Studiedagen - verslagen

Studiedag 16 januari 2017

door Maaike Hart, logopediste

Maandag 16 januari waren de leerlingen een dagje vrij en hebben de medewerkers van Meerklank zich o.l.v. deskundigen van het Centrum voor Educatieve Diensten, CED (een trainings- en adviesbureau voor het onderwijs), verdiept in Denkkracht. Dit is een methode die het denken stimuleert door het voeren van gesprekken.

Eén van de aspecten van de 21ste Eeuwes vaardigheden (competenties die leerlingen in de toekomst nodig zullen hebben)  is creatief en probleemoplossend denken. Dit vraagt onder andere denkkracht!
De methode is gebaseerd op 3 uitgangspunten:
  • taal-denken ontwikkelt zich vanuit concrete hier en nu situaties naar meer abstracte situaties
  • het gesprek, de interactie is het middel om het taalteken te stimuleren. Hierbij is de zone van naaste ontwikkeling van het kind leidend en maakt de volwassene gebruik van verschillende  technieken op het gebied van vragen stellen, inspelen op het antwoord zoals hardop denkend voordoen, vormgeven en terugkoppelen.
  • kinderen leren taal en denken door te handelen, te onderzoeken en de omgeving te exploreren. Zij leren al doende en spelend.
Voor een goede interactie met een kind is het van belang dat er goed taalaanbod is. De kinderen krijgen taal aangeboden die zij nodig hebben voor hun taalontwikkeling én krijgen de juiste vragen gesteld die het taaldenken stimuleren. Daarnaast krijgen zij voldoende taalruimte om te reageren, om taal te produceren en om met taal te experimenteren. Tenslotte is het geven van feedback (terugkoppeling), het reageren op de inbreng van het kind van belang waardoor kinderen hun taaluitingen kunnen verbeteren, uitbreiden en verfijnen.

Deze ochtend hebben we diverse soorten vragen bekeken. Vragen die weinig taal uitlokken en vragen die meer taal uitlokken. Ook hebben we vragen beoordeeld op de inhoud.
Er zijn 4 niveaus waarop je vragen kunt stellen. Vragen die een beroep doen op kennis, geheugen en woordenschat:

1. benoemen en begrijpen (Wijs eens aan…, wat heb je net gezien?)
2. beschrijven en analyseren ( Wat gebeurt er op het plaatje…, wat is het verschil tussen … en …?)
Er zijn ook vragen die een beroep doen op oplossend vermogen en redeneren:
3. ordenen (Wat gebeurt er eerst…, wat hoort er niet bij?)
4. redeneren (Hoe komt het dat…, wat zou jij doen als ….?)
 
Aan het einde van de ochtend heeft iedereen voor komende week een les voorbereid en daarbij op alle vier de niveaus vragen bedacht. Tijdens het inhoudelijk overleg in maart zullen alle medewerkers nogmaals praktisch aan het werk gaan met Denkkracht, dit keer onder leiding van Maaike, de logopedist van Meerklank.
Het was een inspirerende ochtend waarin we veel geleerd hebben wat direct in de dagelijkse praktijk is toe te passen. We hopen dat de leerlingen van Meerklank extra zullen groeien in hun taaldenken!