Groep 6 (groen)

                                                                                                                                                                                                      Oktober 2020

Alle leerlingen in de groene groep worden dit jaar 9 of 10 jaar. Het is een leeftijd waar veel kinderen opeens een duidelijk verschil zien en ervaren tussen zichzelf en de ander. 

In de themaperiode hadden we het dan ook over het thema ‘ik’. We keken goed in de spiegel en keken naar onszelf. We tekende onszelf met alle zichtbare kenmerken. Ook keken we naar ‘ ik en jij, jij en ik’. We keken naar de verschillen én ook naar de overeenkomsten. We kwamen tot de conclusie dat we er allemaal anders eruit zien en anders zijn, maar dat we allemaal mens zijn. Daarna keken we naar hoe “de mens” eruit ziet; naar verschillende elementen ervan en wat het kan doen. Dus wat doet mijn hoofd, mijn romp en mijn armen en benen? We kunnen denken, voelen en doen. We kunnen zelf een plannetje bedenken en uitvoeren. 

Vanuit het thema van de boekenweek dat over ‘vroeger’ ging,  hebben we een uitstapje gemaakt naar ‘ik en vroeger’, wat over onze eigen geschiedenis ging. We hadden de vragen Hoe zag ik er vroeger uit?, Hoe zag jij er vroeger uit?  Aan de hand van baby- en kinderfoto’s van een aantal kinderen uit de  groene groep hebben we de foto’s in goede volgorde gelegd en zo een eigen tijdslijn gemaakt. 

Binnen de groep werken we veel samen. We leren van en met elkaar. Met rekenen werken we vaak in tweetallen en met lezen oefenen we in groepjes. Maar we oefenen dit  jaar ook in samenspelen. We leren bordspelen zoals ‘mens erger je niet’ en ‘ganzenbord’ maar we ook ‘kwartetten’ en ‘domino’. Tijdens de gezelschapspelletjes oefenen we aan veel items zoals, aan de regels houden, omgaan met winnen en verliezen, specifieke spelvaardigheden zoals bijvoorbeeld dobbelsteen tellen en stappen zetten, maar vooral op ons beurt wachten en samen spelen.