Groep 4 (oranje)

Februari 2020 Leren door doen, ervaren en beleven.

We wandelen regelmatig naar de kinderboerderij hier dichtbij. Lopen voorbij de verschillende dieren; de geitjes, konijnen, de koeien enz. En ook langs de schapen. In de klas heb ik het verhaal verteld en de prenten laten zien uit het boek ‘Pelle’s nieuwe kleren’.

Het verhaal gaat over een jongen die een lam heeft. De haren van het lam worden langer en de kleren van Pelle korter. Pelle gaat met de wol van het lam langs oma, grootmoeder, moeder enz om nieuwe kleren te maken.

Zo zijn wij voor de kerstvakantie  begonnen met het wassen van de wol.
 


Van rood
 naar oranje, zo volgen wij de kleuren van de regenboog

Het is de maand oktober en inmiddels bijna herfstvakantie. Vorig jaar hebben we bij de lessen van de themaperiodes geleerd over de seizoenen. Wat hoort er bij de zomer en wat hoort er bij de herfst.
Dit schooljaar gaan we bij de themaperiodes de maanden leren.

En dat doen we met een verjaardagskalender. Iedere leerling maakt zijn eigen kalender voor thuis. Bij de eerste ouderavond hebben we aan de ouders gevraagd of ze de verjaardagen van broertjes en zusjes, opa’s en oma’s en van hunzelf wilden opschrijven. Zo hebben we inmiddels de maanden september en oktober klaar.

De leerlingen maken voor de jarigen een mooie tekening die feestelijk wordt ingepakt.

Naast de verjaardagen worden de kalenders versierd met pictogrammen van de (jaar)feesten en met een gedichtje wat hoort bij de betreffende maand. De gedichtjes worden bij de dagopening gereciteerd.
Sommige leerlingen hebben de feesten die op school worden gevierd al meegemaakt in de kleuterklas, sommige leerlingen voor het eerst in de rode groep (groep 3)
Er ontstaat al iets van herkenning, voor onze leerlingen erg belangrijk. De feesten geven een houvast door het jaar heen.
Voor de leerlingen geruststellend te weten dat het ieder jaar terugkomt.