Leren op het VSO

Uitgangspunten

Kerndoelen

Uitgangspunt voor het onderwijsaanbod vormen de door de overheid vastgestelde kerndoelen voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs voor dagbesteding en arbeid. Dat zijn leerdoelen voor de verschillende leergebieden.

Ontwikkelingsperspectief

Voor alle leerlingen wordt bij hun ‘start’ op school, in overleg met de ouders, een ontwikkelingsperspectief vastgesteld door de Commissie van Begeleiding. Het perspectief doet een uitspraak over de uitstroombestemming als de leerling de school verlaat en over het te verwachten uitstroomniveau van de leerling op de belangrijkste leergebieden (hoofdleerlijnen). Het OPP wordt twee keer per jaar geëvalueerd, besproken met ouders en eventueel bijgesteld.

Onderwijsarrangement en schoolprofiel

Alle leerlingen krijgen een onderwijsarrangement toegewezen dat past bij hun ontwikkelingsperspectief en zij worden geplaatst in de groep van hun leeftijd. Een onderwijsarrangement is een beschrijving van de doorgaande lijn van leerdoelen en de werkwijze om de leerdoelen te kunnen behalen. Naast het basisarrangement is er het intensieve arrangement voor de leerlingen die meer hulp nodig hebben, als aanvulling op het basisarrangement. Aan deze leerlingen worden verlengde instructie, meer begeleiding bij inoefening en verwerking en meer hulpmiddelen geboden. Er is ook een verdiept arrangement voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Aan deze leerlingen worden doelen op hoger niveau geboden, meer zelfstandige verwerking en minder/andere instructie. In het onderwijsarrangement is het te behalen niveau (streefniveau) op de leerlijn per leerjaar vastgelegd.
Het schoolprofiel geeft een overzicht van het streefniveau per leerjaar, het te verwachten uitstroomniveau en de bijbehorende uitstroombestemming voor ieder arrangement dat Meerklank aanbiedt.

Groeps-/werkplannen

Het onderwijsarrangement is door Meerklank beschreven in gestandaardiseerde groepsplannen; de ‘basiskaarten’ met bijbehorende ‘arrangementkaarten’. Hierin zijn de doelen uit de leerlijnen opgenomen, evenals de algemene pedagogisch-didactische onderwijsbehoeften. Jaarlijks werken de leerkrachten deze standaardplannen uit in werkplannen voor hun groepen. Zij beschrijven daarin hoe er binnen de verschillende arrangementen aan de doelen wordt gewerkt.
Uitgangspunt bij het leerstofaanbod is het streefniveau van het basisarrangement (licht) arbeidsgerichte dagbesteding, en voor leerlingen met OPP beschermde arbeid het streefniveau van het verdiepte arrangement.
De werkplannen horen bij het OPP.