VSO 2A

Schooljaar 2024-2025

Oktober

Deze klas bestaat uit elf leerlingen, waarvan zeven elkaar al kenden uit klas 1. Als juffen verbazen we ons er over hoe snel dit tot een nieuwe groep versmolt, mooi proces om te aanschouwen. 

Deze dagen zijn we veel buiten te vinden. Van paddenstoelenbingo tot bladeren zoeken en van de daily mile rennen tot kastanjes rapen: we boffen maar dat onze school vlakbij het bos staat. Na de buitentijd zijn we klaar voor werk binnen. Veel leerlingen gebruiken whatsapp met elkaar en dat gaat niet altijd even soepel. Als juffen besluiten we dit middels theater uit te spelen en sturen we elkaar berichten die we luidop lezen terwijl we ze typen en terwijl we ze ontvangen. De klas ziet goed waar het misgaat en geeft aanwijzingen hoe dan wel. We hopen zo meer bewustzijn te creëren en vaardigheden aan te leren om op een positieve manier digitaal met elkaar om te gaan.

Schooljaar 2023-2024

Juli

Jarig in het onderwijs
Jarig zijn als leerkracht is leuk. De leerlingen komen met mooie persoonlijke wensen en tekeningen. Ze verbazen zich erover hoe vreselijk oud je bent (en bedankt…) Als kers op de taart mag je eindelijk zelf eens trakteren. Want er komen wat traktaties langs als je leerkracht bent: taart, chips, koeken, drop en ander snoep.
Wat doe je dan terug als leerkracht? Dit jaar hebben we in 2a een ijsbuffet georganiseerd. Chantal en Victor vierden samen hun verjaardag en lieten de leerlingen heerlijk meegenieten. We hadden verschillende soorten ijs gekocht, dessertsauzen, versieringen als smarties en hartjes, gemalen bastognekoek en natuurlijk… slagroom!!
De leerlingen mochten zelf hun kunstwerk samenstellen. Wat doe je onderin, wat komt erop, hoe ziet het er uiteindelijk uit? 
Al met al werden het prachtige en zeer smakelijke kunstwerken. 
En toen het op was… was er nog ijs over!  De tweede ronde!

April

Piratenthema 

 Soms ontstaat er vanzelf een thema in de klas. Het kwam deze keer door een aantal dingen. Leerlingen vertelden dat ze op Netflix een serie over piraten hadden gezien. Andere leerlingen waren in een vrij moment met lego aan het spelen en vonden een paar piratenpoppetjes. En de meester vond een liedje waarbij alle vier de regels op elkaar rijmden, dus 4 woorden die rijmen. Dat is mooi te gebruiken bij de spellingslessen.  Alleen… er waren maar 3 coupletten bij dat liedje. 
Hoe staat het er nu voor? 
We hebben een aantal afleveringen van de serie gekeken.
Er zijn verhalen over piraten gelezen en voorgelezen.
Zo weten we nu dat kapers en piraten niet hetzelfde zijn. 
Bij het lied zijn nu meer dan 40 coupletten met zoveel mogelijk verschillende rijmuitgangen.
We zijn er een boek van aan het maken en bij ieder couplet komt een tekening of kleurplaat. 

Wij zijn piraten en we enteren je graag.
We duiken zo maar op uit een sluwe hinderlaag.
En snel zijn we verdwenen, onze sporen zijn maar vaag.
Waar zijn we gebleven, tja, dat is de vraag.

Wij zijn piraten en we vechten met een zwaard.
We willen van jou weten: waar heb jij de schat bewaard?
Is het soms dat kleine kruisje op die oude kaart?
Fijn, daar gaan we heen, weer veel goud vergaard!

Wij zijn piraten, luister goed naar wat ik zing
Wij zien er angstig uit, in mijn oor daar zit een ring.
Gestolen van een kapitein die ik ooit eens ving.
Ik stal ‘m van hem voor hij naar de haaien ging.

De tekst - van alle coupletten! - hebben we in diverse spellingslessen gelezen met elkaar. Het lezen ging goed, al was enteren een lastig woord. Is het nu énteren of entéren? En als je het goed uitspreekt, weet je nog niet wat het betekent. Ook daar is aandacht aan besteed. 
Mooi was ook om te ontdekken dat de leerlingen goed doorhebben wat echt is en wat niet. Een piraat die een ander steekt met zijn sabel, dat is niet echt, dat gebeurt nu niet. Vroeger is het wel gebeurd. 
Wanneer een leerling op de computer het spel GTA speelt en iemand aanrijdt, is dat ook niet echt.

In deze periode van het jaar hebben we het ook over de Tweede Wereldoorlog.  De leerlingen begrijpen goed dat daar veel mensen zijn doodgeschoten, doodgemaakt in een concentratiekamp. Dat is wel echt. Dat bewustzijn is er al goed.

Ook zien ze in het nieuws zaken over “moderne piraterij”. Ze begrijpen goed dat dit echt niet leuk is,

In een houten kistje met glazen voorkant hebben we een opstelling met piraten gemaakt. Een plaatje dat passend was op internet gezocht, de poppetjes op een bepaalde manier neergezet. Het pistool van de ene wijst naar de ander, je moet de gezichten van iedereen goed kunnen zien.

 

Februari

Een aantal momenten in de week hebben we praktijkvakken. Leerlingen uit verschillende klassen werken dan samen op hetzelfde niveau. Er zijn leerlingen die kaarsen gaan maken, anderen werken in de tuin en er is houtbewerking.
We leren de namen van de gereedschappen en waarvoor ze gebruikt worden.
Dit begint met een basisaantal van ongeveer 10 gereedschappen. Op de foto’s is te zien dat de leerlingen aan het zagen zijn op een werkbank. Ook zijn ze met een beitel en een (houten!) hamer bezig.
Ze maken een standaard waar je een mobiel of tablet in kan zetten. Het is een flinke klus, eerst zagen en dan het tussenstuk weghakken. Dat maakt veel herrie, diverse leerlingen hebben dan ook gehoorbeschermers op.

December

Rekenen in 1a en 2a.

Natuurlijk, rekenen doen we op school. En soms ook nog op de ouderwetse manier: rijtjes sommen en de antwoorden opschrijven.  Maar wat kun je met die kennis?  Er zijn ook andere manieren om met getallen te rekenen. De afgelopen weken heeft een aantal leerlingen met onderstaand figuur gerekend.

7 4 10 8
3 12 2 11
6 9 5 7

Hoe werkt het: iedereen heeft een viltstift in een eigen kleur. Ook zijn er twee dobbelstenen nodig, gewone stenen met de stippen 1 tot 6.

Een leerling gooit met de dobbelstenen en telt de twee bij elkaar op. Stel hij gooit de 3 en de 5. Dat is opgeteld 8. Hij mag dan bij het vakje waarin de 8 staat één van de vier zijlijnen inkleuren. Nu is de volgende speler aan de beurt.  Wanneer een speler de vierde lijn om een vakje heen zet, mag hij dat vakje inkleuren. Het is van hem. Wanneer alle vakjes zijn ingekleurd wordt er natuurlijk geteld wie de meeste vakjes heeft. Op deze manier zijn de leerlingen aan het rekenen, maar ze hebben het gevoel een spelletje te spelen. Voor mensen die het spelletje “kamertje verhuren” nog kennen van vroeger: inderdaad dit is er een variant op.