Groep 5/6 (geel/groen)

Berichten uit de geel/groene groep.

In de herfst zijn we begonnen met het thema aardrijkskunde en wel met de plattegrond.
Eerst bekeken we de plattegrond van de klas. Om goed van bovenaf te kunnen zien, klommen we allemaal een keer op de trap.
Eerst klom de juf op de trap en daarna volgden de kinderen. Vanaf de trap hebben we naar de klas gekeken en benoemd wat we zagen in de klas; de stoelen, tafels, kasten digibord enz. De vraag daarbij was bijvoorbeeld: “Wat zie je ? hele tafel of alleen het blad?“

De voorwerpen, die op de plattegrond te zien waren, hebben we op de foto gezet en op papier geplakt Daarna hebben we op de plattegrond de plek opgezocht waar de voorwerpen stonden en die daar opgeschreven en er de foto bij geplakt. Zo konden de kinderen de plattegrond herkennen. De foto’s stonden rechtop.

Vervolgens hebben we de voorwerpen gemaakt van lego en op de plattegrond gezet en er meel over gestrooid. Nadat we de lego weghaalden, kon je de afdruk zien, zo zijn we langzaam naar de echte plattegronden gegaan, waarbij google-maps ons goed kon helpen.
De kinderen vonden het erg leuk om te zien hoe ze op google-maps vanuit school om de vijver konden lopen.

Na sint en kerst zijn we gestart met meten. Wie is de langste en wie is de kortste in de klas en wie zijn er even lang?
We hebben gemeten met duimen, voeten, stroken papier, touwen, enz. Vanuit eigen lichaamsbeleving ervaren we, hoe we kunnen meten, lengte, dikte, omtrek…..

Met rekenen hebben we een leuk heksenspel geïntroduceerd , waarbij er telkens één heks minder is. Dit is tevens een aanloop om in de juiste stemming te komen richting carnaval.

Groet uit de geel/groene groep.
  







 




Dit schooljaar zijn we gestart met het thema “wilde dieren”. We hebben een mooi plakboek gemaakt met daarin knutsels, liedjes, plaatjes en kleurplaten van de leeuw, de olifant, de giraffe, de aap en de adelaar. We hebben van alle dieren filmpjes gekeken en erover gepraat, op de liedjes gedanst, als olifanten gelopen en op alle mogelijke momenten het thema in onze lessen betrokken, zo ook bij rekenen.

Rekenen:
We hebben de getallen herhaald van 1 t/m 20, de getallen leren herkennen en op volgorde leggen. Hiervoor gebruikten we ook afbeeldingen uit het thema van wilde dieren. Met de dieren (plaatjes) hebben we hokken van dieren gevuld. Erboven stond het getal hoeveel dieren in het hok zaten.

Schrijven:

We zijn aan het oefenen geweest met de letters: x,z,e,s,o. Eerst schreven we om de beurt samen met de juf op het grote schrijfbord, daarna ‘schreven’ we de letters op elkaars rug. We hebben de letter gelopen en daarna natuurlijk zelf met potlood op een groot of klein vel geschreven aan tafel. Elke week komt er een nieuwe letter bij.

Lezen:
Dit jaar zijn we ermee gestart om aan het einde van elke leesles in 2 groepjes in een leesboekje te lezen met een leesrichtingskaartje. Een groepje leest in leesboekje : “Tim is nat” (van de Leesweg) en het andere groepje in:” Rik is dom.” We leren om het kaartje goed neer te leggen en ook te luisteren en mee te lezen als de ander aan de beurt is.

Appels plukken en koken:
We zijn al aan het begin van het schooljaar er gezellig op uit gegaan.We zijn met de klas appels gaan plukken bij een van de ouders. We gingen met 3 auto’s naar Driebergen. Wie durfde op de ladder te staan en appels te plukken? Natuurlijk hebben we ook gespeeld in de tuin! In de klas hebben we van de geplukte appels lekker appelmoes gemaakt en dit met een beschuitje opgegeten.

Onze nieuwe aanwinst:
We hebben nieuwe aanwinsten in de klas met dank aan een van onze ouders.
Goudvissen ….wel 5 stuks! Ze heten Sam, Japie, Orange, Yellow, en Shiva en zijn zeer welkom in hun mooie aquarium met pomp. We verzorgen ze goed door ze elke dag wat korrels voer te geven. De kinderen kijken er graag naar en het geeft hen rust.


Groeten groep geel/groen.