VSO 1B

Schooljaar 2023-2024

Februari

Dat het winter is merken we ook  buiten. We dragen dikke jassen met wanten, dassen en mutsen.  Het heeft afgelopen maand zelfs gesneeuwd en gevroren. Dat konden we ook goed zien bij  de vijver van de school waar wij als klas  met ons raam op uitkijken. Een klein proefje deden we met de sneeuw en het  ijs van buiten. We deden het in een glas en zagen dat het in de warme klas begon te smelten bij nul graden. Ook hebben we een weerkaart gemaakt die we elke dag bijhouden met de thermometer die buiten ligt. Hoe koud of warm is het ?  Vijf, negen of twee graden? En  we noteren op de weerkaart ook het  weertype zoals   (half) bewolkt, regen, sneeuw, wind en zon.  We kiezen in de laatste kolom welke kleding bij het weertype past. Aan het eind van de week zien we het hele overzicht  de verschillen tussen de dagen.

Ook zijn wij in de maanden januari en februari bezig geweest met het thema : Dieren in de winter.

We hebben geleerd dat sommige dieren een winterslaap houden, sommige vogels naar warme landen gaan, maar andere vogels uit koudere landen juist naar Nederland komen. Ook hebben we geleerd waarom sommige dieren in de winter een dikkere vacht krijgen.
Naast de dieren, zijn we ons ook gaan verdiepen in verschillende sprookjes. Wat zijn sprookjes nu eigenlijk? Hebben ze ooit echt plaatsgevonden? Zit er een boodschap achter de sprookjes en wat kunnen wij er dan van leren.

December

Afgelopen maand hebben we in de klas aandacht geschonken aan emoties: Bang. Waar
word je bang van? Wat voor gevoel is dat? En is er iets wat je kunt doen om minder bang
voor datgene te worden? Er kwamen mooie voorbeelden en ook mooie oplossingen voor
elkaar als je je bang voelt. Ook hebben we geleerd dat het niet erg is om bang te zijn.
Dat dit een emotie is die er evengoed bij hoort net als boos, verdrietig of blij.

Oktober

Na de zomer zijn we enthousiast  met het thema fruit gestart. We hebben  filmpjes  bekeken  hoe fruit aan de bomen groeit. Ook hebben we een  ware “fruit voeldoos" uitgeprobeerd. Je moest je handen in de doos steken en dan voelen  en raden welk fruit erin zat terwijl je het niet kon zien.  Appel, mandarijn, peer, mango, sinaasappel, banaan, kiwi, druiven.  
Wat heeft een zachte of harde schil ?
Wat  is een beetje harig zoals een kiwi ?
Ook hebben we een experimentje met de banaan gedaan. We zagen  dat een banaan  in een week   kan verkleuren van groen naar geel  naar bruin. 
Met de boodschappen dag op maandag  kopen we elke week  fruit  in de winkel om tijdens de kookles in de grote keuken er een fruitsalade van te maken. Zo hebben we geoefend om fruit in kleine stukjes te snijden en natuurlijk mochten we aan het einde van de dag onze eigen gemaakte fruitsalade opeten.

Op dinsdag middag zijn we begonnen met het praktijkvak kaarsen maken. Leren breken in kleine stukjes  en op kleur selecteren vraagt de nodige aandacht. Het lukt al heel goed.We kunnen al een mal vullen.

Dit schooljaar was vlak na de zomervakantie de wandel fiets driedaagse ingepland voor de hele school. Wat was het prachtig  zomerweer. Iedereen van de klas  liep  mee of in  de rolstoel als je niet lang kon lopen. Onderweg zijn we regelmatig gestopt  op mooie velden of leuke speeltuinen. Daar dronken we en zongen liedjes onder begeleiding van gitaar. Op de derde dag hebben alle kanjers van de wandel - en fiets  driedaagse een welverdiende medaille gekregen.

 

Schooljaar 2022-2023

Juli 

Bij nieuwsbegrip ging het over het hooikoortsseizoen dat is aangebroken. Wat merk je aan je lijf als je last hebt van hooikoorts? En welke dingen in de natuur zorgen er nou voor dat je zo allergisch reageert? We zijn daarna buiten gaan kijken naar bloemen en gras, waarvan wij dachten dat dit met hooikoorts te maken had. Of met de lente ;). Vervolgens hebben we de bloemen geplakt op zwart karton en nu laten we alles mooi drogen aan de muur.

 

 

Februari

‘s Ochtends nemen we het programma van de dag door en vandaag sloten we af met het luisteren van liedjes. Hier wordt ook op gedanst en meegezongen.

Onze kleiwerken van de eerst weken (keramiek) zijn gebakken (gestookt). We gaan ze nog een keer glazuren en dan moet het nog een keer gebakken worden. Dit gaat nog even duren. Zodra de glazuurstook is geweest mogen de werken mee naar huis.

We hebben in de afgelopen weken met brooddeeg en kant en klare kleur klei gewerkt, waarbij het uitsteken met vormpjes een belangrijke oefening was.