Groep 6 (groen)

                                                                                                                                                                                         Juli 2021
De afgelopen themaperiode hebben we vanuit een geheel gedeeld, kort gezegd  we hebben breuken geoefend. We sneden een hele appel door en kregen toen halven. Daarna kwarten en zelfs achten. We oefenden met allerlei fruit en groenten. We oefenden met één stuk van drie (⅓)  en één stuk van 6 (⅙). We deelden vanuit de werkelijkheid, naar vormen (cirkels, rechthoeken en vierkanten) en werkten zo toe naar het platte vlak.


      

                                                                                                                                                                                          April 2021

De thema/periodeles ging over dieren. We leerden samen over de verschillende soorten dieren. We keken hoe een dier eruit zag. We keken waar hij /zij woonden. Hoe de jongen ter wereld kwamen (uit een ei of geboren uit de moeder) en of ouders voor hun kroost zorgen.  Ook keken we naar wat het dier eet en hoe het eraan komt. Als laatste probeerden we een kwaliteit van het dier te benoemen. 

Nadat we een aantal dieren samen met de hele klas hadden uitgewerkt. Mochten de leerlingen een eigen dier kiezen. Ze kregen hiervoor een aangepast informatieboekje. Ze gingen dit bekijken om een eigen spreekbeurt te kunnen voorbereiden voor de klas. 

De leerlingen waren erg trots op het feit dat ze een spreekbeurt gingen houden en erg gemotiveerd om eraan te werken. 





                                                                                                                                                                                     December 2020

In de rekenlessen hebben we veel geoefend met geldrekenen. Vorig jaar hebben we al met de munten van €1,- en €2,- geoefend. Sommige leerlingen konden zich dit nog goed herinneren en waren blij met de herkenning terwijl anderen het nog goed konden toepassen. Iedere leerling stapt op zijn eigen niveau in bij deze lessen. 
Dit jaar hebben we de briefjes van €5,- en €10,- aangeboden. Alle leerlingen kunnen de echte briefjes van de speelgeldbriefjes onderscheiden. Doordat we al versneld tellen hebben geleerd (tafels van 2, 5 en 10) pakten veel leerlingen het betalen met briefjes snel op. 
We oefenden in de klas in tweetallen met winkeltje spelen waarin je twee of meer producten kon kopen (tot €20,-). De winkelier telde de prijzen bij elkaar op. De klant betaalde het bedrag uit zijn goed gevulde portemonnee. De winkelier controleerde het geld en de klant mocht de producten meenemen. Sommige winkeliers oefenden al, als er niet gepast betaald werd, met wisselgeld teruggeven.  



 






                                                                                                                                                                                                  Oktober 2020

Alle leerlingen in de groene groep worden dit jaar 9 of 10 jaar. Het is een leeftijd waar veel kinderen opeens een duidelijk verschil zien en ervaren tussen zichzelf en de ander. 

In de themaperiode hadden we het dan ook over het thema ‘ik’. We keken goed in de spiegel en keken naar onszelf. We tekende onszelf met alle zichtbare kenmerken. Ook keken we naar ‘ ik en jij, jij en ik’. We keken naar de verschillen én ook naar de overeenkomsten. We kwamen tot de conclusie dat we er allemaal anders eruit zien en anders zijn, maar dat we allemaal mens zijn. Daarna keken we naar hoe “de mens” eruit ziet; naar verschillende elementen ervan en wat het kan doen. Dus wat doet mijn hoofd, mijn romp en mijn armen en benen? We kunnen denken, voelen en doen. We kunnen zelf een plannetje bedenken en uitvoeren. 

Vanuit het thema van de boekenweek dat over ‘vroeger’ ging,  hebben we een uitstapje gemaakt naar ‘ik en vroeger’, wat over onze eigen geschiedenis ging. We hadden de vragen Hoe zag ik er vroeger uit?, Hoe zag jij er vroeger uit?  Aan de hand van baby- en kinderfoto’s van een aantal kinderen uit de  groene groep hebben we de foto’s in goede volgorde gelegd en zo een eigen tijdslijn gemaakt. 

Binnen de groep werken we veel samen. We leren van en met elkaar. Met rekenen werken we vaak in tweetallen en met lezen oefenen we in groepjes. Maar we oefenen dit  jaar ook in samenspelen. We leren bordspelen zoals ‘mens erger je niet’ en ‘ganzenbord’ maar we ook ‘kwartetten’ en ‘domino’. Tijdens de gezelschapspelletjes oefenen we aan veel items zoals, aan de regels houden, omgaan met winnen en verliezen, specifieke spelvaardigheden zoals bijvoorbeeld dobbelsteen tellen en stappen zetten, maar vooral op ons beurt wachten en samen spelen.