Groep 5/6 (geel/groen)

Wat hebben we gedaan in de geel/groene groep.

Schrijven

 Elke dag oefenen we kort een moment met schrijven. Voor veel kinderen in deze groep is dat best heel moeilijk. We bieden dat op allerlei manieren aan. Op het bord, met een vinger op elkaars rug, met zand, met dikke kleurpotloden, “toverbord”. Veel oefening baart kunst en dat is wel degelijk te zien. 
 

 Wegen

Bij de themaperiode zijn we in het voorjaar uitgebreid bezig geweest met wegen. We hebben hierbij veel gelachen want we gingen ook elkaar “wegen”. Dat ging bij de een natuurlijk beter dan bij de ander! Bij het schoolfeest hebben we dit thema afgerond en laten zien en horen met o.a het bekende lied ‘een ballon, een ballon, een ballonnetje” van Toon Hermans.

 

 Zintuigspel

Bij de start van de ochtend hebben we een tijdlang een kist aangeboden gevuld met allerlei uiteenlopende dingen. Dit om ons tastzintuig te ervaren en stimuleren. In de kist zaten bijvoorbeeld een spons, gladde en ruwe stenen, een plastic prikbal, een pittenzak, een borstel etc. De kinderen konden zelf iets uitkiezen en er even mee wriemelen, voelen en spelen. Ze vonden dit leuk. Er waren kinderen bij die duidelijk hun voorkeuren hadden en vaak hetzelfde uit de kist haalden.



Feesten en knutsels

Naast de dagelijkse dingen zijn er natuurlijk ook de terugkerende feesten zoals Carnaval en Pasen. Daar horen gezellige knutsels bij, elke dinsdagmiddag wordt er wel weer iets gemaakt en versieren we de klas ermee.

   

Rust in de klas

Natuurlijk is er af en toe ook nog een moment van (samen) spelen in de klas of even lekker uit te rusten.



 Groet uit de geel/groene groep.


Berichten uit de geel/groene groep.


In de herfst zijn we begonnen met het thema aardrijkskunde en wel met de plattegrond.
Eerst bekeken we de plattegrond van de klas. Om goed van bovenaf te kunnen zien, klommen we allemaal een keer op de trap.
Eerst klom de juf op de trap en daarna volgden de kinderen. Vanaf de trap hebben we naar de klas gekeken en benoemd wat we zagen in de klas; de stoelen, tafels, kasten digibord enz. De vraag daarbij was bijvoorbeeld: “Wat zie je ? hele tafel of alleen het blad?“

De voorwerpen, die op de plattegrond te zien waren, hebben we op de foto gezet en op papier geplakt Daarna hebben we op de plattegrond de plek opgezocht waar de voorwerpen stonden en die daar opgeschreven en er de foto bij geplakt. Zo konden de kinderen de plattegrond herkennen. De foto’s stonden rechtop.

Vervolgens hebben we de voorwerpen gemaakt van lego en op de plattegrond gezet en er meel over gestrooid. Nadat we de lego weghaalden, kon je de afdruk zien, zo zijn we langzaam naar de echte plattegronden gegaan, waarbij google-maps ons goed kon helpen.
De kinderen vonden het erg leuk om te zien hoe ze op google-maps vanuit school om de vijver konden lopen.

Na sint en kerst zijn we gestart met meten. Wie is de langste en wie is de kortste in de klas en wie zijn er even lang?
We hebben gemeten met duimen, voeten, stroken papier, touwen, enz. Vanuit eigen lichaamsbeleving ervaren we, hoe we kunnen meten, lengte, dikte, omtrek…..

Met rekenen hebben we een leuk heksenspel geïntroduceerd , waarbij er telkens één heks minder is. Dit is tevens een aanloop om in de juiste stemming te komen richting carnaval.

Groet uit de geel/groene groep.