Groep 6 (groen)

De lentetijd

door Michelle van Rhijn


Voor de meivakantie hebben we heel hard tijdens houtbewerking gewerkt. We hebben in die tijd een eigen speelgoed vliegtuig gemaakt. Daar zijn de jongens erg trots op.

Na de meivakantie is In de groene groep een nieuwe leerling gekomen. Er zijn nu 8 jongens in de klas. Aardrijkskunde is ons nieuwe thema nu. Via o.a.google earth kijken we naar de wereld. Wij  zoomen in op zeeën, meren, kanalen en rivieren. Ook op de landen, steden en straten. Zo hebben we ook uitgebreid de vlaggen bekeken van verschillende landen. Aansluitend zijn we met ons schoolreisje naar de euromast in Rotterdam gegaan. De euromast was vooral groot en indrukwekkend. Daarna lekker pannenkoeken eten en spelen was een groot succes.

Dit is het seizoen om in de tuin te werken. De komende tijd gaan we daar ook hard aan het werk. We zijn heel nieuwsgierig hoe mooi die gaat worden.





De groene groep

door Yvonne Jansen
In groep 6 zijn we dit schooljaar gestart met een periode aardrijkskunde. Tijdens deze les leren de kinderen onder andere wat een plattegrond is.
We maken samen een plattegrond van de klas, van de school en we gaan kijken waar iedereen woont.
De 2e stap is: Hoe kan je een plattegrond lezen?
Stap 2 hebben we pas geoefend nadat de kinderen uitgebreid zelf plattegronden hadden gemaakt.
Eerst mochten ze op de ladder klimmen om de klas van bovenaf te zien.
Alleen al de ladder opklimmen was spannend. Goed rondkijken, hoe ziet het er van bovenaf uit! Daarna klassikaal, stap voor stap, hebben de de plattegrond van de klas gemaakt en van de school.
Om stap 2 verder te oefenen, hoe ze naar een plattegrond konden kijken, werd er een route op de plattegrond van de klas getekend en een schat in de klas verstopt. Het kind op de gang kwam dan de klas in en moest aan de hand van de plattegrond naar de schat lopen.
Nog moeilijker was het om vanuit de plattegrond van de school de schat te zoeken.
We gaan nog kijken waar alle kinderen wonen met google maps en zo gaan we de provincie Utrecht vanuit hun thuis aanschouwelijk maken.
In het voorjaar breiden we dit uit naar de provincies in Nederland.

In de rekenles zijn we o.a bezig met geldrekenen. We kopen spulletjes bij elkaar, spelen winkeltje en ze zijn zelfstandig bezig om 1 en 2 euromunten bij een afbeelding van een reclamefolder te leggen.