Op Meerklank gebruiken wij als uitgangspunt de CED-leerlijnen (Centrum Educatieve Dienstverlening), waarin de kerndoelen zijn uitgewerkt in kleine tussendoelen. Voor kinderen met een lager ontwikkelingsniveau kunnen er extra doelen uit de Plancius-leerlijnen worden gebruikt. bZo werken we stap voor stap naar een volgend niveau en uiteindelijk het einddoel.
Er zijn groepsplannen voor alle belangrijke leerlijnen die in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) staan. Dit zijn: rekenen, schriftelijke taal (lezen en schrijven), mondelinge taal, sociale en emotionele ontwikkeling, leren leren en praktische redzaamheid. Deze leerlijnen zijn aangepast en daardoor Meerklank-eigen geworden.
Er zijn ook groepsplannen voor bewegen en sport en voor een deel van de leerlijn relationele en seksuele vorming. Daarnaast wordt er gewerkt aan de overige leergebieden.
De doelen voor burgerschap zijn voornamelijk te vinden in de leerlijnen sociale en emotionele ontwikkeling, praktische redzaamheid en relationele en seksuele vorming. Ook met lessen Nieuwsbegrip en in themaperiodes in bepaalde groepen (verkeer, de Romeinen), in schoolbrede themaweken (‘Azariaweken: weken van het helpen’) en in weekopeningen met feesten van verschillende culturen en met andere thema’s zoals de kinderboekenweek, wordt aan burgerschap gewerkt.
Lees meer over: