Groep 7/8 paars

Kick training en de werkstukken

Met de gehele groep hebben we 12 keer een Kicktraining van juf Karoline.
De les bevat een bewegingsoefening in de speelzaal In de klas wordt er deel van een trol verteld.
Daarna is er een kunstzinnige verwerking. Deze wordt nabesproken met elkaar. Vragen als welke tekening vind jij die bij elkaar horen. Waarin is het zien dat het een open ruimte is en waar zijn het bomen. Is het ochtend middag of avond in het werkstuk. Alle kinderen komen aan de beurt. Er wordt heel wat geschoven met de werkstukken en alles is goed.
De kinderen leren te kijken en na te denken en te benoemen waarom zij hun keuze maken.


De paarse groep heeft een werkstuk gemaakt over een land, provincie na eigen keuze. Op 18 mei mocht elk kind hier een spreekbeurt over houden. De ouders waren uitgenodigd. Tussen de middag genoten we van heerlijk hapjes overal vandaan.
Wat is er hard gewerkt tijdens het werkstuk maken. Lezen, schrijven knippen plakken en tekenen.
Samen met juf Sammy een PowerPoint maken.
En dan op 18 mei; Vanaf 11.00 uur kwamen de ouders om de beurt luisteren samen met de andere kinderen naar het verhaal.
Bijzonder was hoe ieder kind zijn spreekbeurt vorm en kleur gaf. Ook was het bijzonder dat de kinderen het volhielden om aandacht en een luisterend oor voor ieder kind te behouden.




De paarse groep: Natuurkunde periode

Vanaf januari hebben we met groep paars een themaperiode natuurkunde gehad. In deze periode leren de kinderen om hun waarnemingen serieus te nemen en te leren verwoorden en in een verslag weer te geven. Ze leren zintuiglijke ervaringen waarnemen en benoemen.

Denk aan geluid: Kun je hoge en lage tonen horen en hoe hoor je ze? Hoe ziet een instrument eruit dat lage tonen geeft en hoe als het hoge tonen geeft? Hoe klinkt metaal en hout?
Kan je klankstaven in een toonladder neerzetten?
Kinderen speelden muziek en onderzochten welk geluid gemaakt werd en waar je het in je lichaam kon voelen .

Denk aan licht; Om licht te leren zaten we eerst in het donker. Wat ervaar je in het donker? Je ziet helemaal niets. Geeft het je rust of vind je het spannend? Hoe is het als er dan in de duisternis een kaars aangaat? Wat ga je zien? Wat zie je eerst en wat gebeurt er? De kinderen ontdekten dat ze steeds meer zagen. Ze ontdekten hun schaduw en dat je met de schaduw kon spelen.
In de klas maakten de kinderen hier een verslag van.
Bij de volgende oefeningen gingen we kleuren mengen. Wat gebeurt er als bij blauwe verf gele verf komt? Zo lieten we alle kleuren ontstaan. Met deze kleuren schilderden de kinderen.
Vervolgens keken de kinderen een tijdlang naar een wit rond papier op een zwarte achtergrond. Wat zie je als de witte ronde weggehaald wordt?
Hoe is het als je naar een zwarte ronde op een wit vlak kijkt? Hee, het zwarte vlak wordt veel zwarter Het witte vlak veel witter. Dit onderzoek deden we ook met andere kleuren op een wit vlak.
Zeg, wat gebeurt daar? Als je het rode vlak weg haalt dan zie je een prachtige groene kleur.
Sommige kinderen zagen het en andere niet direct. Een aantal kinderen gingen oefenen met kleuren maken.

Denk aan warm en koud.
Ze ontdekten dat het niet fijn is om je hand in warm water steken. Het prikkelt. Koud water is veel makkelijker. Heb je je hand in heel koud water gehad dan kan je hand daarna wel veel langer in een warm water houden. Je voelde het water wel snel warm worden en haalde gauw je hand eruit. En vlug in het koude water.

Het is vast goed te begrijpen dat de kinderen aan deze thema periode met veel enthousiasme gewerkt hebben.