Groep 7/8 blauw

Natuurkunde in de blauwe klas,

De kinderen in onze groep krijgen ook natuurkunde. Dit wordt zeer basaal gegeven. We doen kleine proefjes waarin iets te beleven is. Het is belangrijk in deze les dat de kinderen leren om te benoemen wat er gebeurt. Wat zie je, hoor je, voel je.

Deze maandag zijn we met z’n allen het magazijn ingegaan met onze stoelen. Op onze stoel zitten we dicht bij elkaar in een cirkel. Dit is al een hele beleving. De lamp is aan en de kinderen krijgen te horen dat het licht uitgedaan wordt. Het wordt helemaal donker. Wat gebeurt er? Hoe is dat? Voor een ieder is het spannend. De een vindt het leuk spannend, de ander echt heel spannend.
Gelukkig zijn er altijd juffen of de meester waar je nabijheid kunt ervaren.

We hebben een kaars meegenomen en midden in de kring geplaatst. Er wordt een lucifer aangestoken en daarna de kaars. De kinderen zijn verbaasd: wat een mooi licht en we zien elkaar weer! Dat is heel fijn en heel knus. We gaan op onderzoek. De kinderen ontdekken dat het achter hen donker is en dat ze dat zelf zijn. Ze leren dat dat schaduw heet. We doen het proefje een aantal keren. In de klas maken de kinderen een tekening over het gebeuren. Leuk is dat alle kinderen echt zelf een tekening maken. De volgende dag halen we de proef weer terug in de herinnering. Uit ons geheugen vertellen we wat wij nou gisteren meegemaakt hebben.

Een nieuwe proef volgt. Het mengen van kleuren rood/geel, geel/blauw, rood/blauw. De kinderen benoemen van te voren wat ze denken wat er gaat gebeuren en welke kleur er komt. We benoemen wat we zien. Samen hebben we de vorige les (het kleuren mengen) op het bord gezet.
We halen uit het geheugen met elkaar het gebeuren van de dag ervoor op en zetten het op het bord.

Daarna hebben we het verschil tussen warm en koud water gevoeld. De kinderen staken hun handen afwisselend in de twee teiltjes met water. Te beschrijven wat er gebeurden was nog heel lastig. De meesten weten wel wat warm en koud is. Maar erg koud water doet ook pijn. Alle kinderen durfden hun handen in het water te steken en te voelen.

Tot slot zijn er enkele foto’s van het samen spelen met de klas.

  

  


KICK training in de blauwe groep

De KICK training is voor kinderen van 10 tot 14 jaar. In een periode van 12 weken wordt via verhaal, bewegen en kunstzinnige oefeningen aan zelfvertrouwen, moed, waarnemen en leren verwoorden geoefend aan de sociale vaardigheden. De lessen pas ik aan in onze klas. Bij ons nemen de oefeningen meer tijd. Het doel bij de oefeningen in het bewegen ligt in het bewust worden van je positie, wat je aan het doen bent en wat we samen doen.
In een cirkel lopen de kinderen en de leerkrachten op de goede afstand ten opzichte van elkaar. We zoeken het midden. We lopen van buiten naar binnen via de vorm van een spiraal. Dit zijn de oefeningen.
Dit wordt ook op kunstzinnige wijze met krijt en met klei geoefend.
Met aandacht maken we de opdracht nadat het voor gedaan is. Daarna benoemt ieder kind wat het gedaan heeft. Bij de kunstzinnige oefeningen kijken de kinderen welke werken bij elkaar passen en daarnaast proberen ze te verwoorden waarom ze dat vinden.
Er worden ook verhalen verteld.
Dit gedicht hebben we ook gebruikt bij de leesles:

in het bos.
de steen is stil.             
ligt
op het mos.
in de zon.
ik kijk naar de steen.
ik pak de steen.
ik voel de steen.

  








In de blauwe groep zitten dit jaar 8 kinderen, zeven jongens en een meisje. Zeven kinderen komen uit de oude blauwe groep, een jongen komt van een andere school en is dus nieuw..
In de blauwe groep wordt praktisch en concreet gewerkt met ervaringen uit de eigen wereld.

Het vertellen over het weekend gebeurt met foto´s die gemaakt zijn in het weekend. We bekijken foto´s van gewone dagelijkse bezigheden. Een ieder doet mee want er is veel te zien op de foto: Welke leerling is het? Waar is de leerling? Wat doet de leerling? Doe jij dat ook wel eens in het weekend? Welke emotie is er te zien bij de leerling? Dit zijn allemaal vragen die een ieder op zijn niveau kan beantwoorden.

Bij het lezen en schrijven leren we de letters van woordjes en van zinnen die we gaan oefenen.
Een voorbeeld ziet u hier in lettertekst, . Voor een deel van de groep is het in pictotekst.
Ik loop naar de kap-stok
ik pak de tas
ik loop naar de klas.

Op de woensdag is onze zwemdag. Gaat het zwemmen niet door, dan gaan we naar de kinderboerderij.

Op onze school vieren we de seizoenen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van het afgelopen herfstfeest:
Als voorbereiding wordt in de weekopening door de oranje groep het verhaal van Joris en de draak opgevoerd. De leerlingen van de oranje groep hebben het al twee keer laten zien.
Deze week spelen weer andere kinderen de rol van de prinses en de ridder. De liedjes zingen we samen en aan het eind dansen bijna alle kinderen op het liedje ‘Wij zijn blij, wij zijn blij, de prinses is nu vrij’.
In de klas spelen we dit spel ook bij de dagopening en zingen we de liedjes die daarbij horen.
Een pictoverhaal laat zien wat er gaat gebeuren op de vrijdag. Zo worden de kinderen voorbereid op wat komen gaat.
Een dag voor het feest snijden we een pompoen in stukjes en we maken soep. Deze pompoen komt uit onze eigen tuin en hebben wij geplant, verzorgd en geoogst.
Op vrijdag is het zover: het feest! Met de klas doen we de spelletjes die veel moed vragen, zoals:
Een schat halen uit ‘drakensnot’, voel- en proefspelletjes, ringsteken, een parcour lopen en ‘de draak’ verslaan (een ballon kapot prikken onder een lap verstopt zit). En zitten de spelletjes erop, dan gaan we gezellig met elkaar aan tafel eten met heerlijke pompoensoep.