VSO 2A

Schooljaar 2024-2025

Februari

Op woensdag wordt klas 2A in twee groepen gedeeld. De ene helft kookt en de andere helft krijgt begrijpend lezen. Per maand bereiden we vier woensdagen hetzelfde en eten we ons werk ten slotte met smaak op. In januari maakten we een broodje gezond. Als je vier keer iets maakt, gaat het steeds beter. De eerste keer vergaten we bijvoorbeeld dat de oven voorverwarmtijd nodig had. Verschillende kinderen mogen iets niet eten in onze klas, bijvoorbeeld tomaat/noten of rundvlees of eten alleen halal, daar hebben we rekening mee te houden. Het lukt ons elke keer om iets te maken waarvan iedereen mee kan eten. In februari zijn dit pannenkoeken. Die zijn nootvrij, er zit geen tomaat in en het is halal, perfect dus! We maken een grote stapel en wat we overhouden, delen we uit aan juffen buiten onze klas, die zijn vaak erg blij!

Met Nieuwsbegrip of Weerwoord gaat het vaak over een thema dat nu speelt in het nieuws. Het wordt uitgebreid uitgelegd en zelfs het Jeugdjournaal maakt er een speciale uitzending over. Dan krijgen we bijvoorbeeld luistervragen en moeten we tijdens het Jeugdjournaal extra opletten op onze vraag. De roofoverval in Assen vonden we wel bijzonder. We wisten niet dat de gouden helm zo belangrijk was voor het land Roemenië. Het is voor hen wat voor ons de Nachtwacht is, tja, die willen we ook echt niet kwijt!

 

December

Het koken begint bij ons steeds beter te lopen. Vonden veel leerlingen het in het begin van het jaar maar wat spannend in zo’n grote keuken te werken, nu zijn ze blij als ze die week in het kookclubje zitten. Op dinsdag worden de ingrediënten gehaald, op woensdag wordt er gekookt. De regel is dat iedereen ten minste twee happen eet. Zo leer je nieuwe smaken ontdekken. In september was dat nog echt een opgave, maar zien eten doet eten, dus nu eet bijna iedereen zijn of haar bord leeg! Naast het koken zijn we ook een creatieve klas. In de Kerstperiode leerden we hoe we een kaars met vlam konden tekenen.

 

Oktober

Deze klas bestaat uit elf leerlingen, waarvan zeven elkaar al kenden uit klas 1. Als juffen verbazen we ons er over hoe snel dit tot een nieuwe groep versmolt, mooi proces om te aanschouwen. 

Deze dagen zijn we veel buiten te vinden. Van paddenstoelenbingo tot bladeren zoeken en van de daily mile rennen tot kastanjes rapen: we boffen maar dat onze school vlakbij het bos staat. Na de buitentijd zijn we klaar voor werk binnen. Veel leerlingen gebruiken whatsapp met elkaar en dat gaat niet altijd even soepel. Als juffen besluiten we dit middels theater uit te spelen en sturen we elkaar berichten die we luidop lezen terwijl we ze typen en terwijl we ze ontvangen. De klas ziet goed waar het misgaat en geeft aanwijzingen hoe dan wel. We hopen zo meer bewustzijn te creëren en vaardigheden aan te leren om op een positieve manier digitaal met elkaar om te gaan.

Schooljaar 2023-2024

Juli

Jarig in het onderwijs
Jarig zijn als leerkracht is leuk. De leerlingen komen met mooie persoonlijke wensen en tekeningen. Ze verbazen zich erover hoe vreselijk oud je bent (en bedankt…) Als kers op de taart mag je eindelijk zelf eens trakteren. Want er komen wat traktaties langs als je leerkracht bent: taart, chips, koeken, drop en ander snoep.
Wat doe je dan terug als leerkracht? Dit jaar hebben we in 2a een ijsbuffet georganiseerd. Chantal en Victor vierden samen hun verjaardag en lieten de leerlingen heerlijk meegenieten. We hadden verschillende soorten ijs gekocht, dessertsauzen, versieringen als smarties en hartjes, gemalen bastognekoek en natuurlijk… slagroom!!
De leerlingen mochten zelf hun kunstwerk samenstellen. Wat doe je onderin, wat komt erop, hoe ziet het er uiteindelijk uit? 
Al met al werden het prachtige en zeer smakelijke kunstwerken. 
En toen het op was… was er nog ijs over!  De tweede ronde!

April

Piratenthema 

 Soms ontstaat er vanzelf een thema in de klas. Het kwam deze keer door een aantal dingen. Leerlingen vertelden dat ze op Netflix een serie over piraten hadden gezien. Andere leerlingen waren in een vrij moment met lego aan het spelen en vonden een paar piratenpoppetjes. En de meester vond een liedje waarbij alle vier de regels op elkaar rijmden, dus 4 woorden die rijmen. Dat is mooi te gebruiken bij de spellingslessen.  Alleen… er waren maar 3 coupletten bij dat liedje. 
Hoe staat het er nu voor? 
We hebben een aantal afleveringen van de serie gekeken.
Er zijn verhalen over piraten gelezen en voorgelezen.
Zo weten we nu dat kapers en piraten niet hetzelfde zijn. 
Bij het lied zijn nu meer dan 40 coupletten met zoveel mogelijk verschillende rijmuitgangen.
We zijn er een boek van aan het maken en bij ieder couplet komt een tekening of kleurplaat. 

Wij zijn piraten en we enteren je graag.
We duiken zo maar op uit een sluwe hinderlaag.
En snel zijn we verdwenen, onze sporen zijn maar vaag.
Waar zijn we gebleven, tja, dat is de vraag.

Wij zijn piraten en we vechten met een zwaard.
We willen van jou weten: waar heb jij de schat bewaard?
Is het soms dat kleine kruisje op die oude kaart?
Fijn, daar gaan we heen, weer veel goud vergaard!

Wij zijn piraten, luister goed naar wat ik zing
Wij zien er angstig uit, in mijn oor daar zit een ring.
Gestolen van een kapitein die ik ooit eens ving.
Ik stal ‘m van hem voor hij naar de haaien ging.

De tekst - van alle coupletten! - hebben we in diverse spellingslessen gelezen met elkaar. Het lezen ging goed, al was enteren een lastig woord. Is het nu énteren of entéren? En als je het goed uitspreekt, weet je nog niet wat het betekent. Ook daar is aandacht aan besteed. 
Mooi was ook om te ontdekken dat de leerlingen goed doorhebben wat echt is en wat niet. Een piraat die een ander steekt met zijn sabel, dat is niet echt, dat gebeurt nu niet. Vroeger is het wel gebeurd. 
Wanneer een leerling op de computer het spel GTA speelt en iemand aanrijdt, is dat ook niet echt.

In deze periode van het jaar hebben we het ook over de Tweede Wereldoorlog.  De leerlingen begrijpen goed dat daar veel mensen zijn doodgeschoten, doodgemaakt in een concentratiekamp. Dat is wel echt. Dat bewustzijn is er al goed.

Ook zien ze in het nieuws zaken over “moderne piraterij”. Ze begrijpen goed dat dit echt niet leuk is,

In een houten kistje met glazen voorkant hebben we een opstelling met piraten gemaakt. Een plaatje dat passend was op internet gezocht, de poppetjes op een bepaalde manier neergezet. Het pistool van de ene wijst naar de ander, je moet de gezichten van iedereen goed kunnen zien.