980 graden celsius. De producten zijn nog niet geglazuurd. Glazuren is een secuur werk. We doen dit met kwastglazuren.  Voorzichtig laag voor laag opbrengen. Niet te dun, niet te dik, maar precies genoeg. Als dat is gebeurt volgt de glazuurstook. Afhankelijk van de klei en van het glazuur wordt de temperatuur bepaald. Dit kan zijn van 1080 graden celsius tot wel 1300 graden celsius. De oven heeft soms 48 uur nodig voor deze helemaal is afgekoeld en de producten eruit kunnen. 

Dit schooljaar zijn de slakkenschalen het prachtige eerste product van onze trotse leerlingen.  



 April 2022

3A heeft een kippen speurpuzzel gemaakt. Het is tenslotte de tijd van Pasen.

Met elkaar hebben we woorden bedacht en deze in een diagram geplaatst. Dat was best moeilijk. 

De volgende woorden zitten in het figuur. kip, paasei, haan, hen, kloek, omelet, kuiken, toktok De overgebleven letters vormen een woord van 11 letters.

k

i

p

k

h

i

l

p

a

a

n

t

o

p

a

e

e

o

e

n

s

l

k

k

k

n

e

v

i

t

e

m

i

h

u

o

o

r

e

n

k

k

Februari 2022

Met geschiedenis schiet 3a al aardig op. We zijn in augustus 2021 begonnen in de periode van de jagers en verzamelaars en intussen zijn we de 19e eeuw binnengereden.


Niet letterlijk natuurlijk, maar aan de andere kant begon er in die tijd heel wat te rijden. De eerste treinen en zelfs al auto’s


Met elkaar ontdekten we dat de trekschuit wel erg langzaam ging. De opa van de opa van Meester Victor heeft nog een trekschuit moeten trekken. Bijzonder om te ontdekken dat de kanalen die hij gegraven heeft er nu nog zijn!

Maar de trekschuit met de hand trekken werd vervangen door een paard en later kwam de trein die goederen nog sneller vervoerde.

Vooral de treinen spreken tot veel verbeelding bij de leerlingen.

Wat is er in die eeuw veel veranderd. 


Ook de wijze van regeren van Nederland veranderde. Was eerst de keizer van Frankrijk nog de baas, vanaf 1813 was Nederland een koninkrijk. De leerlingen vonden het schitterend om te ontdekken dat de regering verantwoordelijk was (vanaf Willem II) voor de daden van de koning. “Dus als hij een ruit in gooit, krijgt Rutte op zijn kop?  Nou niet Rutte, die was er toen nog niet, maar het komt er op een bepaalde manier wel op neer…





                                                                                                                                                              December 2021
Elke donderdagochtend krijgt een groep leerlingen uit 3a (en 4a) arbeidsmatig werk/constructie gedurende de hele ochtend, 3 uur en een kwartier!

Tijdens dit vak staat steeds een bepaalde technische constructie of bouwtechniek centraal.

Zo hebben we met elkaar hoge torens gebouwd en aandacht besteed aan stabiliteit. Een toren van 2 meter hoog bouwen is eenvoudig, maar hij moet wel blijven staan.

Een vergelijkbare opdracht was de brug. Hoe maak je een - beweegbare - brug die een zo groot mogelijke afstand overbrugt?

Een moeilijke les was de achtbaan. Hoe bouw je een achtbaankarretje dat ook ondersteboven kan rijden? Hier wist ook de meester niet direct een antwoord op, wat leidde tot diverse experimenten. Veel ging er mis, karretjes vlogen uit de baan of pasten zelfs niet.

Uiteindelijk is er toch een geschikt karretje gebouwd en hebben we met elkaar een rails van ruim 2 meter gebouwd. Hierbij reed het karretje op de zijkant en bleef op de baan. 

Helaas hadden we te weinig stukken voor een looping…


 
                                                                                                                                                                      oktober 2021

In de eerste periode van dit jaar zijn we gestart met projectboeken. Dit is een groot plakboek waarin je allerlei dingen schrijft over een onderwerp dat jouw interesse heeft.

Hier werken we elke week aan en dat gebeurt met veel enthousiasme en de nodige concentratie.

Het is een heel proces waarbij je leert bijvoorbeeld om goede vragen te stellen. De leerlingen in de klas hebben klassikaal elkaar geholpen met het zoeken naar vragen die je kan stellen om van je onderwerp een goed project te maken. Alle leerlingen bedachten telkens een goede vraag bij het onderwerp van een klasgenoot. Zo hebben veel leerlingen goede nieuwe vragen gekregen van hun klasgenoten om hun onderwerp verder te onderzoeken en uit te diepen. 

De volgende stap is natuurlijk ‘op zoek’ gaan naar de antwoorden. Dit gebeurt in boeken, tijdschriften of op het internet. De leerlingen plakken geen geprinte teksten in het projectboek. Er wordt dus ook nog flink geschreven. 

De onderwerpen zijn zeer divers. Het gaat van zuinige auto’s of het skateboard tot specifieke diersoorten of epilepsie. We verheugen ons op de presentaties.