Kleuters

Beweeglijke kleuters door Pieter Jonker


Kleuters zijn nogal beweeglijk van nature. En ze mogen bewegend en spelend leren, als het goed is, toch? Dat beweeglijke merk je ook in de klas. Zelfs de samenstelling van de klas doet eraan mee: maar liefst de helft van de kleuters is na de zomer naar de derde klas overgegaan! Bleven er gelukkig nog wel drie van verleden jaar in de klas: twee jongens en een meisje. Daar kwamen gelijk in het begin van het schooljaar twee meisjes bij en even later nog een jongen. Zo hebben we nu een klasje van drie meisjes en drie jongens.Dat klinkt ideaal en is het ook. Een stuk minder ideaal is het dat onze kleuterjuf na een halve week werken helaas ziek moest uitvallen.
Daardoor was het ook wat beweeglijker in de kleuterklas dan normaal: met behulpzame, invallende medewerkers. De eerste weken zijn we vooral bezig geweest met wennen aan elkaar. En de drie nieuwe kinderen aan een hele nieuwe klas, medewerkers, rooster en gewoontes. Het is zo mooi om dan te zien dat na een paar weken zelfs de nieuwe kinderen gewend geraakt zijn. Het in het begin wat stille kind blijkt best een sterke eigen wil te hebben.
Het kindje dat vooral “nee” zei en het liefst met rust gelaten werd, blijkt de gewoontes al heel snel op te pakken. Zij pakt bijvoorbeeld na het eten haar bordje op en legt het keurig op het aanrecht. Stil op een stoel zitten vindt zij niet echt bij de kleuterleeftijd passen. Ach ja daar hebben we nog een paar jaar de tijd voor, voordat zij naar de derde klas gaat.
Ook dit jaar doen we met de derde klas kringspelletjes. Weet u wel, bijvoorbeeld: “zakdoekje leggen, niemand zeggen” en dat soort liedjes. We bewegen wat af en leren al doende meer dan voldoende.