Ons onderwijs

U vindt hier een korte beschrijving van onze werkwijze, het onderwijsaanbod en de praktische organisatie van dit aanbod.

Uitgangspunten

Kerndoelen

Uitgangspunt voor het onderwijsaanbod vormen de door de overheid vastgestelde kerndoelen voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs voor dagbesteding en arbeid. Dit zijn leerdoelen voor verschillende vakken (leerlijnen).


Ontwikkelingsperspectief
Voor alle leerlingen wordt bij hun start op school, in overleg met de ouders, een ontwikkelings- perspectiefplan (OPP) vastgesteld door de Commissie van Begeleiding. Dit gebeurt met behulp van het Landelijk Doelgroepenmodel en beschrijft het onderwijs en de ondersteuning die de leerling nodig heeft. In het plan wordt de verwachte uitstroombestemming aangegeven, gekoppeld aan het niveau bij het verlaten van de school. Dit is het niveau op de belangrijkste leerlijnen en de te verwachten mate van ondersteuning bij uitstroom. Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd, besproken met ouders en eventueel bijgesteld.

Schoolprofiel en Basiskaarten

Alle leerlingen worden in een klas van hun leeftijd geplaatst en werken aan leerdoelen die passen bij hun ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Zij volgen in principe het basisarrangement van hun leerroute op de leerlijnen. Leerlingen voor wie die doelen nog te moeilijk zijn, krijgen extra hulp, zoals meer uitleg en hulpmiddelen. Dit is het intensieve arrangement op een leerlijn. Leerlingen met een OPP ED krijgen dit arrangement voor LAD, maar hoeven de doelen niet op dat niveau te halen. Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben dan het basisarrangement, krijgen een verdiept arrangement. Dit betekent doelen op een hoger niveau, minder hulp en meer zelfstandig werken.

In het ontwikkelingsperspectiefplan van elke leerling staat welk arrangement voor elke leerlijn ingezet wordt. Het schoolprofiel toont het verwachte niveau per leerroute bij het verlaten van de school en het niveau voor elk basisarrangement per leerjaar. Het eerste leerjaar op het VSO is het jaar waarin een leerling 13 jaar wordt. 

Meerklank heeft in de ‘basiskaarten’ de onderwijsleeromgeving beschreven die passend is bij de ondersteuningsbehoefte van de verschillende ontwikkelingsperspectieven, mede volgens het Landelijk Doelgroepenmodel.  

Het schoolprofiel en de basiskaarten zijn in te zien, neemt u hiervoor contact op met de Intern begeleider.

Groepsplannen
Meerklank gebruikt voor het planmatig werken aan de leerdoelen, groepsplannen in Edumaps (het digitale leerlingvolgsysteem). Elk jaar maken de leerkrachten groepsplannen op maat voor hun eigen klas voor dat schooljaar. De basiskaarten en de groepsplannen horen bij het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerlingen.