VSO 3A

Schooljaar 2025-2026

Oktober

Naar de moskee.

Klas 3a heeft samen met meester Han en juf Jamie een bezoek gebracht aan de moskee. Dit bezoek is een onderdeel van onze burgerschapslessen. Vooraf hebben de leerlingen met elkaar vragen voor de Imam verzameld die ze kunnen stellen tijdens het bezoek. 

Wat zijn de regels? Wat draag je in een moskee? RESPECT! Kun je wat vertellen over de Islam? Wanneer is de moskee open? Kun je altijd naar binnen? Is God hetzelfde als Allah?

De leerlingen vonden het bezoek geweldig en hieronder volgen een aantal reacties.
K.:  Ik vond het bezoek aan de moskee heel leuk en het leukste vond ik dat we in de kantine erg
lekkere thee kregen en gezellig konden kletsen en lekkere cake hebben gegeten.
S.: Ik vond ook de kantine het leukst, want we kregen daar een erg lekker cakeje.
J.: Ik vond het heel mooi. Ik vond alles mooi; de moskee zelf, het bidden en het opzeggen van het gebed.
L., Y. en M. vonden de moskee erg mooi!
A. heeft met een prachtige stem de gebedsoproep voorgedaan aan de klas en dat kon hij echt ongelofelijk goed!
A.: Ik vond de gastvrijheid het mooiste en fijnste.
S.: De vloer van de gebedsruimte was super zacht tapijt en mooi!
B.: Ik vond de zang goed en de mensen waren erg aardig.

Al met al was het een zeer geslaagde burgerschaples waarin we als klas kennis maakten met een prachtige cultuur in onze samenleving.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Schooljaar 2024-2025

Juli

Een excursie over de betekenis van onze vrijheid

Al voor de meivakantie zijn we in 3A bij geschiedenis terug gegaan naar Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog.  We hebben het gehad over wat het betekent als je land is bezet en je niet mag zeggen wat je denkt. Want dat kan gevaarlijk zijn. Je kan erom gevangengenomen of, erger nog, vermoord worden. Dat overkwam toentertijd vooral heel veel mensen die niets verkeerd hadden gedaan. Maar omdat ze een ander geloof aanhingen, of om andere redenen niet goed waren in de ogen van de bezetter, zoals huidskleur, afkomst of beperking.
In de lessen hebben de leerlingen input gegeven van hun kennis en opvattingen over de Tweede Wereldoorlog. Ook hebben enkele recente bekende oorlogen geklonken. Een aantal leerlingen heeft de kruipruimte van de school verkend, om te voelen hoe het destijds moet zijn geweest om te schuilen in een kleine schuilruimte. Krap, donker en stil! En uiteindelijk zijn we in juni met excursie naar Kamp Amersfoort geweest. Afronding van een bijzonder project met onze klas.

We kregen een rondleiding over wat er in die tijd op deze plek is gebeurd. De klas was erg  aandachtig. Er werden veel vragen gesteld en we konden ons telkens een beetje beter voorstellen hoe erg het daar moet zijn geweest. En hoe fijn we het nu eigenlijk hebben dankzij onze vrijheid.

Wachttoren Kamp Amersfoort

Klassikale verwerking op het digibord

Schuil-beleving in de kruipruimte van school

April

In VSO 3A is sinds dit voorjaar een roulerend team van 3 leerlingen uit die donderdagmiddag een auto wassen van een leerkracht. De betreffende leerkracht geeft er een kleine vergoeding voor als onderdeel van de les. Want naast het lezen van een stappenplan, het oefenen van autowastechniek en het samenwerken is deze les ook gekoppeld aan rekenen. 

Als je een auto wast heb je middelen en materialen nodig. Wat kost bijvoorbeeld autoshampoo? Hoeveel geld houdt je dan nog over als je 5 euro hebt verdiend? Hoeveel auto’s moet je wassen voor één gereedschapset om de auto’s te wassen? De inkomsten en uitgaven worden bijgehouden in een kasboek.

Februari

De kerstmarkt was achter de rug, we zaten de volgende ochtend met elkaar te praten hoe het geweest was. Gezellig, fijne sfeer, lekkere oliebollen, veel verkocht.
En volgend jaar? vroeg ik, wat gaan we volgend jaar verkopen
Er werden ideeën genoemd, mooie ideeën, haalbare ideeën maar ook ideeën die te duur of te ingewikkeld waren.
Een leerling merkte op dat er te weinig dingen voor mannen zijn. We constateerden dat er inderdaad weinig “stoere” dingen waren. Dus gingen we op onderzoek uit.
Dat heeft geresulteerd in, onder andere, het Fik-blik.
Op de foto ziet u een voorbeeld van het resultaat. 
Dit blik kun je meenemen als je gaat kamperen in het bos, survivallen zo u wilt. Het kan aangestoken worden en brandt dan lekker. Wanneer je het dooft, wordt het weer hard en kan het de volgende dag weer mee in de tas op weg naar de volgende plek.

Met de leerlingen zijn we aan het werk gegaan, slijpen, snijden, smelten, boren, verdelen, ruiken, wegen, prijs bepalen, tekst verzinnen, tekst typen enz. 
Wij vinden dat het een mooi, stoer product is geworden. En natuurlijk mogen vrouwen het ook kopen ;)

Heeft u nu geen zin om te wachten tot de volgende kerstmarkt? Ze zijn nu al te koop.

December

Rekenen, natuurlijk doen we dat op school. Sommetjes 1+1 of 15+17 of 3x6.
Maar wat heb je er eigenlijk aan? Wat is het nut om te weten dat 1+1 = 2?

Nou, we vertellen aan de leerlingen bijvoorbeeld: “Stel, er komt iemand bij je eten. Dan moet je de tafel dekken. Hoeveel messen heb je dan nodig? Eén plus één is twee messen, enzovoorts.” 

Maar ook bij spelletjes komt het van pas. Op de foto ziet u leerlingen Yathzee spelen, maar dan alleen de bovenste helft. Ook andere spelletjes doen we in de klas, met hele speciale dobbelstenen!