VSO ZO klas

Schooljaar 2023-2024

April

De ZO-klas heeft in de afgelopen tijd veel verandering doorgemaakt. We hebben zojuist een verhuizing achter de rug. We zijn vanuit het noodgebouw naar een klaslokaal in het schoolgebouw verhuisd en dat bevalt erg goed. Voor ons, maar vooral ook voor de leerlingen is het erg wennen. Alles was bekend in ons ‘oude’ lokaal, van leraar en afspraken tot de eigen ruimte. Nu ontmoeten we vaker en meer andere leerlingen en leraren. We oefenen nu om hier rekening mee te houden. Zo wennen we aan elkaar, maar ook aan de schoolcultuur zoals we die in het gebouw tegenkomen. We oefenen in het aansluiten in andere klassen en bij andere lessen of de sociale interacties op het schoolplein. De leerlingen leren van elkaar om zich aan te passen tot gewenste interacties en gedragingen. Andersom is het voor onze leerlingen en hun leerkrachten een verkenning van het vinden van een goede balans in de prikkelbehoefte en dito verwerking. 

Het mooie van dit alles is  dat we meer zichtbaar (en hoorbaar) zijn in de school. Het is een mooie inclusieve beweging en een prachtige nieuwe leeromgeving met nieuwe, toekomstgerichte uitdagingen.

 

 

Januari

In de ZO klas gebeurt veel vanuit ondersteunende communicatie. Hierdoor begrijpen de leerling en leraar elkaar onderling beter en helpt het om passend onderwijs te bieden. De leerlingen maken inmiddels uitstapjes naar andere klassen, individueel, en als het nodig is met extra ondersteuning vanuit de ZO klas.Het is een mooi inclusieproces binnen de school waarbij de leerlingen groei mogen doormaken aan andere leerlingen in andere settings. Deze stappen variëren overigens van een klein moment, bijvoorbeeld één lied, tot een heel ochtend- of middagprogramma. 

En met de mogelijkheid om terug te gaan naar hun veilige setting binnen de ZO klas. 

Ook doen we mee aan belangrijke grote schoolactiviteiten zoals het schaatsen in januari en het zwemmen op woensdag. Ondanks onze locatie buiten het schoolgebouw hebben wij een unieke, warme plek binnen de school. Het is een mooie leeromgeving.

 

 

Oktober

Ondersteunende Communicatie van Meerklank gebruiken wij maar al te graag in onze klas. Over de twee vormen Pictogrammen en NMG, Nederlands met Gebaren, schrijf ik hieronder iets meer.

Onze pictogrammen gebruiken we standaard voor ons dagprogramma. Deze vorm van communicatie wordt vooral ingezet als ‘geheugensteun’ en ter vervanging of ter ondersteuning van geschreven taal. We verwijzen de leerlingen regelmatig naar het programmabord.  

NmG, Nederlands met Gebaren, wordt gebruikt om de gesproken taal te ondersteunen.  Tegenwoordig krijgen ouders en verzorgers via de Parro-app ook wekelijks de gebaren van de week.

 

Schooljaar 2022-2023



Koken

Onze kooklessen bestaan uit overzichtelijke handelingen waarbij aandacht is voor verschillende sensomotorische aspecten zoals hard, zacht, warm, koud, proeven enzovoort. Op de foto maken we een gebakken eitje. Dat is best nog een complex gebeuren. Ook hygiëne krijgt hierin aandacht. Schoon werken en handen wassen, maar ook afwassen en opruimen hoort erbij. Dat is misschien veel, maar er is altijd hulp waardoor je veel kan leren door proberen en te doen.

De Zorg Onderwijs Klas heeft deze lente een prachtig schoolplein cadeau gekregen van de Rotaryclub. Het was eerst een zanderig vlak met onkruid. Nu is het betegeld, beschut en beplant. Er staat ook een grote picknickbank. Met het warme weer is dit plein meer dan welkom voor ons, want in het noodlokaal loopt de temperatuur erg op. We doen er vooral ook veel activiteiten vanuit ‘bewegend leren’. Deze vorm van leren activeert de leerlingen zowel cognitief als motorisch en we creëren hiermee een spelmoment. Dankjewel Rotaryclub