Groep 4 (oranje)

Schooljaar 2023-2024

Oktober 

In de oranje groep werkten we over het verhaal van Joris en de draak.
Er waren allerlei activiteiten in de groep waarbij we heel dapper waren!

 

Schooljaar 2022-2023
Juli

De imker kwam in de oranje groep een gastles geven. In de klas leren we bij de  themaperiode over de bijen. De imker vertelde aan de hand van platen hoe het in het bijenvolk toegaat. De bijen hebben een koningin, er zijn werkbijen en darren. Ze bouwen samen de raten. Ze vullen een deel van het raat met nectar, honing en stuifmeel pollen, dat is een soort “voorraadkast”. En een ander deel daarin legt de koningin de eitjes, die larven en uiteindelijk een bijtjes worden. Aan de vorm van de "baby" (broed) kamertjes zie je of daar een werkbij, dar of een nieuwe koningin uitkomt. De imker had verschillende soorten raat meegenomen die de kinderen konden voelen bekijken en ruiken.    

De bijen vertellen door dansjes te doen aan elkaar waar de lekkere bloemen met nectar te vinden zijn. Door van bloem naar bloem te vliegen bestuiven ze de planten. Dat is goed voor de vruchtvorming van de plant. En goed voor ons als wij de vruchten eten. De groep heeft een bijendansje geleerd en vol enthousiasme werd het uitgevoerd voor de imker. 

Als afsluiting hebben de kinderen de honing geproefd die de bijen maken.



Februari

In de oranje groep zijn we in de rekenperiode verder gegaan met het busrekenen. De vorige periode hebben we vanuit het uitspelen van het in en uitstappen van de bus de overstap gemaakt naar het werken met een klein busje waar poppetjes in en uit kunnen stappen. We gingen van het ’echt’ spelen naar het naspelen.

Deze periode maken we de stap naar het platte vlak. Iedereen heeft op zijn tafel een huisje -waar poppetjes (10 stuks) in zitten-,  een halte met twee rijen van vijf plekjes én een bus met vijf rode plekjes en vijf witte plekjes. Bij de halte gebeurd het daar stappen poppetjes in of uit; ze komen erbij of ze gaan eraf. We werken heel gestructureerd. De poppetjes gaan van het huisje, via de halte de bus in. Of de poppetjes gaan uit de bus, via de halte naar het huisje. De structuur helpt om te zien wat je doet en om niet te snel te willen gaan zodat je jezelf kunt controleren. 

Naast het erbij- en erafsommen oefenen, leren we het denken en oefenen in vijf- en tienstructuren.

 

 

 

 



December 2022
 

In de oranje groep kennen we het ritme van de dag en het ritme van de week. We hebben uitgebreid de dagen van de week geoefend met daarbij behorende kleuren en gebaren. 

Het ritme van de seizoenen volgen we in de lessen. En we merken en herkennen dit natuurlijk ook als we buiten zijn. 

We zijn in de zomer in de oranje groep gestart en speelden met onze korte broeken buiten in de warme zon. In de herfst moesten we toch echt onze jas aan als we naar buiten gingen en soms zelfs ons hele regenpak. We speelden dan heerlijk met bladeren of stampten lekker in de plassen. Met het koude winterweer zijn de winterjassen, de mutsen en handschoenen zeker nodig.

Dit jaar zijn de leerlingen gericht op de feesten die komen. De feesten die aan het seizoen gekoppeld zijn maar ook de verjaardagen. Ze vieren alvast “het feest van de herkenning” als er een feest aankomt. We hebben de een grote puzzel van het jaar gemaakt met de bekende feesten erbij. Alle kinderen gaan dan bij de puzzel zitten in volgorde van de verjaardagen. Het ritme van het jaar met alle feesten, was hierdoor te zien. 

Om het nog specifieker te maken leren we nu over de maanden. Sinds kort hebben we een maand kalender in de klas hangen en kijken we elke dag naar de maand en de datum. Zo leren we stap voor stap over onze jaarkalender.