Groep 4 (oranje)

Juli 2021

Ons thema als afsluiting van dit schooljaar was bijen. Een maand lang waren we volop tijdens de lessen hiermee bezig. Bij dit onderwerp werd de nieuwe letter IJ aangeboden, geknutseld, gezongen en naar bijen filmpjes gekeken. De woordenschat werd o.a uitgebreid met RAAT-LARF-DAR-KORF-KAST. Woorden die we dit jaar ook leerden lezen.

We kregen een imker op bezoek die ons heel veel liet zien, we mochten het imkerpak aan en lekkere bloemenhoning proeven!!

Ons schoolreisje was naar de boswerf waar we natuurlijk bij de bijenkasten gingen kijken. We hadden er zoveel over geleerd en gehoord dat dit een mooie afsluiting was.

April 2021 Groep oranje heeft weer enthousiast en hard gewerkt de afgelopen weken. Na de voorjaarsvakantie zijn we met rekenen bezig geweest met begrippen rondom de dagen van de week en het ritme van de dag. We hebben geleerd dat een week 7 dagen heeft en welke dagen dat zijn.

Daar kennen we ook liedjes bij. Bij de begrippen horen ook pictogrammen en gebaren die we gebruiken ter ondersteuning.

Ook de begrippen ‘gisteren/vandaag/morgen’ zijn aan de orde gekomen.

En hoe zit een dag in elkaar? Welke dagdelen zijn er? Welke activiteiten horen daarbij?

De klok is ook erg interessant! We hebben zelf een klok geknutseld met bewegende wijzers. 


 

Hoe laat begint de school? Hoe laat gaan we weer naar huis? Hoe laat ga je naar bed?

Ook hebben we plaatjes van allerlei klokken bij elkaar gezocht en opgeplakt in het schrift.


Bij de leesles werken we met 2 niveaugroepen. We leren lezen volgens de methodiek van 

Jose Schraven, ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ .

Elke dag bieden we bepaalde leesoefeningen aan, zodat de oefeningen en de


volgorde daarvan herkenbaar zijn voor de kinderen. Een onderdeel is het hakken van woorden. Dat doen we met behulp van hakkaarten.

De kinderen zijn heel gemotiveerd en het lezen komt al echt op gang!

. Februari 2021

De oranje groep werkt graag en hard. Ze zijn al behoorlijk zelfstandig en gauw enthousiast voor allerlei activiteiten.

Na de kerstvakantie zijn we gestart met een agenda voor elk kind.

Ze zijn al bekend met een kalender op het bord, maar nu krijgen ze hun eigen persoonlijke agenda. De ouders, zusjes en broertjes hebben we om een foto gevraagd en de datum van hun verjaardag. Op deze manier zien we dat de agenda echt gaat leven. 

Bij wie is er bijna iemand jarig, komt er in deze maand een speciaal feest? Ook plakken we het gebaar van de maand erbij en een lied of gedicht aan de hand van picto’s.

Elke ochtend een kruis door de dag van gisteren en schrijven we het getal en een rondje om de dag van vandaag. Allerlei elementen worden hierdoor geleerd.


Bij de seo lessen sluiten we hierbij aan met het onderwerp woonsituaties, met wie woon je? 

Zo horen de kinderen van elkaar dat bijv. mama en papa niet in hetzelfde huis wonen of dat iemand 2 papa's of mama’s heeft. De een heeft zusjes, een broertje, poes of een hond. 

We hebben het visueel gemaakt met foto’s en plaatjes en kwamen er zo achter dat bij een leerling blijkbaar een babytje verwacht werd. Hij knipte een babytje uit en plakte het op de buik van de mama tot onze verbazing. Dat was een leuke verrassing.

De lessen zijn we verder gaan uitdiepen met onderwerpen als: met wie eet je ‘s avonds en wanneer ga je douchen en helpt er dan iemand en wie brengt je naar bed?

De lessen werden ondersteund met dia’s en uitspelen van situaties.