U vindt hier een korte beschrijving van onze werkwijze, het onderwijsaanbod en de praktische organisatie van dit aanbod.
Uitgangspunten
Kerndoelen
Uitgangspunt voor het onderwijsaanbod vormen de door de overheid vastgestelde kerndoelen voor het Speciaal Onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen. Dat zijn leerdoelen voor de verschillende leergebieden.
Ontwikkelingsperspectief
Voor alle leerlingen wordt bij hun start op school, in overleg met de ouders, een ontwikkelings- perspectiefplan (OPP) vastgesteld door de Commissie van Begeleiding. Dit gebeurt met behulp van het Landelijk Doelgroepenmodel. Het perspectief doet een uitspraak over de uitstroombestemming als de leerling de school verlaat. Hieraan gekoppeld is het te verwachten uitstroomniveau met betrekking tot de kerndoelen op de belangrijkste leergebieden (hoofdleerlijnen) en de te verwachten ondersteuningbehoefte bij uitstroom. Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd, besproken met ouders en eventueel bijgesteld.
Schoolprofiel en Basiskaarten
Alle leerlingen worden geplaatst in een groep van hun leeftijd en werken aan leerdoelen, passend bij het streefniveau van hun ontwikkelingsperspectief. Dit is het basisarrangement. Leerlingen die meer hulp nodig hebben bij het werken aan de doelen, krijgen een intensief arrangement aangeboden, als aanvulling op het basisarrangement: verlengde instructie, meer begeleiding bij inoefening en verwerking en meer hulpmiddelen. Tot en met groep 5 worden ook de leerlingen met OPP LAD en ED meegenomen in het intensieve arrangement voor de streefdoelen AD, maar zij hoeven de doelen op dat niveau niet te behalen. Leerlingen die meer uitdaging nodig hebben dan het basisarrangement, krijgen een verdiept arrangement: doelen op hoger niveau, minder/andere instructie, meer zelfstandige verwerking. In het OPP van iedere leerling wordt het arrangement per leerlijn toegewezen. Het schoolprofiel geeft een overzicht van het te verwachten uitstroomniveau bij ieder ontwikkelingsperspectief, en ook het streefniveau per leerjaar voor ieder basisarrangement dat Meerklank aanbiedt. Het eerste leerjaar is het schooljaar waarin het kind 5 jaar wordt.
Daarnaast heeft Meerklank in de ‘basiskaarten’ de onderwijsleeromgeving beschreven die passend is bij de ondersteuningsbehoefte van de verschillende ontwikkelingsperspectieven, mede volgens het Landelijk Doelgroepenmodel.
Groepsplannen
Meerklank hanteert voor het leerstofaanbod (leerdoelen) gestandaardiseerde groepsplannen in Edumaps (het digitale leerlingvolgsysteem) passend bij het schoolprofiel. Jaarlijks werken de leerkrachten de gestandaardiseerde plannen om in groepsplannen op maat voor hun groep voor het betreffende schooljaar. De basiskaarten horen bij de groepsplannen en de groepsplannen bij het OPP.