VSO 2B

Schooljaar 2023-2024

December

In VSO 2B zijn we bezig met meetkunde vanuit een aantal basisvormen:  driehoek, vierkant, rechthoek, vijfhoek, zeshoek en ruit. 

Er valt veel te ontdekken en te bespreken, want waarom heet een driehoek, driehoek,  en geen driekant, en zeggen we (meestal)  vierkant en niet vierhoek…. Hoe ziet het er uit als je gaat “mozaïeken” met verschillende vormen in dezelfde kleur, en hoe passen die vormen tegen elkaar aan?   En wat gebeurt er dan met de ontstane "tussenruimten"?  Zijn die willekeurig, of vallen daar ook weer regelmatige vormen in te ontdekken? Kortom: dit bovenstaande nogal ingewikkelde verhaal wordt ineens heel inzichtelijk als je het gewoon maar gaat doen.  Op de foto een experiment met verschillende vormen, er ontstond zowaar een soort mandala. We vallen van de ene verbazing in de andere, en rekenen is ineens niet meer “saaaai” maar gewoon leuk.

Oktober

Bij het lokaal van VSO 2B hebben we een kleine binnenplaats met kippenren, een bloemperk en een intussen flinke druivenstok. Naast dagelijks verse eitjes, hebben we nu ook mooie volle druiventrossen, en dus kon er geoogst worden. Druivenpersen is een kliederwerkje, je krijgt er paarse vingers van, maar dat mocht de pret niet drukken. Het sap was lekker! 

Zo’n klein stukje tuin geeft mogelijkheden om even te zijn wanneer een leerling even behoefte heeft  aan rust. Dan is even eitjes rapen (intussen redelijk zelfstandig ), schoffelen, vegen, planten sproeien of druiven plukken wel een fijne activiteit die prima aansluit op de doelen van de leerlijn mens, “natuur techniek”. dat geldt ook voor onze lessen mbt tuinieren en dierverzorging en de wisselende seizoenen.