Kleuters

Een bijzondere treinreis door Elly van Duijn


Vandaag zette ik alle stoeltjes bij elkaar in 3 rijen, om de lunchkruimels op te vegen achter de tafel.
De meeste kinderen zaten op het kleed met boekjes om zich heen die ze hadden gekozen om te bekijken. Aangetrokken door de stoeltjes ging Dana op haar stoeltje met foto zitten, gevolgd door Sander. Bea nam haar boekje mee om op haar stoeltje te lezen. Lizette sprak het betoverende woord uit: TREIN. Vanaf dat moment zaten de kinderen in de trein en kwamen er direct nog 4 kinderen bij die ook mee wilden op reis.
Ik startte met het lied ‘een treintje ging uit rijden’ en alle kinderen zwaaiden mee bij het refrein.
Lizette nam het voortouw en besloot dat er nodig iets gegeten moest worden. Het speelgoedfruit werd uitgedeeld door haar en Bas met bakjes erbij. Op mijn vraag wat er nu ging gebeuren, besloten de kinderen dat het tijd was om te slapen. Vervolgens moest er gedronken worden en deelden ze de speelgoedkopjes uit de keuken uit. Opeens bleek er notabene een baby in de trein mee te reizen.
Alle kinderen speelden mee en waren stil voor de baby, die sliep. Het avontuur ontspon zich gaandeweg. De treinreis heeft zo’n 10 minuten geduurd of misschien wel langer. Er is geen lelijk woord gezet, terwijl ze boven op elkaar zaten. Corry en ik keken elkaar trots aan!
Het was een bijzondere treinreis in de kleuterklas.
En een verrassend voorbeeld van de groei die de kinderen doormaken op sociaal emotioneel gebied.
Ze spelen samen zonder wanklank, delen dezelfde fantasie, luisteren naar elkaar, wachten op hun beurt en zijn stil voor de baby.

PS Vanwege de privacy van de kinderen zijn de namen van de kinderen verzonnen.​


Het verkleedrek
Sinds een paar weken hebben we een nieuw verkleedrek in de klas. De groep wordt nu dagelijks bevolkt met prinsessen en een toverfee die rond danst met haar toverstafje.
De kinderen op het hobbelpaard of met het paard op een stok, bekijken zichzelf uitgebreid voor de spiegel en zijn tevreden met wat ze zien.
Een glinster sjaaltje behoort toe aan de schone prins.
En het kan zomaar gebeuren dat de roze prinses met haar regenboogtasje de kinderwagen rondrijdt waarin de pasgeboren baby giraf ligt te slapen.
In de keuken wordt ondertussen pizza gebakken en aan het kleine tafeltje drinken 3 kinderen gemoedelijk een kopje thee uit minikopjes.
Meerdere pedagogen hebben het grote belang van vrij spel beschreven. Kinderen oefenen ontspannen vanuit plezier allerlei rollen en leren met elkaar om te gaan. Wat in spel geleerd wordt, gaat mee het verdere leven in.

 

Elly van Duijn


Levenslessen voor de kleuters van de roze groep!

door Elly van Duijn

 

‘Als je elkaar gaat begrijpen’ van de roze groep 
De 4-jarigen van vorig jaar zijn bijna allemaal 5 jaar geworden en enorm gegroeid in de grote vakantie. Wat is het verschil toch groot in zo een korte tijd.
Vorig jaar spraken er een paar kinderen in de groep. Ze waren er wat verlegen in en spraken niet makkelijk hardop. En nu klinken de woorden ons om de oren. De klassenkabouter wordt echt wakker geroepen en moet wel uit zijn bedje komen.
De gebeurtenissen onderweg naar school, de boterhammen en het fruit, de familieleden op een rij, van alles komt nu voorbij.
De kinderen kunnen zich met woorden en gebaren steeds beter verstaanbaar maken. Ze durven te zeggen wat ze willen en gebruiken hun taal om met ons en met elkaar te praten. Ze genieten ervan als een liedje gaat over harde wind die WOEI WOEI alles heen en weer doet gaan.
Wat een plezier dat alle kinderen zichtbaar worden en zichtbaar durven te zijn.
Het mooie is dat ze elkaar erin aansteken en van elkaar leren.
Het fijne ervan is dat pijnlijke lichaamstaal, zoals duwen, overbodig is geworden.
Het versterkt het samenspel in de groep en het samenzijn met elkaar verloopt harmonieuzer.
En bovenal is het vermogen te communiceren de basis voor al het leren in de toekomst.
Het allermooiste is dat de allerjongste ook al klankgesprekken met ons voert. Dat belooft veel goeds.