Schooljaar 2024-2025
Oktober
Het eerste deel van het jaar is klaar. Wij zijn gestart met twee nieuwe kinderen en een nieuwe juf voor de klas. Met rekenen en taal werken we groepsdoorbroken met groep geel in drie groepen. Met de themaperiode zijn we begonnen met een vormteken periode met de kruisingen. zoals de lemniscaat.
Bij de mens dierkunde themaperiode hebben we eerst naar de mens gekeken.
De mens heeft een hoofd waar die mee kan waarnemen en denken. Een mens heeft een middengebied, de romp waar die mee kan voelen en waar de ademhaling met zijn ritme en ook het hart wat klopt. Wij kunnen ook veel doen met onze handen en onze voeten brengen ons naar veel plekken. Dieren kunnen veel meer. Via filmpjes, kijken, het nadoen, tekenen en schrijven van en over het dier zoeken we naar de sterke kanten van elk dier. 27 september was er het herfstfeest
Schooljaar 2023-2024
Juli
In de groene groep hebben we gewerkt aan het thema ‘Dieren’. Alle kinderen hebben een knuffel meegenomen naar school en daarover hebben we verteld. Hoe heet het dier? Waar leeft het dier (op het land, in het water, in de lucht)? Hoe ziet het dier eruit? Wat eet het dier? We hebben geleerd over land-, water- en luchtdieren. De kinderen hebben een dier gekozen en daarover een muurkrant gemaakt. Hierna hebben ze daar een kleine spreekbeurt over gehouden voor de klas. Ze hebben geleerd om te vertellen voor de groep. Je kijkt de klas aan en vertelt duidelijk. Daarnaast hebben de kinderen hun eigen dierenkwartet gemaakt met land-, lucht- en waterdieren. Ook zijn we op een klassenuitje naar de Dierentuin geweest.
April
In de groene groep koken we samen. We hebben geleerd over gezond eten. We gingen daarom ratatouille maken. Een gerecht met heel veel groente: broccoli, courgette, ui, knoflook, tomaat, aardappel en paprika. We hebben eerst alle groente gesneden. Hierna ging alles in de pan. Goed roeren. Toen de groentes niet meer rauw waren konden we eten. De meeste kinderen hebben lekker gesmikkeld. Heel stoer ook van veel kinderen dat ze alles gingen proeven.
Februari
We zijn gestart met het nieuwe thema ‘Eten en drinken’. De eerste les hebben de kinderen hun zintuigen gebruikt. Ze hebben gevoeld, geroken en geproefd. Daarna gingen ze raden wat het was en of het zoet, zout of zuur was.
De tweede les gingen we hier mee verder. De kinderen mochten slagroom proeven. Is slagroom zoet, zuur of zout? Op hun vinger kregen ze een beetje zout. Dat proefde echt anders dan de zoete slagroom. Ook leerden de kinderen wat bitter is. We hebben rucola geproefd. De meeste kinderen vonden het niet zo lekker, maar een aantal wilden meer rucola eten. De kinderen hebben een bordje geknutseld met hun lievelingseten. Uit een tijdschrift knipten ze wat ze lekker vonden.