Groep 4 (oranje)

Schooljaar 2024-2025

Juli

We sluiten groep 4 (groep oranje)  af met de thema-periode over de bijen.
De kinderen hebben een eigen 'bijen mapje’ gemaakt met  daarin prenten, tekeningen, reken en taalwerkjes over de bij.
Met de thema-periodes proberen we naast over het onderwerp zelf van alles te leren en de andere leerlijnen erbij te betrekken. bv: met taal hebben we de twee-tekenklank IJ  geleerd met het woordje bij.
Met rekenen hebben de kinderen sommetjes gemaakt,  bv: ‘op hoeveel bloemen is het bijtje geweest’ of hoeveel honingraatjes kun je tellen.
We zijn in de tuin van de school bij de bloemen gaan zoeken naar bijen.
Er is een imker in de klas geweest om te vertellen en om van alles te laten zien over de bij. De kinderen mochten om beurten een kaarsje maken van bijenwas.
Als laatste was ons schoolreisje onder andere naar de bijentuin van Kraaybeekerhof!

April

Vorig schooljaar hebben de leerlingen met rekenen  de getallenrij, synchroon tellen, de getalbeelden erbij /eraf geleerd, dit veelal d.m.v. het doen.
Ook dit jaar zijn we vaak praktisch en bewegend aan het rekenen maar ook zijn de leerlingen aan het oefenen om zelf plus en min sommetjes te maken. We hebben van Sinterklaas bakjes met blokjes gekregen om te helpen bij de sommetjes.

 

Februari

We zijn dit schooljaar begonnen met het maken van een verjaardagskalender.
De bedoeling is dat de leerlingen zo inzicht krijgen in het verloop van het jaar met de feesten die horen bij een maand.
Voor de verjaardagen van de familie worden tekeningen gemaakt en voor papa en mama een cadeautje.
De seizoenen en wat daarbij hoort, wordt  ook herhaald. Daarnaast hebben we een ‘agenda’ waar dagelijks de dag die voorbij is, wordt doorgekrast. De leerlingen krijgen zo een idee hoe lang een maand duurt, wanneer er een studiedag is of wanneer de vakantie begint.

December

De weg van het wol van de schaap naar een bolletje wol waarmee we breien is het thema periode geweest in de oranje groep voor de kerstvakantie.
Van de kinderboerderij dichtbij hebben we zakken wol gekregen.
Dat moest eerst gewassen worden. Daarna hebben we de wol ‘gekaard’ om de wol te kunnen ‘spinnen’.
Ze hebben natuurlijk ook geleerd dat het nu heel anders gaat met grote machines.
Omdat het bijna kerst is,  hebben we van de wol ook een engeltje geknutseld.

 

Oktober

In groep 4 komen een aantal nieuwe thema’s aan bod, namelijk geldrekenen en de twee-tekenklanken.
Bij het geldrekenen laten we de kinderen eerst bedenken hoe het gaat in de winkel. Mag je iets pakken en dan meenemen?
Het antwoord volgt snel. Dan mogen ze bedenken,  hoe kom je dan aan geld. Ook dat weten de kinderen vaak snel te bedenken. 
Eerst wordt er met hele euro’s geoefend. juf heeft een ‘winkel’ gemaakt met spullen uit de kast. De kinderen mogen om beurten iets komen ‘kopen’.
En er dan natuurlijk ook even mee spelen.
Bij de schriftelijke taalles zijn we de twee-tekenklanken aan het leren. Dit doen we met de klankgebaren uit de methode van Jose Schraven (zo leren kinderen lezen en schrijven) en net als in de rode groep wordt ook nu het beeld gebruikt om de klanken aan te leren.
Bij de oe een plaatje van een boek, bij de ui een huis enz.