SO: Onderwijsaanbod

Op Meerklank gebruiken wij de zogenaamde CED-leerlijnen (Centrum Educatieve Dienstverlening), waarin de kerndoelen zijn uitgewerkt in vele tussendoelen. Voor  kinderen met laag ontwikkelingsniveau kunnen wij aanvullend de zogenaamde Plancius-leerlijnen gebruiken. Zo kan er steeds met kleine stapjes naar een volgend niveau en naar het einddoel toegewerkt worden. Er zijn groepsplannen voor alle hoofdleerlijnen. Dat zijn de leergebieden die in het OPP zijn opgenomen. Voor de leerlingen die de CED-leerlijnen volgen zijn dit: rekenen, schriftelijke taal (lezen en schrijven), mondelinge taal, sociale en emotionele ontwikkeling, leren leren en praktische redzaamheid. Deze leerlijnen zijn door ons aangepast en daardoor “Meerklank-eigen” gemaakt. Aanvullende doelen uit de Plancius-leerlijnen, voor een enkele leerling voor wie dit nodig is, hebben betrekking op sociale en emotionele ontwikkeling, communicatie en zelfredzaamheid. Er is ook een groepsplan voor een deel van de leerlijn relationele en seksuele vorming. Daarnaast wordt er natuurlijk ook gewerkt aan de overige leergebieden. De doelen voor burgerschap zijn voornamelijk te vinden in de leerlijnen sociale en emotionele ontwikkeling, praktische redzaamheid en relationele en seksuele vorming. Ook in themaperiodes in bepaalde groepen (verkeer, de Romeinen), in schoolbrede themaweken (‘Azariaweken: weken van het helpen’) en in weekopeningen met feesten van verschillende culturen en met andere thema’s zoals de kinderboekenweek, wordt aan burgerschap gewerkt.

Lees meer over: