Kleuters

Levenslessen voor de kleuters van de roze groep!

Door Elly van Duijn

We zijn sinds maart met elf kleuters in de groep. Elke ochtend komen ze met de taxi of met een ouder of verzorger naar de klas. De dag start met het zelfstandig uittrekken van hun jas om hem vervolgens op te hangen aan de kapstok bij hun eigen foto. Daarna gaan de schoenen uit die onder de kapstok neergezet worden. Als derde gaat de tas open waar de broodtrommel en het fruit uit komen. Dit brengen ze naar de keuken en ze hangen hun tas op aan de kapstok.
De gewoontevorming van begin af aan om zoveel mogelijk zelf te doen werpt zijn vruchten af.
Vanzelfsprekend zijn de meeste kleuters helemaal niet van plan om rustig te gaan zitten en alles te doen volgens afspraak. Er is zoveel te zien in de gang. Hun klasgenootjes komen aan en worden bij naam genoemd. De gang zelf is interessant en de juffen en meester kun je van alles vertellen.
Heen en weer wandelen is leuk en in de klas staat het hobbelpaard, de huishoek en de boekjes.
Met de picto’s van jas-schoenen- tas helpen we hen eraan herinneren en brengen hun aandacht terug bij wat er op het programma staat. Zo leren ze gaandeweg de volgorde der dingen en trainen elke dag hun vaardigheden op het gebied van aan- uitkleden en het opvolgen van een opdracht. En dat is maar weer mooi voor later.
In de klas mogen ze een boekje lezen tot het 9 uur is. Het lied : “Bim bam buimen, we gaan opruimen” zingen ze vanzelf mee en ze begrijpen dat het tijd is het boek terug te zetten in de kast omdat de kring gaat beginnen. Wat ze ook spelenderwijs meekrijgen is dat je je eigen boek/ spullen opruimt na het spelen. De levenslessen zijn vervat in alle onderdelen van de dag.
De laatste levensles van dit verhaal bevat het onderwerp; “Familie”.
Van alle kinderen hebben de ouders foto’s gegeven van hun huis, vader, moeder, broers en zussen, hun huisdieren en de slaapkamer. Deze zijn gelamineerd en aan een ring gemaakt.
Ze vinden het fantastisch om de foto’s te bekijken, op te zoeken waar de foto van het huisdier is, liedjes te zingen over het boekje en gewoon op hun gemakje te bladeren. Het is een waar feest der herkenning. Spelenderwijs zien ze telkens alle familieleden en huisdieren in hun boekje. En wij weten ineens alle namen van broers, zussen en huisdieren. Het biedt veel stof voor gesprekken en we kunnen er lesjes mee doen. Dichterbij kunnen we thuis niet brengen.

C:\Users\LENOVO\Downloads\IMG_5056 (2).JPG

Met vriendelijke groet,
Elly van Duijn, kleuterklas.




Groei van de kleutergroep niet te stuiten!

Zou het aan het nieuwe, ruime gebouw liggen - de mooie Azaria school - of is er een andere reden waarom de kleutergroep enorm aan het groeien is? In Bosch en Duin bestond de groep uit 6 kinderen. De start na de kerstvakantie bracht een nieuwe school, een nieuw lokaal, een nieuwe speelplaats en maar liefst 4 nieuwe kinderen!
De oudere kinderen vervulden een grote rol in het aanleren van de liedjes en de vaste gewoontes in de klas. En de jongere kinderen groeiden bijna vanzelf in hun nieuwe jasje.
Dagelijks zijn er ontwapende momenten, ontstaan er nieuwe spelmomenten en inspireren de kinderen elkaar in het leren vragen, luisteren en wachten op hun beurt.
We zien de kinderen groeien en open gaan en leren van elkaar.
Natuurlijk hebben we als kleuterteam een rol in het geheel. De groep moet veilig zijn voor iedereen met duidelijke regels. STOP HOU OP is een terugkerende regel die de kinderen helpt om elkaar te corrigeren zonder te gillen of handtastelijk te worden.
De liedjes tijdens de overgangsmomenten ondersteunen een soepele overgang van zitten in de kring naar met je stoeltje aan de tafel om te gaan bakken of schilderen.
Alles helpt om in een fijne sfeer de dag met elkaar te beleven en gaandeweg veel te leren!!
Nog een week dan is het krokusvakantie en zijn alle kinderen helemaal thuis in de groep.
En dat is maar goed ook! Want na de vakantie komen er weer nieuwe kinderen bij.
We kunnen dan vaker in kleinere groepen gaan werken.
Een nieuwe uitdaging voor ons allemaal...