VSO 2A

Schooljaar 2023-2024

April

Piratenthema 

 Soms ontstaat er vanzelf een thema in de klas. Het kwam deze keer door een aantal dingen. Leerlingen vertelden dat ze op Netflix een serie over piraten hadden gezien. Andere leerlingen waren in een vrij moment met lego aan het spelen en vonden een paar piratenpoppetjes. En de meester vond een liedje waarbij alle vier de regels op elkaar rijmden, dus 4 woorden die rijmen. Dat is mooi te gebruiken bij de spellingslessen.  Alleen… er waren maar 3 coupletten bij dat liedje. 
Hoe staat het er nu voor? 
We hebben een aantal afleveringen van de serie gekeken.
Er zijn verhalen over piraten gelezen en voorgelezen.
Zo weten we nu dat kapers en piraten niet hetzelfde zijn. 
Bij het lied zijn nu meer dan 40 coupletten met zoveel mogelijk verschillende rijmuitgangen.
We zijn er een boek van aan het maken en bij ieder couplet komt een tekening of kleurplaat. 

Wij zijn piraten en we enteren je graag.
We duiken zo maar op uit een sluwe hinderlaag.
En snel zijn we verdwenen, onze sporen zijn maar vaag.
Waar zijn we gebleven, tja, dat is de vraag.

Wij zijn piraten en we vechten met een zwaard.
We willen van jou weten: waar heb jij de schat bewaard?
Is het soms dat kleine kruisje op die oude kaart?
Fijn, daar gaan we heen, weer veel goud vergaard!

Wij zijn piraten, luister goed naar wat ik zing
Wij zien er angstig uit, in mijn oor daar zit een ring.
Gestolen van een kapitein die ik ooit eens ving.
Ik stal ‘m van hem voor hij naar de haaien ging.

De tekst - van alle coupletten! - hebben we in diverse spellingslessen gelezen met elkaar. Het lezen ging goed, al was enteren een lastig woord. Is het nu énteren of entéren? En als je het goed uitspreekt, weet je nog niet wat het betekent. Ook daar is aandacht aan besteed. 
Mooi was ook om te ontdekken dat de leerlingen goed doorhebben wat echt is en wat niet. Een piraat die een ander steekt met zijn sabel, dat is niet echt, dat gebeurt nu niet. Vroeger is het wel gebeurd. 
Wanneer een leerling op de computer het spel GTA speelt en iemand aanrijdt, is dat ook niet echt.

In deze periode van het jaar hebben we het ook over de Tweede Wereldoorlog.  De leerlingen begrijpen goed dat daar veel mensen zijn doodgeschoten, doodgemaakt in een concentratiekamp. Dat is wel echt. Dat bewustzijn is er al goed.

Ook zien ze in het nieuws zaken over “moderne piraterij”. Ze begrijpen goed dat dit echt niet leuk is,

In een houten kistje met glazen voorkant hebben we een opstelling met piraten gemaakt. Een plaatje dat passend was op internet gezocht, de poppetjes op een bepaalde manier neergezet. Het pistool van de ene wijst naar de ander, je moet de gezichten van iedereen goed kunnen zien.

Februari

Een aantal momenten in de week hebben we praktijkvakken. Leerlingen uit verschillende klassen werken dan samen op hetzelfde niveau. Er zijn leerlingen die kaarsen gaan maken, anderen werken in de tuin en er is houtbewerking.
We leren de namen van de gereedschappen en waarvoor ze gebruikt worden.
Dit begint met een basisaantal van ongeveer 10 gereedschappen. Op de foto’s is te zien dat de leerlingen aan het zagen zijn op een werkbank. Ook zijn ze met een beitel en een (houten!) hamer bezig.
Ze maken een standaard waar je een mobiel of tablet in kan zetten. Het is een flinke klus, eerst zagen en dan het tussenstuk weghakken. Dat maakt veel herrie, diverse leerlingen hebben dan ook gehoorbeschermers op.

December

Rekenen in 1a en 2a.

Natuurlijk, rekenen doen we op school. En soms ook nog op de ouderwetse manier: rijtjes sommen en de antwoorden opschrijven.  Maar wat kun je met die kennis?  Er zijn ook andere manieren om met getallen te rekenen. De afgelopen weken heeft een aantal leerlingen met onderstaand figuur gerekend.

7 4 10 8
3 12 2 11
6 9 5 7

Hoe werkt het: iedereen heeft een viltstift in een eigen kleur. Ook zijn er twee dobbelstenen nodig, gewone stenen met de stippen 1 tot 6.

Een leerling gooit met de dobbelstenen en telt de twee bij elkaar op. Stel hij gooit de 3 en de 5. Dat is opgeteld 8. Hij mag dan bij het vakje waarin de 8 staat één van de vier zijlijnen inkleuren. Nu is de volgende speler aan de beurt.  Wanneer een speler de vierde lijn om een vakje heen zet, mag hij dat vakje inkleuren. Het is van hem. Wanneer alle vakjes zijn ingekleurd wordt er natuurlijk geteld wie de meeste vakjes heeft. Op deze manier zijn de leerlingen aan het rekenen, maar ze hebben het gevoel een spelletje te spelen. Voor mensen die het spelletje “kamertje verhuren” nog kennen van vroeger: inderdaad dit is er een variant op.

 

Oktober

Op vrijdag heeft 2a het vak aardrijkskunde. Hierbij gaan we het komend jaar Europa in. 

We leren over landen om ons heen. Landen waar we mogelijk wel eens op vakantie zijn geweest. Of misschien woont er familie? We leren waarom het leuk is om naar zo'n land op vakantie te gaan. En wat wordt daar gemaakt dat wij hier kennen. Ook het eten van dat land komt aan bod.  Wat eten ze in Italië dat wij kennen? Dat is makkelijk: pizza, pasta. Maar wat eten ze in Spanje, Engeland, Zweden enzovoorts. 

Maar nu zijn we nog even met Nederland bezig. In 8 lessen behandelen we bijzondere delen van Nederland. De Waddeneilanden en Drenthe met de hunebedden zijn al aan bod geweest. Deze week ging het over de Veluwe, een groot natuurgebied met veel dieren. Welke dieren zijn daar, hoe heten ze? 

Met elkaar hebben we een flinke lijst kunnen maken. Iedereen begon op zijn eigen wisbordje te schrijven en toen kwamen alle namen op het bord: Hert, ree, wezel, wolf, everzwijn, havik, eekhoorn, buizerd, muis, haas, konijn, vos, spin, vlinder, mier, vlieg, wesp.

Wat betekent het gebied voor Nederland?

Het is een mooi gebied om te wandelen, maar bomen geven ons ook zuurstof. Ook daar hebben we over gesproken. 

Nog een paar keer Nederland en dan vliegen we Europa in. We houden u op de hoogte van onze reis.

 

 

 

Schooljaar 2022-2023
Juli

Op dinsdag 16 mei zijn wij met de hele klas op excursie geweest.

Wij zijn naar Linnaeushof geweest. In de klas zitten leerlingen die het leuk vinden om ✈️ vliegtuigen en treinen 🚃 te spotten. Om naar Linnaeushof te gaan moet je door Amsterdam. Er zijn dan ook heel veel vliegtuigen en treinen gespot door de liefhebbers😃. Het was een heerlijke zonnige dag🌞. In het park mochten de leerlingen in groepjes samen onder begeleiding van 1 volwassen eropuit. Het park was veilig want de poorten gingen op slot en alle attracties waren veilig voor onze leerlingen. 

Iedereen heeft volop genoten van deze mooie gezellige dag. 

Een echte aanrader voor excursies!!!