Schooljaar 2023-2024
Oktober
In de groene groep werken we tijdens de themaperiode over ‘Familie’. De kinderen hebben geleerd wat een stamboom is en welke familieleden er allemaal op een stamboom staan. We hebben van alle families uit de groep een stamboom gemaakt. In de klas zingen we veel liedjes over familie en knutselen we prachtige opa’s en oma’s. In de Engelse les leren we ook de woorden over familie.


Schooljaar 2022-2023
Juli
Het thema waar wij de laatste tijd aan gewerkt hebben is verkeer:
Hoe gedraag je je als voetganger in het verkeer?
Zoals: wat is goed? lopen op de stoep, of lopen naast de stoep?
We zijn ook bezig geweest om meer samen te spelen. Vooral ook gezelschapsspelletjes, die je samen aan tafel speelt. Het omgaan met: wachten op je beurt, winnen, verliezen, maar ook elkaar helpen Het leuke is, dat het daardoor op keuzemomenten ook vaker spontaan gepakt wordt om samen te spelen. Ook buiten wordt er steeds meer samen afgesproken en gespeeld. Er zijn op school intussen ook heel veel rekenspellen, die leerzaam en leuk zijn om te doen.
Februari
In de groene groep zijn we tot de voorjaarsvakantie volop met het thema dieren bezig.
Dieren die elk hun eigen specialiteit hebben, dit t.o.v de mens. Hoe doen mensen datgene wat een dier zo goed kan? Een giraf bijvoorbeeld kan bij de hoge blaadjes, wij hebben een ladder bedacht om bij hoge dingen te komen.
Vaak starten we een thema aansluitend bij de belevingswereld van de kinderen, vanuit hun eigen ervaringen.
Zo zijn we eerst begonnen rondom hun huisdieren te praten en werken.
Ze mochten hun eigen huisdieren, als dat lukte, meenemen naar school of uitgebreid op foto’s en filmpjes laten zien.
Daarna zijn we overgestapt op wilde dieren, die ze alleen maar van film of dierentuin kennen. Wat wisten ze daar al van en wat konden we ze nog meer erover vertellen.
We hebben een junglehoek gemaakt in de klas en veel gezongen, geknutseld, filmpjes gekeken.
Ook hadden we veel plezier in het naspelen-bewegen van diverse dieren zoals bijvoorbeeld een slang, zonder armen en benen.
December 2022
In november werkten we rondom het thema: geschiedenis-stamboom
Net zoals bij ons vorige thema “plattegronden”, begonnen we ook bij geschiedenis vanuit het kind. Het kind, eerst baby-kleuter-basisschoolkind. Ze mochten van zichzelf foto’s van thuis meebrengen en deze gingen we op een tijdlijn zetten.
Van daaruit gingen we naar hun stamboom kijken. Ook daarbij hadden we weer de hulp van ouders nodig. Elk kind nam een envelop vol foto’s van opa’s, oma’s, mama, papa, zusjes en broertjes mee. Ze vonden dit erg leuk en vertelden enthousiast over hun eigen familie.
