Leren op het SO

Uitgangspunten

Kerndoelen

Uitgangspunt voor het onderwijsaanbod vormen de door de overheid vastgestelde kerndoelen voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs voor dagbesteding en arbeid. Dat zijn leerdoelen voor de verschillende leergebieden.

Ontwikkelingsperspectief

Voor alle leerlingen wordt bij hun ‘start’ op school, in overleg met de ouders, een
ontwikkelingsperspectief vastgesteld door de Commissie van Begeleiding. Het perspectief doet een
uitspraak over de uitstroombestemming als de leerling de school verlaat. Hieraan gekoppeld is het te
verwachten uitstroomniveau met betrekking tot de kerndoelen van de leerling op de belangrijkste
leergebieden (hoofdleerlijnen). Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd, besproken met ouders
en eventueel bijgesteld.

Onderwijsarrangement en schoolprofiel

Alle leerlingen krijgen een onderwijsarrangement toegewezen dat past bij hun
ontwikkelingsperspectief en zij worden geplaatst in de groep van hun leeftijd. Een
onderwijsarrangement is een beschrijving van de doorgaande lijn van leerdoelen en de werkwijze om
de leerdoelen te kunnen behalen. Naast het basisarrangement is er het intensieve arrangement voor
de leerlingen die meer hulp nodig hebben, als aanvulling op het basisarrangement. Aan deze leerlingen
worden verlengde instructie, meer begeleiding bij inoefening en verwerking en meer hulpmiddelen
geboden. Er is ook een verdiept arrangement voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Aan
deze leerlingen worden doelen op hoger niveau geboden, meer zelfstandige verwerking en
minder/andere instructie. In het onderwijsarrangement is het te behalen niveau (streefniveau) op de
leerlijn per leerjaar vastgelegd.
Het schoolprofiel geeft een overzicht van het streefniveau per leerjaar, het te verwachten
uitstroomniveau en de bijbehorende uitstroombestemming voor ieder arrangement dat Meerklank
aanbiedt.

Groeps-/werkplannen

Het onderwijsarrangement is door Meerklank beschreven in gestandaardiseerde groepsplannen; de
‘basiskaarten’ met bijbehorende ‘arrangementkaarten’. Hierin zijn de doelen uit de leerlijnen
opgenomen, evenals de algemene pedagogisch-didactische onderwijsbehoeften. Jaarlijks werken de
leerkrachten deze standaardplannen uit in werkplannen voor hun groepen. Zij beschrijven daarin hoe
er binnen de verschillende arrangementen aan de doelen wordt gewerkt.
Uitgangspunt bij het leerstofaanbod is het streefniveau van het basisarrangement (licht)
arbeidsgerichte dagbesteding, en voor leerlingen met OPP beschermde arbeid het streefniveau van
het verdiepte arrangement. De werkplannen horen bij het OPP.